Адміністративні договори: невідомі та суперечливі питання українського законодавства
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.60Ключові слова:
адміністративний договір, предмет адміністративного договору, адміністративний орган, публічний інтерес, компетенціяАнотація
Вказується, зміни у підходах та принципах адміністративного права вплинули майже на усі частиницієї галузі права. І адміністративні договори у цьому питанні не є винятком. Ще донедавна вважалося, що договірний інструмент у правовідносинах притаманний переважно приватному праву, де сторони є рівними та відповідно можуть домовлятися, а досягнуті домовленості фіксувати у договорах. Публічно-правовою сферою, де сторони є рівноправними та традиційно укладаються договори, є сфера міжнародного права та міждержавних відносин. Субординаційні адміністративні відносини до таких не належали та не розглядалися як сфера можливого застосування договірних інструментів.
У статті досліджено важливі питання сутності та характеристик адміністративних договорів, вимог, що до них висуваються, які є важливими у процесі напрацюванні наукових позицій для належного їх нормативного врегулювання.
Встановлено, що до ознак адміністративних договорів можна віднести наступні: як мінімум одним із суб’єктів укладення адміністративного договору повинен бути суб’єктом владних повноважень; адміністративний договір ґрунтується на волеузгодженні сторін; предметом договору є взаємні права та обов’язки його учасників у публічно-правовій сфері; адміністративний договір укладається на підставі закону, проте формальна вимога до назви адміністративного договору відсутня, це може бути договір, угода, протокол, меморандум та інша назва.
Також у статті обґрунтовано, що адміністративні договори за юридичними властивостями можуть бути як нормативні, так і індивідуальні. Недостатність нормативного регулювання породжує складності відмежування адміністративних договорів від інших видів. Все ж основною ознакою для відмежування адміністративних договорів від інших видів договорів є характер правовідносин, тобто предмет самого договору. Адміністративний договір є правовим актом, що визначає взаємні права та обов’язки його учасників у адміністративно-правовій сфері, тобто сфері, що регулюється нормами адміністративного, а не іншими галузями права.
Визначено, що за відсутності спеціального законодавства щодо адміністративних договорів, до них застосовуються загальні вимоги приватного права та вимоги адміністративного права щодо компетенції, форми, змісту та процедури. До вимог, які продиктовані положеннямиадміністративного права, належать наступні: обмеженість компетенцією; письмова форма, особливості вибору договірної сторони.
Посилання
Біла В.Р. Адміністративний договір як правова форма публічного адміністрування: оновлення доктринальних підходів. Право і безпека. 2019. № 4 (75). С. 43-48.
Грін О.О. Адміністративні договори в доктрині та системі джерел адміністративного права ФРН та України. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2023. Серія ПРАВО. Випуск 79: частина 2. С. 35-40.
Добровольська Н.В. Адміністративний договір: осмислення нормативної дефініції. Правова позиція. 2020. № 3 (28). С. 28¬34.
Жуков М.С. Питання розмежування адміністративно-правових відносин від приватноправових, що виникають у сфері публічного адміністрування інвестиційної діяльності. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-63-1.10.
Загальне адміністративне право України: підручник / за заг. ред.: акад.. С. Ківалова і проф. Л. Білої-Тіунової. Одеса: Фенікс, 2023. 792 с.
Зима О.Т. Про адміністративний договір: сучасні проблеми правового регулювання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. № 58. С. 27-32.
Карабін Т.О. Акти планування в адміністративно-процедурному законодавстві та питання (не)можливості їх урегулювання. Проблеми законності. 2023. Вип. 163. С. 80-92.
Монаєнко А. На кордоні юрисдикцій: розмежування публічноправових та приватно-правових відносин. Юридична газета. № 16 (670). 16 квітня 2019.
Постанова Великої Палати Верховного Суду від 11 червня 2024 року у справі № 925/1133/18.
Постанова Великої Палати Верховного Суду від 29.01.2019 р. у справі № 819/829/17.
Постанова Великої Палати Верховного Суду від 4.03.2018 № 11-209апп18.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23.12.2020 р. у справі № 815/6190/16.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.02.2020 р. у справі № 161/3427/16-а.
Тимчишин Т.М. Адміністративно-правовий договір як акт правового застосування. Загальна характеристика. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. 2018. № 2. С. 199-207.
Школик А.М. Адміністративно-процедурне законодавство та його систематизація: монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2020, 306 с.
Шмідт-Ассман Е. Загальне адміністративне право як ідея врегулювання: основні засади та завдання систематики адміністративного права. Київ: «К.І.С.», 2009. 552 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Т.О. Карабін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.