Законність як основа публічної адміністрації

Автор(и)

  • А. Чубай аспірант кафедри адміністративного та інформаційного права Навчально-наукового Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0000-3710-7862

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.03.72

Ключові слова:

законність, дисципліна, публічна адміністрація, публічне управління, правові відносини, адміністративне право

Анотація

Стаття присвячена дослідженню законності й дисципліни як одних із центральних принципів правових систем сучасності, права Євросоюзу, куди намагається інтегруватися й Україна. Ді­яльність органів публічного адміністрування не є винятком в окресленій сфері, адже взаємодія з населенням неминуче вимагає неухильного дотримання позитивного права, але і це ще не все. Необхідним елементом для злагодженого функціонування суспільства й впорядкованості їх самих є слідування певним засадничим при­писам права природного, що веретеном своїх засад та принципів огортає суспільні відносини. Щобільше, публічне управління є видом дер­жавного управління - служби, що виявляється у владно-розпорядчій діяльності. Такий вид робо­ти є свого роду «джерелом підвищеної юридич­ної значущості». Обґрунтовано, що цей термін де-юре, якщо і може виглядати як недоречний епітет, то де-факто розкриває зміст питання та висвітлює дійсний стан речей. Винесення влад­но-розпорядчих рішень, впливає на правову долю конкретного індивідуального, чи колек­тивного суб’єкта правової системи. З’ясовано, що «сервіс» та саме «послуги», що надаються на кошти платників податків - є тими терміна­ми, що покликані найповніше відображати суть діяльності органів публічного адміністрування на сьогоднішній день, вони ж є його ключовими словами. Спростити життя громадян, забезпечи­ти реалізацію особистих майнових та немайно- вих прав особи у сфері житлових, соціальних, медичних, освітніх питань тощо, злагодити та автоматизувати цю роботу, гарантувати перма­ненту охорону та захист прав, баланс між пра­вами та обов’язками у суспільстві, забезпечити злагоджену життєдіяльність окремих соціальних груп. Разом із тим, не слід забувати про той факт, що органи публічного адміністрування від імені держави наділені виключною компетенцією, сво­єрідною монополією на вчинення певних дій на що і вказують зазначені нами вище акценти на владно-розпорядчу діяльність в цілому та згадка про «підвищену юридичну значущість» зокрема.

Посилання

Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text.

Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, ратифікований Указом Президії Верховної Ради Української РСР № 2148-VIII (2148-08) від 19.10.73. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text.

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, ратифікований Указом Президії Верховної Ради Української РСР № 2148-VIII (2148-08) від 19.10.73. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text.

Мельник Р. Принцип законності та принцип правомірності: до питання про оновлення юридичних принципів діяльності органів публічної влади. Право України. 2018. № 11. С. 14-31. URL: http://doi.org/10.33498/louu-2018-11-014.

Котюк І., Котюк О. Теоретико-правові аспекти визначення процесуальних рішень та дій. Вісник Чернівецького факультету Національного університету «Одеська юридична академія». 2019. № 1. С. 129-139.

Бінько І. Публічне управління та публічне адміністрування: співвідношення понять. Вісник АСБВТ. 2020. № 3/4. С. 41-47. С. 45. URL: http://doi.org/10.33287/11213.

Шатило О.А. Поняття та ознаки конституційного механізму державної влади. Публічне право. 2019. № 33. С. 9-17.

Карапетян О.А., Гбур З.В. Роль публічного адміністрування в формуванні демократичного суспільства держави. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 16. С. 77-85. URL: http://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.16.77.

Калєніченко С.І. Принцип законності в організації та діяльності національної поліції України. Правоохоронна функція держави: теоретико-методологічні та історико-правові проблеми. 2019. С. 89-91.

Журавель М.В. Принцип законності в процесі розвитку державного управління в Україні; наукові праці Національного університету «Одеська юридична академія»: збірн. наук. пр. Одеса: Юрид. л-ра, 2013. Т. 13. С. 220-227.

Стародубцев А.А. Звернення громадян як засіб забезпечення законності діяльності публічної адміністрації. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: Право. 2017. Вип. 23. С. 76-78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право