Електронна комерція як інструмент реалізації конституційного права на підприємницьку діяльність
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.11Ключові слова:
електронна комерція, цифрові технології, правове регулювання, конституційне право на підприємницьку діяльність, економічна свобода, інформаційно-комунікаційні технології, глобалізація, цифровізація, національні стандарти, міжнародні стандарти, економічний розвиток, цифрова економіка, електронна торгівляАнотація
В науковій статті досліджено сутність та розвитокелектронної комерції як ключового елементусучасної економіки, яка суттєво змінює традиційні бізнес-моделі та створює нові можливості для підприємців та споживачів. Аналізується вплив інформаційно-комунікаційних технологій на економічний розвиток і вказується на їх вирішальну роль у впровадженні електронної комерції.
Досліджено кілька ключових інновацій, що сприяли стрімкому зростанню електронної комерції, а саме: персоналізація на основі штучного інтелекту, омніканальність торгівлі через різні платформи та інтеграція безпечних електронних платежів за допомогою новітніх технологій, таких як блокчейн. Окрім технологічних аспектів, розглядаються соціальні й економічні чинники, що сприяли розвитку електронної комерції, серед яких пандемія COVID-19, зміна споживчих звичок та зростання логістичних компаній.
Стаття також охоплює питання правового регулювання електронної комерції, аналізуючи міжнародні нормативно-правові акти. Зроблено висновок, що електронна комерція є складним явищем, яке включає не лише торговельні операції, а й супутні бізнес-процеси, такі як маркетинг, обробка даних та управління ланцюгами постачання. Вказується на необхідність подальшого розвитку правової бази для її ефективного функціонування в Україні та світі.
Запропоновано під електронною комерцією розуміти процес купівлі, продажу або обміну товарами, послугами та інформацією за допомогою електронних засобів, переважно через Інтернет платформи, охоплюючи різноманітні бізнес-процеси, як-от: онлайн-торгівлю, електронні платежі, цифровий маркетинг, управління ланцюгами постачання тощо.
Встановлено, що взаємозв’язок між правом на підприємницьку діяльність та електронною комерцією полягає в тому, що електронна комерція є однією з форм реалізації підприємницької діяльності, яка адаптована до сучасних умов цифрової економіки та розвитку інформаційних технологій, зокрема, даний взаємозв’язок втілюється крізь призму наступних правовідносин: право на підприємницьку діяльність як основа. Конституційне право на підприємницьку діяльність забезпечує можливість вільно обирати й здійснювати економічну діяльність з метою отримання прибутку. Це право охоплює свободу вибору форми ведення бізнесу, розпорядження прибутком і захисту своїх інтересів у процесі здійснення господарської діяльності; діджита- лізація як форма підприємництва. Електронна комерція (e-commerce) розширює традиційні можливості ведення бізнесу, пропонуючи нові шляхи для підприємців через Інтернет. Вона охоплює не лише купівлю-продаж товарів і послуг, а й різні бізнес-процеси, пов’язані з обміномцифрової інформації, веденням фінансових транзакцій та управлінням логістикою; цифрові можливості. Завдяки електронній комерції, право на підприємницьку діяльність розширюється за рахунок доступу до глобальних ринків і спрощення взаємодії з клієнтами, що дозволяє вести бізнес незалежно від географічних меж і часу. Підприємці можуть швидко впроваджувати нові технології, автоматизувати бізнес-процеси та забезпечувати індивідуальний підхід до споживачів через цифрові платформи; захист, забезпечення та врегулювання. Так, держава, реалізуючи конституційне право на підприємницькудіяльність, повинна забезпечувати правове регулювання електронної комерції. Вказане включає захист прав споживачів, контроль за якістю послуг, регулювання цифрових підписів, захист персональних даних і підтримку безпекионлайн-платежів; інновації та конкуренція.
Електронна комерція стимулює розвиток підприємництва, посилюючи конкуренцію завдяки можливостям інновацій. Підприємці, що працюють в e-commerce, отримують конкурентні переваги через ефективність цифрових технологій і глобальні можливості.
Посилання
Bruno Moriset. E-Business and e-Commerce. 2018. 18 p. DOI: fhalshs-01764594f.
Surmanidze, Zeinab. Role of E-commerce in Economy. Proceedings of the Finance and Economics Conference. Vol. 7. 2016. P. 1-5.
Стендер С.В., Лисак О.І. Лук’яненко Н.Е. Розвиток електронної комерції та її вплив на цифрову економіку. Академічні візії. № 24. 2023. С. 1-13.
Крилов Д.В. Розвиток електронної комерції в сучасних умовах. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. № 12. 2014. С. 1-5.
Циброва А.В. Роль електронної комерції в розвитку національної економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. № 26. 2019. С. 143-145.
Scott Borhauer. The role of e-commerce in the Fourth Industrial Revolution. 2018. URL: http://surl.li/jyqhh.
Берко А.Ю., Висоцька В.А., Пасічник В.В. Системи електронної контент-комерції: Монографія. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 612 с.
Самойленко Л.Б. Застосування технологій електронної комерції для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3997.
Маєвська А.А. Електронна комерція і право. Харків. 2010. 256 с.
Мартовий А.В. Сутність та основні характеристики електронного бізнесу, електронної комерції, електронного та інтернет-маркетингу. Культура народів Причорномор’я. 2004. № 56, Т. 1. С. 146-152.
Полях В.М., Кривошеєва Н.М., Клочко В.М., Шарапова О.М., Чуйко Н.В. Електронна комерція: теоретико-правові засади та сучасний стан в Україн. ScienceRise. 2017. № 5. С. 11-17.
Scholarly Community Encyclopedia. E-Commerce. URL: https://encyclopedia.pub/entry/43940.
Про електронну комерцію: Закон України від 03.09.2015 р. № 675-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015 р. № 45. Ст. 2344.
Тертичний Я.С. Сутність та природа електронної комерції. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 3. Т. 2. С. 277-284.
Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Олійник А.Ю. Конституційне право особи на підприємницьку діяльність в Україні. Актуальні проблеми інноваційного розвитку кластерного підприємництва в Україні: Всеукраїнська науково-практична конференція (м. Київ, 30 березня 2017 р.). Київ : КНУТД, 2017.
Економіка підприємства: навчальний посібник / О.І. Лисак, Л.О. Андрєєва, Л.О. Болтянська. Мелітополь: Люкс, 2020. 272 с.
Пушкіна О.В. Економічні права людини в Україні та проблеми становлення громадянського суспільства. Науковий Вісник Юридичної академії Міністерства внутрішніх справ. 2005. № 3 (22). С. 169-180.
Harahonych O. Constitutional right to entrepreneurial activity: theoretical and legal aspect. Конституційно-правові академічні студії. № 3. 2020. С. 27-40.
Лазур Я.В. Забезпечення прав і свобод громадян України у сфері публічного управління: адміністративно-правовий механізм: монографія. К.: Четверта хвиля. 2010. 240 с.
Лазур Я.В. Поняття, сутність та елементи адміністративно-правового механізму забезпечення прав і свобод громадян у державному управлінні. Форум права. 2009. № 3. С. 392–398.
Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 149–155.
Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Заборовський В.В. Штучний інтелект та авторські і суміжні права. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 2. 2023. С. 299–304.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ю.М. Бисага
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.