Методологічні підходи до оптимізації адміністративних послуг в Україні

Автор(и)

  • С.С. Єсімов кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри адміністративно-правових дисциплін Львівського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0002-9327-0071

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.03.55

Ключові слова:

методологія, стандарт, інформаційна карта, технологічна карта, фізичні та юридичні особи, органи публічної влади

Анотація

У статті на підставі комплексного аналізу розглянуто методологічні підходи до оптимізації адміністративних послуг в Україні. Актуальність теми зумовлена реалізацією концепції сервіс­ної правової держави де ефективна організа­ція надання адміністративних послуг входить до кола фундаментальних проблем функціо­нування суспільства та держави. Об’єктом до­слідження є система надання адміністративних послуг. Предметом дослідження є методологічні положення щодо формування та розвитку ор­ганізації надання адміністративних послуг. Ба­гатогранність проблеми зумовила необхідність комплексного використання системного підхо­ду до предметної галузі, що вивчається. Вико­ристовувалися загальнонаукові та специфічні методи пізнання - аналіз і синтез, індукція та дедукція, порівняльний аналіз, узагальнення, систематизація, історико-логічний метод і інші. Адміністративні послуги визначаються як блага, надання яких ініційовано при взаємодії держави з громадянським суспільством і бізнесом та де­леговано державі. Засобом систематизації орга­нізації та надання послуг виступила класифіка­ція. Результатом систематизації адміністратив­них послуг стає побудова класифікаційної сис­теми послуг як соціально-економічного явища, тобто. приведення сукупності адміністративних послуг до певної ієрархічної єдності у функці­ональних цілях. Відповідно до такого варіанта визначення ключовими властивостями при іден­тифікації адміністративних послуг як публічних є: пов’язаність з виконанням державних функ­цій; безпосередня між секторна взаємодія. Ме­тодологія дослідження оптимізації адміністра­тивних послуг ґрунтується на суб’єктно-орієнто- ваного підходу. Базисом нормативної складової методології організації надання послуг є чинник суб’єктності, який визначається за критеріями. Перший критерій передбачає послідовне подо­лання суб’єкт-об’єктної орієнтації на суб’єкт-по- лісуб’єктну. Другий критерій передбачає зміну домінанти внутрішньої орієнтації на зовнішню.

Третій критерій характеризується за допомогою необхідності персоналізації та індивідуалізації взаємодії. Четвертий критерій заснований на домінанті розвитку всіх суб’єктів сервісної ді­яльності.

Посилання

Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text.

Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг: Закон України від 15.07.2021 р. № 1689- ІХ. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1689-20.

Про цифровий контент та цифрові послуги: Закон України від 10.08.2023 р. № 3321-ІХ. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3321-20#Text.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі: Закон України від 03.11.2020 р. № 943-ІХ. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/943-20#Text.

Чечель А.О., Омельянович Р.А. Державне управління у сфері надання адміністративних послуг: європейський досвід. Право та державне управління. 2021. № 1. С. 279-284.

Сидоренко, Н.О., Шкурат І.В. Іноземний досвід у сфері надання адміністративних послуг. Публічне урядування. 2021. № 2 (27). С. 48-55.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг: Закон України від 10.12.2015р. № 888-VIII. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/888-19#Text.

Питання Єдиного державного веб-порталу електронних послуг та Реєстру адміністративних послуг: Постанова Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1137. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1137-2019-%D0%BF#Text.

Про затвердження вимог до підготовки технологічної картки адміністративної послуги: Постанова Кабінету Міністрів України від 30.01.2013 р. № 44. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/44-2013-%D0%BF#Text.

Єдині вимоги (стандарт) до якості обслуговування відвідувачів центрів надання адміністративних послуг. Київ, 2017. 44 с. URL. https://cnap.in.ua/wp-content/uploads/2017/05/%D0%84%D0%94%D0%98%D0%9D%D0%86%D0%92%D0%98%D0%9C%D0%9E%D0%93%D0%98-1.pdf.

Про схвалення Національної економічної стратегії на період до 2030 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 179. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#n25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право