Захист торговельної марки в сфері моди та за допомогою штучного інтелекту

Автор(и)

  • С.Б. Булеца докторка юридичних наук, професорка, завідувачка кафедри цивільного права та процесу ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна https://orcid.org/0000-0001-9216-0033

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.02.33

Ключові слова:

штучний інтелект, торговельна марка, захист, суд, мода, копіювання, інтернет

Анотація

Ім'я дизайнера, назва бренду, емблема, ло­готип, колір або комбінація кольорів, візерунок тощо можуть бути юридично захищені зареє­строваною торговельною маркою. Українські ди­зайнери зазвичай реєструють свої торгові марки під іменем BEVZA або псевдонімом Andre TAN, іноді разом із графічним зображенням. Дуже важко отримати правову охорону кольору або навіть поєднання кольорів, оскільки потрібно довести, що колір пов'язаний із модним брен­дом (наприклад, бірюзова коробочка Tiffany або червона підошва Christian Louboutin). Зареє­стрована торговельна марка допомагає запобіг­ти імпорту та контрафакту модної колекції, але іноді не вистачає часу, щоб зареєструвати нову колекцію, яка щомісяця оновлюється (ZARA, HM, OVS). Представники української модної індустрії більше піклуються про захист своїх торговель­них марок, ніж про захист прав інтелектуальної власності на створені ними моделі, однак, необ­хідно зареєструвати промисловий зразок, якщо дизайнер створює унікальну модель, технологію чи принт.

А також за штучним інтелектом майбутнє по захисту прав на торговельні марки. А рі­шення винесене 8 лютого 2023 року у справі MetaBirkin, має позитивні наслідки для сектору моди та власників торговельних марок загалом. Насамперед, дуже важливо розширити реєстра­цію торговельних марок, щоб охопити продаж НФТ і цифрових товарів загалом.

Враховуючи, що модна індустрія та її захист розвиваються швидкими темпами, то в Україні у цій сфері виникають наступні проблеми, пов'я­зані з захистом прав інтелектуальної власності в Україні: незаконне використання, крадіжка або підробка творів, патентів, товарних знаків та інших об'єктів інтелектуальної власності; три­валість судових справ у поєднанні з недовірою до медіації; піратство та контрабанда. Таким чином, певні елементи, які використовуються в кожній колекції, такі як торговельна марка чи дизайнерський принт на тканині, є юридично захищеними.

Посилання

Ганзієнко Д. Як дизайнеру в Україні захистити свою творчість. Бізнес. 2017. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/ganzienko/jak-dizajneru-v-ukrajini-zahistiti-svoju-tvorchist1553786.html.

Дробінова І. Fashion Law: право модної індустрії чи "модне" право? Юридична Газета. 2017. URL: https://www.pressreader.com/ukraine/yurydychnagazeta/20170117/281844348333020.

Токарева В.О. Захист інтелектуальної власності у галузі індустрії моди. Часопис цивілістики. 2014. Вип. 17. С. 162-165. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chac_2014_17_34.

Пашковська Т. Fashion Law: копіювати не можна заборонити. Юридична Газета. 2017. URL: http://yurgazeta.com/publications/practice/zahist-intelektualnoyi-vlasnosti-avtorskepravo/fashion-law-kopiyuvati-ne-mozhna-zaboroniti.html.

Пожоджук Р.В. Fashion law як нове у праві. Приватне право і підприємництво. 2017. Вип. 17. С. 174-179. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppip_2017_17_42.

Плюта О. Вплив моди на категорію договору. Young Scientist. № 3 (43). 2017. С. 555-558.

Про авторське право і суміжні права: Закон України від 01.12.2022 № 2811-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20?find=1&text=%D0%B4%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D0%B9%D0%BD#w1_4.

Statement of the United States Copyright Office before the Subcommittee on Courts, the Internet, and Intellectual Property, Committee on the Judiciary. United States House of Representatives 109th Congress, 2nd Session July 27, 2006. Protection for Fashion Design. URL: https://www.copyright.gov/docs/regstat072706.html.

Christian Louboutin S.A. v. Yves Saint Laurent Am., Inc., 778 F. Supp. 2d 445, 449 (S.D.N.Y. 2011). 463.

Lucia van Leeuwen. Thom Browne vs Adidas: A look into the law behind the battle of the stripes. 2024. URL: https://fashionunited.in/news/business/thom-browne-vs-adidas-a-look-into-the-law-behind-the-battle-of-the-stripes/2024022143769.

Jessica Testa. Sweatpants on Trial: How Thom Browne Beat Adidas in Court. 2023. URL: https://www.nytimes.com/2023/01/13/style/thom-browne-adidas-sweatpants.html.

Louis Vuitton Comes Up Short in Logo Suit Against Zadig & Voltaire. 2023. URL: https://www.thefashionlaw.com/louis-vuitton-comes-up-short-in-logo-lawsuit-against-zadig-voltaire/.

M.Sai Krupa. Trademark Battle Between 'Gucci' And ‘Guess' Comes To An End On Amicable Ground. 2018. URL: https://www.ipandlegalfilings.com/trademark-battle-between-gucci-and-guess-comes-to-an-end-on-amicable-ground.

Amazon Brand Registry [Let's protect the brand you built. 2024. URL: https://brandservices.amazon.com/.

Study on the impact of artificial intelligence on the infringement and enforcement of copyright and designs. 2022 march. URL: https://www.dirittobancario.it/wp-content/uploads/2022/03/Study-on-the-impact-of-IA-on-the-infringement-and-enforcement-of-copyright-and-designs.pdf.

Trust in a Network Society: A crisis of the digital age? Network Readiness Index. 2023. Editors Soumitra Dutta and Bruno Lanvin y Portulans Institute. C. 284. URL: https://download.networkreadinessindex.org/reports/nri_2023.pdf.

Laura Ercoli. MetaBirkin NFTs infringed Hermes trademark: New York court awards damages. 2023. URL: https://www.sib.it/en/flash-news/metabirkin-nfts-infringed-hermes-trademark-the-new-york-court-awards-damages/.

Arjun Kharpal. Samsung bans use of A.I. like ChatGPT for employees after misuse of the chatbot. 2023. URL: https://www.cnbc.com/2023/05/02/samsung-bans-use-of-ai-like-chatgpt-for-staff-after-misuse-of-chatbot.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-11

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право