Електронна комерція як інструмент реалізації конституційного права на підприємницьку діяльність

Автор(и)

  • Ю.М. Бисага доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри конституційного права та порівняльного правознавства юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Директор Інституту держави і права країн Європи, Заслужений юрист України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8797-5665

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.11

Ключові слова:

електронна комерція, цифрові технології, правове регулювання, конституційне право на підприємницьку діяльність, економічна свобода, інформаційно-комунікаційні технології, глобалізація, цифровізація, національні стандарти, міжнародні стандарти, економічний розвиток, цифрова економіка, електронна торгівля

Анотація

В науковій статті досліджено сутність та роз­витокелектронної комерції як ключового еле­ментусучасної економіки, яка суттєво змінює традиційні бізнес-моделі та створює нові мож­ливості для підприємців та споживачів. Аналізу­ється вплив інформаційно-комунікаційних тех­нологій на економічний розвиток і вказується на їх вирішальну роль у впровадженні електронної комерції.

Досліджено кілька ключових інновацій, що сприяли стрімкому зростанню електронної ко­мерції, а саме: персоналізація на основі штучно­го інтелекту, омніканальність торгівлі через різні платформи та інтеграція безпечних електронних платежів за допомогою новітніх технологій, та­ких як блокчейн. Окрім технологічних аспектів, розглядаються соціальні й економічні чинники, що сприяли розвитку електронної комерції, се­ред яких пандемія COVID-19, зміна споживчих звичок та зростання логістичних компаній.

Стаття також охоплює питання правового регулювання електронної комерції, аналізуючи міжнародні нормативно-правові акти. Зроблено висновок, що електронна комерція є складним явищем, яке включає не лише торговельні опе­рації, а й супутні бізнес-процеси, такі як марке­тинг, обробка даних та управління ланцюгами постачання. Вказується на необхідність подаль­шого розвитку правової бази для її ефективного функціонування в Україні та світі.

Запропоновано під електронною комерцією розуміти процес купівлі, продажу або обміну товарами, послугами та інформацією за допо­могою електронних засобів, переважно через Інтернет платформи, охоплюючи різноманітні бізнес-процеси, як-от: онлайн-торгівлю, елек­тронні платежі, цифровий маркетинг, управлін­ня ланцюгами постачання тощо.

Встановлено, що взаємозв’язок між правом на підприємницьку діяльність та електронною комерцією полягає в тому, що електронна ко­мерція є однією з форм реалізації підприємниць­кої діяльності, яка адаптована до сучасних умов цифрової економіки та розвитку інформаційних технологій, зокрема, даний взаємозв’язок вті­люється крізь призму наступних правовідносин: право на підприємницьку діяльність як основа. Конституційне право на підприємницьку діяль­ність забезпечує можливість вільно обирати й здійснювати економічну діяльність з метою от­римання прибутку. Це право охоплює свободу вибору форми ведення бізнесу, розпорядження прибутком і захисту своїх інтересів у процесі здійснення господарської діяльності; діджита- лізація як форма підприємництва. Електронна комерція (e-commerce) розширює традиційні можливості ведення бізнесу, пропонуючи нові шляхи для підприємців через Інтернет. Вона охоплює не лише купівлю-продаж товарів і по­слуг, а й різні бізнес-процеси, пов’язані з обмі­номцифрової інформації, веденням фінансових транзакцій та управлінням логістикою; цифрові можливості. Завдяки електронній комерції, пра­во на підприємницьку діяльність розширюєть­ся за рахунок доступу до глобальних ринків і спрощення взаємодії з клієнтами, що дозволяє вести бізнес незалежно від географічних меж і часу. Підприємці можуть швидко впроваджувати нові технології, автоматизувати бізнес-процеси та забезпечувати індивідуальний підхід до спо­живачів через цифрові платформи; захист, за­безпечення та врегулювання. Так, держава, реалізуючи конституційне право на підприємниць­кудіяльність, повинна забезпечувати правове регулювання електронної комерції. Вказане включає захист прав споживачів, контроль за якістю послуг, регулювання цифрових підписів, захист персональних даних і підтримку безпе­кионлайн-платежів; інновації та конкуренція.

