Адміністративні договори: невідомі та суперечливі питання українського законодавства

Автор(и)

  • Т.О. Карабін доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права ДВНЗ «УжНУ», Україна https://orcid.org/0000-0002-6538-5269

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.04.60

Ключові слова:

адміністративний договір, предмет адміністративного договору, адміністративний орган, публічний інтерес, компетенція

Анотація

Вказується, зміни у підходах та принципах ад­міністративного права вплинули майже на усі ча­стиницієї галузі права. І адміністративні догово­ри у цьому питанні не є винятком. Ще донедавна вважалося, що договірний інструмент у право­відносинах притаманний переважно приватному праву, де сторони є рівними та відповідно можуть домовлятися, а досягнуті домовленості фіксува­ти у договорах. Публічно-правовою сферою, де сторони є рівноправними та традиційно уклада­ються договори, є сфера міжнародного права та міждержавних відносин. Субординаційні адміні­стративні відносини до таких не належали та не розглядалися як сфера можливого застосування договірних інструментів.

У статті досліджено важливі питання сутнос­ті та характеристик адміністративних договорів, вимог, що до них висуваються, які є важливими у процесі напрацюванні наукових позицій для належного їх нормативного врегулювання.

Встановлено, що до ознак адміністративних договорів можна віднести наступні: як мінімум одним із суб’єктів укладення адміністративного договору повинен бути суб’єктом владних по­вноважень; адміністративний договір ґрунтуєть­ся на волеузгодженні сторін; предметом догово­ру є взаємні права та обов’язки його учасників у публічно-правовій сфері; адміністративний договір укладається на підставі закону, проте формальна вимога до назви адміністративного договору відсутня, це може бути договір, угода, протокол, меморандум та інша назва.

Також у статті обґрунтовано, що адміністра­тивні договори за юридичними властивостями можуть бути як нормативні, так і індивідуальні. Недостатність нормативного регулювання поро­джує складності відмежування адміністративних договорів від інших видів. Все ж основною оз­накою для відмежування адміністративних договорів від інших видів договорів є характер правовідносин, тобто предмет самого договору. Адміністративний договір є правовим актом, що визначає взаємні права та обов’язки його учас­ників у адміністративно-правовій сфері, тобто сфері, що регулюється нормами адміністратив­ного, а не іншими галузями права.

Визначено, що за відсутності спеціально­го законодавства щодо адміністративних дого­ворів, до них застосовуються загальні вимоги приватного права та вимоги адміністративного права щодо компетенції, форми, змісту та про­цедури. До вимог, які продиктовані положення­миадміністративного права, належать наступні: обмеженість компетенцією; письмова форма, особливості вибору договірної сторони.

Посилання

Біла В.Р. Адміністративний договір як правова форма публічного адміністрування: оновлення доктринальних підходів. Право і безпека. 2019. № 4 (75). С. 43-48.

Грін О.О. Адміністративні договори в доктрині та системі джерел адміністративного права ФРН та України. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2023. Серія ПРАВО. Випуск 79: частина 2. С. 35-40.

Добровольська Н.В. Адміністративний договір: осмислення нормативної дефініції. Правова позиція. 2020. № 3 (28). С. 28¬34.

Жуков М.С. Питання розмежування адміністративно-правових відносин від приватноправових, що виникають у сфері публічного адміністрування інвестиційної діяльності. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-63-1.10.

Загальне адміністративне право України: підручник / за заг. ред.: акад.. С. Ківалова і проф. Л. Білої-Тіунової. Одеса: Фенікс, 2023. 792 с.

Зима О.Т. Про адміністративний договір: сучасні проблеми правового регулювання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. № 58. С. 27-32.

Карабін Т.О. Акти планування в адміністративно-процедурному законодавстві та питання (не)можливості їх урегулювання. Проблеми законності. 2023. Вип. 163. С. 80-92.

Монаєнко А. На кордоні юрисдикцій: розмежування публічноправових та приватно-правових відносин. Юридична газета. № 16 (670). 16 квітня 2019.

Постанова Великої Палати Верховного Суду від 11 червня 2024 року у справі № 925/1133/18.

Постанова Великої Палати Верховного Суду від 29.01.2019 р. у справі № 819/829/17.

Постанова Великої Палати Верховного Суду від 4.03.2018 № 11-209апп18.

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23.12.2020 р. у справі № 815/6190/16.

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.02.2020 р. у справі № 161/3427/16-а.

Тимчишин Т.М. Адміністративно-правовий договір як акт правового застосування. Загальна характеристика. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. 2018. № 2. С. 199-207.

Школик А.М. Адміністративно-процедурне законодавство та його систематизація: монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2020, 306 с.

Шмідт-Ассман Е. Загальне адміністративне право як ідея врегулювання: основні засади та завдання систематики адміністративного права. Київ: «К.І.С.», 2009. 552 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право