Аналіз особливостей та виокремлення проблемних питань правової регламентації забезпечення сил оборони України в межах міжнародної допомоги: оцінка ризиків

Автор(и)

  • М.В. Каптан підполковник юстиції, старший науковий співробітник науково-дослідного відділу правових проблем у сфері міжнародного співробітництва науково-дослідного управління проблем ресурсного забезпечення у воєнній сфері, сфері оборони та військового будівництва Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України, Україна https://orcid.org/0009-0008-3610-4633

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.03.101

Ключові слова:

міжнародна допомога, міжнародне право, військова допомога, збройний конфлікт, збройний напад, права людини, міжнародний суд

Анотація

Розглянуто правові засади отримання та ви­користанняміжнародної допомоги, що надхо­дить в Україну від зарубіжних донорів - інозем­них держав та міжнародних організацій.

Оцінено критерії ризиків у наданні летально­го озброєння Силам оборони України та праг­нення забезпечити, ще більший контроль за наданим летального озброєння, та його перенаправлення за межі країни та навіть на європей­ський чорний ринок під час прийняття рішення, стосовно допомоги Україні. Як приклад колишня Югославія, де не вдалось повністю проконтро­лювати обіг зброї під час війн.

У відповідь на неспровоковане вторгнення рф в Україну Рада Європейського Союзу 28 лю­того 2022 року ухвалила безпрецедентне рішен­ня (2022/338/CFSP) про фінансування та поста­чання 450 мільйонів євро летальної військової допомоги Силам оборони України [3], кількість, яка була подвоєна Рішенням (2022/471/CFSP) від 23 березня 2022 року [4]. Але в цьому по­спіху війни суворі рамки Європейського Союзу щодо контролю над озброєннями мало розгля­далися. Зокрема, Рада Європейського Союзу пу­блічно не сформулювала, як вона враховує ри­зики довгострокового конфлікту в Україні, такі як перенаправлення зброї до рф та небажаним недержавним збройним групам; постконфліктне розповсюдження стрілецької та легкої зброї та супутнє зростання транснаціональної злочинно­сті та регіональної нестабільності, і навіть по­тенціал для звинувачень у військових злочинах з української сторони проти російських військо­вополонених [5]. Формулювання цих ризиків під час прийняття рішень Європейського Союзу щодо України має важливе значення.

Право на колективну самооборону згідно зі статтею 51 Статуту ООН забезпечує фундамен­тальну правову основу для надання окремими державами міжнародної військової допомоги Україні. Але конкретні повноваження Європей­ського Союзу щодо фінансування та координа­ції таких поставок містяться в новому Європей­ському фонді миру (далі - ЄФМ), створеному в березні 2021 року [6]. Проте повноваження Європейського Союзу у ЄФМ обумовлені кри­теріями оцінки експорту зброї в Європейський Союз. Спільна позиція (2008/944/CFSP) від 8 грудня 2008 року, та Міжнародний договір про торгівлю зброєю від 24 грудня 2014 року (далі - МДТЗ) [7].

Посилання

Приполова Л.І., Корнієнко В.О. Організаційно-правові моделі операційного впровадження міжнародної допомоги Україні. Електронне наукове видання «Аналітично-порівняльне правознавство»,2023. С. 272-276. URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2023/09/47.pdf (дата звернення: 04.03.2024).

Омельченко А.В. Правові засади отримання та використання міжнародної технічної допомоги в Україні. наукові записки. серія: право / Scientific notes. Series: Law, 2021. С. 63-74. https://pravo.cusu.edu.ua/index.php/pravo/article/view/97/80 (дата звернення: 04.03.2024).

Council Decision (CFSP) 2022/338 of 28 February 2022 on an assistance measure under the European Peace Facility for the supply to the Ukrainian Armed Forces of military equipment, and platforms, designed to deliver lethal force. URL: https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:32022D0338 (дата звернення:04.03.2024).

Council Decision (CFSP) 2022/471 of 23 March 2022 amending Decision (CFSP) 2022/338 on an assistance measure under the European Peace Facility for the supply to the Ukrainian Armed Forces of military equipment, and platforms, designed to deliver lethal force. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2022/471 (дата звернення:04.03.2024).

Незалежна міжнародна комісія з розслідування порушень в Україні // повідомлення Генерального секретаря Генеральної Асамблеї ООН, A/77/533. Доповідь Незалежної міжнародної комісії з розслідування порушень в Україні, подану відповідно до параграфу 11 (f) резолюції 49/1 Ради з прав людини щодо ситуації у сфері прав людини в Україні, що склалася через російську агресію, 2022. 15 с. URL: https://www.ohchr.org/sites/default/files/2022-10/A-77-533-AUV-UA.pdf (дата звернення: 04.03.2024).

ЄС збільшує обсяг фінансування Європейського фонду миру до майже 8 млрд євро до 2027 року: Вінницька обласна військова адміністрація. URL: https://www.vin.gov.ua/news/eukraina/53540-yes-zbilshuie-obsiah-finansuvannia-yevropeiskoho-fondu-myru-do-maizhe-8-mlrd-ievro-do-2027-roku (дата звернення:04.03.2024).

Про визначення спільних правил контролю за експортом товарів і технологій військового призначення : Спільна позиція Ради від 8.12.2008 р. № 2008/944/СЗБП. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_001-08#Text (дата звернення: 04.03.2024).

Бруно Більквін і Беатрікс Імменкамп, Дослідницька служба Євродепутатів. Війна Росії проти Україні: Стислий огляд фінансування ЄС військової допомоги Україні, 10.03.2022 (дата звернення: 04.03.2024).

Cancian M. Aid to Ukraine Explained in Six Charts. URL: https://www.csis.org/analysis/aid-ukraine-explained-six-charts (дата звернення: 04.03.2024).

Статут Організації Об’єднаних Націй. Видано Департаментом громадської інформації ООН. Київ, 2008. С. 66.

Протокол, Декларація, Багатостороння угода, Хартія від 30.03.2010, “Консолідовані версії Договору про Європейський Союз та Договору про функціонування Європейського Союзу (2010/С 83/01” URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU10267.

Council Decision (CFSP) 2021/509 of 22 March 2021 establishing a European Peace Facility, and repealing Decision (CFSP) 2015/528. URL: https://eurlex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:32022D0338 (дата звернення: 04.03.2024).

У березні розраховуємо на створення окремого інструменту для України в межах Європейського фонду миру : Урядовий портал // Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/u-berezni-rozrakhovuiemo-na-stvorennia-okremoho-instrumentu-dlia-ukrainy-v-mezhakh-ievropeiskoho-fondu-myru-premier-ministr (дата звернення: 04.03.2024).

Further measures to respond to the Russian invasion of Ukraine: Press statement by High Representative/Vice-President Josep Borrell // Your European Commission. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_22_1463 (дата звернення: 04.03.2024).

Посібник користувача до Спільної позиції Ради 2008/944/СЗБП про визначення спільних правил контролю за експортом товарів і технологій військового призначення.Офіційний сайт Верховної Ради України від 20.07.2015 № 984_011-15. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011-15/ed20150720#Text (дата звернення: 04.03.2024).

Звіт про порушення міжнародного гуманітарного права та права прав людини, воєнні злочини та злочини проти людяності // Організація з безпеки та співробітництва в Європі Бюро з демократичних інститутів і прав людини. 2022. № 256/2022. С. 20-75. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/8/b/523811_1.pdf (дата звернення: 04.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-22

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право