Принципи незалежності та підзвітності в діяльності Європейського центрального банку та центрального банку держави-члена ЄС

Автор(и)

  • Р.П. Натуркач candidate of Legal Sciences, Associate Professor, postgraduate student of Constitutional Law and Comparative Jurisprudence Department Uzhhorod National University, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.02.82

Ключові слова:

особливий центральний орган державного управління, державна влада, гілки державної влади, принцип незалежності, принцип підзвітності, Європейський центральний банк, центральний банк держави, система стримувань і противаг, функціональна автономія, юридична автономія

Анотація

Наукова стаття присвячена дослідженню принципів незалежності та підзвітності в ді­яльності Європейського центрального банку та центрального банку держави-члена ЄС. В статті акцентується увага на ст. 108 та ст. 109 Дого­вору про заснування Європейського Співтова­риства, що є складовою частиною Договору про Європейський Союз, які містять норми, відповід­но до яких і Європейський Центральний Банк, і центральні банки держав-членів ЄС повинні бути незалежними, та на національному зако­нодавстві держав-учасниць ЄС і України, відпо­відно до якого національні банки є економічно самостійними органами.

Констатовано, що принцип незалежності в діяльності Європейського Центрального банку передбачає відсутність зовнішнього і внутріш­нього впливу з боку інституцій ЄС, їх співро­бітників, членів урядів держав-учасниць ЄС на прийняття рішень Європейським Центральним банком, але принцип незалежності в діяльності Європейського Центрального банку не включає заборону вільного обміну думками між вище зазначеними суб'єктами і Європейським Цен­тральним банком в рамках існуючого інституцій- ного механізму ЄС.

Проаналізовано доктринальні підходу щодо принципів незалежності та підзвітності в діяль­ності національних банків держав. Аргументо­вано, що ступінь незалежності тієї або іншої гіл­ки державної влади не може виступати об'єктом для порівняння з центральним банком держави оскільки це суперечить змістовному наповненню самого принципу незалежності тієї чи іншої гіл­ки влади, а також нівелює систему стримувань і противаг як таку - Центральний банк держави не відноситься до жодної з трьох гілок держав­ної влади і не є четвертою гілкою влади, хоча і є особливим центральним органом державного управління. Центральний банк держави не може бути й ізольованим від інших органів державної влади - навпроти, при збалансуванні держав­но-владних повноважень між органами держав­ної влади, його значення є не менш важливим, але це не дає підстави для того, щоб відносити його до однієї з трьох гілок державної влади аби виокремлювати в четверту гілку влади.

Встановлено, що в юридичній літературі принцип незалежності в діяльності Централь­ного банку держави ототожнюється з функціо­нальною та/або юридичною автономією. Наве­дено аргументацію, яка цей підхід спростовує. Охарактеризовано принцип незалежності в ді­яльності Центрального банку держави-члена ЄС. Встановлено, що принципу незалежності в діяльності Центрального банку держави корес­пондує принцип підзвітності. Охарактеризовано цей принцип.

Посилання

Bilohlazova N.N. Administratyvno-pravovyi status tsentralnykh bankiv krain-uchasnyts YeS: Dys.kand. yuryd. nauk: 12.00.07 - administratyvne pravo i protses; finansove pravo; informatsine pravo. K., 2015. 214 s.

Orliuk O.P. Bankivska systema Ukrainy. pravovi zasady orhanizatsii. K. : Yurinkom Inter, 2003. 240 s.

Savenkova V. Shchodo pytannia pro nezalezhnist tsentralnoho banku. National Law Journal: theory and practice. URL: http://www.jurnaluljuridic.in.ua/archive/2016/2/part_1/17.pdf.

Sidak M. Pravove rehuliuvannia bankivskykh vidnosyn v krainakh Tsentralnoi ta Skhidnoi Yevropy: porivnialnyi analiz (Ukraina, Chekhiia ta Slovachchyna): monohrafiia / M. Sidak, Yu. Bysaha. Uzhhorod: Lira, 2006.

Smits R. Central Bank Independence and Accountability in the Light of EMU. International Monetary Law: Issues for the New Millennium. Oxford, 2000.

