Позачергові парламентські вибори в Україні під час воєнного стану

Автор(и)

  • М.В. Монастирський аспірант кафедри кібербезпеки та інформаційного забезпечення Одеського державного університету внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0009-0009-6295-1286

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.16

Ключові слова:

вибори, воєнний стан, чергові вибори, позачергові вибори, парламентські вибори, проміжні вибори народного депутата, виборчий ценз

Анотація

Стаття присвячена малодослідженому в Укра­їні питанню законодавчої заборони позачерго­вих, або дострокових, парламентських виборів в період дії спеціального правового режиму во­єнного стану. Предметом дослідження є такий різновид дострокових парламентських виборів, як проміжні вибори народних депутатів.

Актуальність дослідженого питання обумов­лена триваючим в Україні режимом воєнного стану і законодавчою забороною проведення будь-яких виборів, необхідність яких виникає під час цього воєнного стану.

Зазначено, що різниця між черговими і поза­черговими парламентськими виборами в умовах цього воєнного стану полягає у тому, що забо­рона проводити чергові парламентські вибори залишає країну із чинним парламентом, а забо­рона проводити позачергові парламентські ви­бори позбавляє країну чинного парламенту.

З метою дослідження правомірності застосу­ванняцієї заборони до проміжних виборів на­роднихдепутатів проаналізовано: по-перше, законодавче обґрунтування державного органу управління виборами в Україні щодо не призна­ченняі не проведення цих проміжних парла­ментськихвиборів під час цього воєнного ста­ну на прикладі останньої справи від 13 грудня 2023 р.; а по-друге, публікації українських нау­ковців щодо цих проміжних парламентських ви­борів в умовах цього воєнного стану.

З’ясовано, по-перше, що ця заборона не є нормою Конституції України ні для науковців, ні для державного органу управління виборами, а по-друге, що ця заборона не має беззаперечний зв’язок узгодженості із Конституцією України: одні дослідники права стверджують, що ця заборона відповідає статті 64 Конституції України, проте інші дослідники цієї статті 64 доходять висновків, які виключають можливість узгодженості цієї за­борони із цією статтею Конституції України.

Обґрунтовано, що зміст статті 64 Конституції України має три значення щодо проміжних виборів народних депутатів під час цього воєнного стану: 1) можна проводити, 2) можна не прово­дити,3) можна проводити з обмеженим колом виборців.

Запропоновано вважати альтернативою цій забороні проміжних виборів народних депутатів під час цього воєнного стану виборчий ценз во­єнного стану - спеціальне і тимчасове обмежен­ня кола виборців для проведення цих проміж­них виборів в умовах цієї війни. Запропоновано варіант цього цензу - ценз юридичної особи.

Посилання

Конституція України : Основний Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР / Верховна Рада України.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80?find=1&text=%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8#Text (дата звернення: 10.08.2024).

Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 / Президент України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#n2 (дата звернення 10.08.2024).

Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»: Закон України від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text (дата звернення 10.08.2024).

Усередині парламенту немає єдності. LB.ua. 30 січня 2024 р. URL: https://lb.ua/news/2024/01/30/595967_useredini_parlamentu_nemaie.html (дата звернення 10.08.2024).

Лабораторія законодавчих ініціатив. Депутатопад у час війни: чому кількість народних депутатів зменшується? ZN.UA. 23 жовтня 2023 р. URL: https://zn.ua/ukr/POLITICS/deputatopad-u-chas-vijni-chomu-kilkist-narodnikh-deputativ-zmenshujetsja.html (дата звернення 10.08.2024).

Народний депутат зі «Слуги народу» хоче скласти мандат. ZN.UA. 21 лютого 2024 р. URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/narodnij-deputat-zi-sluhi-narodu-khoche-sklasti-mandat-shcho-vidomo.html (дата звернення 03.09.2024).

Втеча Артема Дмитрука. Українська правда.26 серпня 2024 р. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2024/08/26/7472025/ (дата звернення 03.09.2024).

Нардеп Копитін потрапив у ДТП... Українська правда. 29 серпня 2024 р. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/29/7472523/ (дата звернення 03.09.2024).

Ключковський Ю., Венгер В. Передумови та виклики для організації й проведення виборів в Україні у післявоєнний час. Оновлене дослідження з оцінки ситуації / Рада Європи. 2023 р. URL: https://rm.coe.int/ua-2023-elections-needs-assessment-2777-2271-8729-1/1680ae9b59 (дата звернення 10.08.2024).