Електронна комерція стимулює розвиток під­приємництва, посилюючи конкуренцію завдяки можливостям інновацій. Підприємці, що працю­ють в e-commerce, отримують конкурентні пе­реваги через ефективність цифрових технологій і глобальні можливості.

Посилання

Bruno Moriset. E-Business and e-Commerce. 2018. 18 p. DOI: fhalshs-01764594f.

Surmanidze, Zeinab. Role of E-commerce in Economy. Proceedings of the Finance and Economics Conference. Vol. 7. 2016. P. 1-5.

Стендер С.В., Лисак О.І. Лук’яненко Н.Е. Розвиток електронної комерції та її вплив на цифрову економіку. Академічні візії. № 24. 2023. С. 1-13.

Крилов Д.В. Розвиток електронної комерції в сучасних умовах. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. № 12. 2014. С. 1-5.

Циброва А.В. Роль електронної комерції в розвитку національної економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. № 26. 2019. С. 143-145.

Scott Borhauer. The role of e-commerce in the Fourth Industrial Revolution. 2018. URL: http://surl.li/jyqhh.

Берко А.Ю., Висоцька В.А., Пасічник В.В. Системи електронної контент-комерції: Монографія. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 612 с.

Самойленко Л.Б. Застосування технологій електронної комерції для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Ефективна економіка. 2015. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3997.

Маєвська А.А. Електронна комерція і право. Харків. 2010. 256 с.

Мартовий А.В. Сутність та основні характеристики електронного бізнесу, електронної комерції, електронного та інтернет-маркетингу. Культура народів Причорномор’я. 2004. № 56, Т. 1. С. 146-152.

Полях В.М., Кривошеєва Н.М., Клочко В.М., Шарапова О.М., Чуйко Н.В. Електронна комерція: теоретико-правові засади та сучасний стан в Україн. ScienceRise. 2017. № 5. С. 11-17.

Scholarly Community Encyclopedia. E-Commerce. URL: https://encyclopedia.pub/entry/43940.

Про електронну комерцію: Закон України від 03.09.2015 р. № 675-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015 р. № 45. Ст. 2344.

Тертичний Я.С. Сутність та природа електронної комерції. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 3. Т. 2. С. 277-284.

Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Олійник А.Ю. Конституційне право особи на підприємницьку діяльність в Україні. Актуальні проблеми інноваційного розвитку кластерного підприємництва в Україні: Всеукраїнська науково-практична конференція (м. Київ, 30 березня 2017 р.). Київ : КНУТД, 2017.

Економіка підприємства: навчальний посібник / О.І. Лисак, Л.О. Андрєєва, Л.О. Болтянська. Мелітополь: Люкс, 2020. 272 с.

Пушкіна О.В. Економічні права людини в Україні та проблеми становлення громадянського суспільства. Науковий Вісник Юридичної академії Міністерства внутрішніх справ. 2005. № 3 (22). С. 169-180.

Harahonych O. Constitutional right to entrepreneurial activity: theoretical and legal aspect. Конституційно-правові академічні студії. № 3. 2020. С. 27-40.

Лазур Я.В. Забезпечення прав і свобод громадян України у сфері публічного управління: адміністративно-правовий механізм: монографія. К.: Четверта хвиля. 2010. 240 с.

Лазур Я.В. Поняття, сутність та елементи адміністративно-правового механізму забезпечення прав і свобод громадян у державному управлінні. Форум права. 2009. № 3. С. 392–398.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 149–155.

Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Заборовський В.В. Штучний інтелект та авторські і суміжні права. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 2. 2023. С. 299–304.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право