Chehrynets E.A. Konstytutsyonno-pravovoi status Tsentralnukh Bankov Evropeiskoho Soiuza: na prymere Evropeiskoi Systemu Tsentralnukh Bankov: Dys. ...kand.iuryd. nauk: 12.00.02: konstytutsyonnoe pravo; munytsypalnoe pravo. URL: http://www.dissercat.com/content/konstitutsionno-pravovoi-status-tsentralnykh-bankov-evropeiskogo-soyuza-na-primere-evropeisk#ixzz5hWbXQlsT.

Lunhu E.V. Konstytutsyonno-pravovoi status Tsentralnoho banka Rossyiskoi Federatsyy. URL: http://www.dissercat.com/content/konstitutsionno-pravovoi-status-tsentralnogo-banka-rossiiskoi-federatsii.

Shchehliuk M. Nezalezhnist Tsentralnoho banku v umovakh finansovoi intehratsii. Rynok Tsinnykh Paperiv Ukrainy. 2015. № 8. S. 41-49.

Systema strymuvan i protyvah usferi derzhavno-upravlinskykh vidnosyn : nauk.-metod. rek. / avt. kol. : V.A. Rebkalo, V.A. Shakhov, E.A. Afonin ta in. ; za zah. red. V.A. Rebkala, M.M. Lohunovoi, V.A. Shakhova. K.: NADU, 2008. 72 s.

Marushchak A.V. Pravovi osnovy kontrolno-nahliadovykh povnovazhen Natsionalnoho banku Ukrainy: Dys. ...kand.iuryd. nauk: 12.00.02 - konstytutsiine pravo; munitsypalne pravo. Odesa, 2015. 211 s.

Tsentralnyi bank. URL: https://bank.gov.ua/ua/about/legal-bases.

Pravo Yevropeiskoho Soiuzu: navch. posibnyk, 2-he vyd. / Za zah. red. R.A. Petrova. K.: Istyna, 2009. 376 s.

Bini Smaghi L. Central Bank Independence in the EU: From Theory to Practice. European Law Journal. 2008. Vol. 14. № 4. P. 446-460.

Laurens B., Arnone M., Segalotto J.-F. (eds.) Central Bank Independence, Accountability, and Transparency: A Global Perspective. New York, 2009.

Dyson K., Marcussen M. (eds.) Central Banks in the Age of the Euro: Europeanization, Convergence and Power. Oxford, 2009.

Novikova N., Deshko L., Gurzhii A. Leading approaches to modernization of state financial control: a case of Ukraine. Proceedings of the 2nd International Conference on Social, Economic and Academic Leadership (ICSEAL 2018). Advances in Social Science Education and Humanities Research. 2018. Voume 217. R. 149-156.

Cases 15/59, 29/59 Societe Metallurgique de Knutange v. High Authority [1960] ECR 14.

Cases 15/59, 29/59 Societe Metallurgique de Knutange v. High Authority [1960] ECR 14.

The Lisbon Treaty Treaty on the Functioning of the European Union & comments Part 3 / Union policies and internal actions Title VIII - Economic and monetary policy (Articles 119-144) Chapter 2 - Monetary policy Article 127». URL: http://www.lisbon-treaty.org/wcm/thelisbon-treaty/treaty-on-the-functioning-of-the-european-union-and-comments/part-3-union-policies-and-internal-actions/title-viii-economic-and-monetary-policy/chapter-2-monetary-policy/395-article-127.htm.

Olefir A.O. Pravovyi status Natsionalnoho banku Ukrainy yak faktor destymuliuvannia innovatsiinoi diialnosti. Chasopys Kyivskoho universytetu prava. 2015. № 1. S. 155-161.

Shchehliuk M.S. Priorytety rozvytku tsentralnoho banku v umovakh finanovoi intehratsii: Dys. .kand. ekonom.nauk: 08.00.08 - hroshi, finansy i kredyt. Kyiv, 2016. 274 s.

Polskyi bankivskyi sektor. URL: http://sasconcierge.com/.

Byelov D., Bielova M. Evidence and proving in constitutional proceedings: doctrinal aspects. Visegrad Journal on Human Rights. Issue 1. 2023. p. 33-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-11

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право