Остапенко О. Вибори в Україні під час війни: можливість проведення. Приватно-правові та публічно-правові відносини: проблеми теорії та практики: Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної конференції, м. Кропівницький, 06 жовтня 2023 р. С. 89-92. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/30592/1/zbirnyk_materialiv_konferenczi%C3%AF_06_10_2023-2%20%281%29-90-93.pdf (дата звернення 10.08.2024).

Наливайко Л.Р. Конституційні права і свободи людини та громадянина в умовах воєнного стану. Наукові інновації та передові технології. Серія : Право.2024. № 3 (31). С. 622-635. DOI: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/9741 (дата звернення 10.08.2024).

Білоскурська О.В., Федорчук М.Д. Нормативно-правове регулювання обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина в умовах воєнного стану в Україні. Правова держава. 2022. № 46. С. 7-17. DOI: https://doi.org/10.18524/2411-2054.2022.46.257802 (дата звернення 10.08.2024).

Гринюк Р.Ф., Гуцуляк О.І. Вибори в умовах воєнного стану: конституція, законодавство, реальність. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право.2023. № 80. С. 113-123. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.1.16 (дата звернення 10.08.2024).

Про вибори народних депутатів України : Закон України від 17 листопада 2011 . № 4061-VI / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4061-17?find=1&text=%D0%92%D0%BE%%94%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE#Text (дата звернення 10.08.2024).

Центральна виборча комісія розглянула питання призначення проміжних виборів народних депутатів України: веб-сайт ЦВК. URL: https://www.cvk.gov.ua/novini/komisiya-rozglyanula-pitannya-priznachennya-promizhnih-viboriv-narodnih-deputativ-ukraini.html (дата звернення 10.08.2024).

Про питання проміжних виборів народних депутатів України в одномандатних виборчих округах № 37 (Дніпропетровська область) та № 48 (Донецька область): Постанова Центральної виборчої комісії від 13 грудня 2023 р. № 76 / Центральна виборча комісія. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0076359-23#Text (дата звернення 10.08.2024).

Центральна виборча комісія визнала Михайла Соколова обраним народним депутатом України: веб-сайт ЦВК. URL: https://www.cvk.gov.ua/novini/tsvk-viznala-mihayla-sokolova-obranim-narodnim-deputatom-ukraini.html (дата звернення 10.08.2024).

Центральна виборча комісія зареєструвала нового народного депутата України: веб-сайт ЦВК. URL: https://www.cvk.gov.ua/novini/tsvk-zareiestruvala-novogo-narodnogo-deputata-ukraini.html (дата звернення 10.08.2024).

Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12 травня 2015 р. № 389-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 10.08.2024).

Дорошенко Н.О. Правовий режим воєнного стану як умова обмеження права на свободу мирних зібрань: міжнародно-правовий та національний аспект. Baltijapublishing.lv. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-320-0-10 (дата звернення 10.08.2024).

Самойленко Г.В., Миргородський А.О. Право на інформацію в умовах збройної агресії РФ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право. 2024. № 82. С. 311-317. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.82.1.49 (дата звернення 10.08.2024).

Фігель Ю.О. Обмеження прав людини в умовах воєнного стану. Науковий вісник Львівської комерційної академії. Серія : Юридична. 2015. № 2. С. 222-230. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/nvlkau_2015_2_24.pdf (дата звернення 10.08.2024).

Корнієнко М.В. Права людини в умовах воєнного стану: загально правовий дискурс.Правничий часопис. 2022. № 27. С. 27-31. DOI: https://doi.org/10.32850/sulj.2022.1-2.5 (дата звернення 10.08.2024).

On derogation measures / Council of Europe. 2024. URL: https://rm.coe.int/0900001680af452a (дата звернення 10.08.2024).

В МЗС прокоментували перегляд обмежень певних прав людини. OBOZ.UA.29 квітня 2024 р. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/society/tse-regulyarna-praktika-v-mzs-prokomentuvali-pereglyad-obmezhen-pevnih-prav-lyudini.htm (дата звернення 10.08.2024).

Міністр юстиції пояснив, що означає перегляд обмежень певних прав людини. OBOZ.UA.29 квітня 2024 р. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/society/tse-ne-nou-hau-ministr-yustitsii-poyasniv-scho-oznachae-pereglyad-obmezhen-pevnih-prav-lyudini.htm (дата звернення 10.08.2024).

Монастирський М.В. Юридичні особи - народ України. Правова система та державотворення: історичний вимір і сучасні тенденції: Збірник матеріалів ІІ науково-практичної конференції, м. Ужгород, 16-17 лютого 2024. С. 18-20. URL: https://molodyivchenyi.ua/omp/index.php/conference/catalog/download/77/1231/2570-1 (дата звернення 10.08.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право