Позачергові парламентські вибори в Україні під час воєнного стану
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.16Ключові слова:
вибори, воєнний стан, чергові вибори, позачергові вибори, парламентські вибори, проміжні вибори народного депутата, виборчий цензАнотація
Стаття присвячена малодослідженому в Україні питанню законодавчої заборони позачергових, або дострокових, парламентських виборів в період дії спеціального правового режиму воєнного стану. Предметом дослідження є такий різновид дострокових парламентських виборів, як проміжні вибори народних депутатів.
Актуальність дослідженого питання обумовлена триваючим в Україні режимом воєнного стану і законодавчою забороною проведення будь-яких виборів, необхідність яких виникає під час цього воєнного стану.
Зазначено, що різниця між черговими і позачерговими парламентськими виборами в умовах цього воєнного стану полягає у тому, що заборона проводити чергові парламентські вибори залишає країну із чинним парламентом, а заборона проводити позачергові парламентські вибори позбавляє країну чинного парламенту.
З метою дослідження правомірності застосуванняцієї заборони до проміжних виборів народнихдепутатів проаналізовано: по-перше, законодавче обґрунтування державного органу управління виборами в Україні щодо не призначенняі не проведення цих проміжних парламентськихвиборів під час цього воєнного стану на прикладі останньої справи від 13 грудня 2023 р.; а по-друге, публікації українських науковців щодо цих проміжних парламентських виборів в умовах цього воєнного стану.
З’ясовано, по-перше, що ця заборона не є нормою Конституції України ні для науковців, ні для державного органу управління виборами, а по-друге, що ця заборона не має беззаперечний зв’язок узгодженості із Конституцією України: одні дослідники права стверджують, що ця заборона відповідає статті 64 Конституції України, проте інші дослідники цієї статті 64 доходять висновків, які виключають можливість узгодженості цієї заборони із цією статтею Конституції України.
Обґрунтовано, що зміст статті 64 Конституції України має три значення щодо проміжних виборів народних депутатів під час цього воєнного стану: 1) можна проводити, 2) можна не проводити,3) можна проводити з обмеженим колом виборців.
Запропоновано вважати альтернативою цій забороні проміжних виборів народних депутатів під час цього воєнного стану виборчий ценз воєнного стану - спеціальне і тимчасове обмеження кола виборців для проведення цих проміжних виборів в умовах цієї війни. Запропоновано варіант цього цензу - ценз юридичної особи.
Посилання
Конституція України : Основний Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР / Верховна Рада України.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80?find=1&text=%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96+%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8#Text (дата звернення: 10.08.2024).
Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 / Президент України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#n2 (дата звернення 10.08.2024).
Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»: Закон України від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text (дата звернення 10.08.2024).
Усередині парламенту немає єдності. LB.ua. 30 січня 2024 р. URL: https://lb.ua/news/2024/01/30/595967_useredini_parlamentu_nemaie.html (дата звернення 10.08.2024).
Лабораторія законодавчих ініціатив. Депутатопад у час війни: чому кількість народних депутатів зменшується? ZN.UA. 23 жовтня 2023 р. URL: https://zn.ua/ukr/POLITICS/deputatopad-u-chas-vijni-chomu-kilkist-narodnikh-deputativ-zmenshujetsja.html (дата звернення 10.08.2024).
Народний депутат зі «Слуги народу» хоче скласти мандат. ZN.UA. 21 лютого 2024 р. URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/narodnij-deputat-zi-sluhi-narodu-khoche-sklasti-mandat-shcho-vidomo.html (дата звернення 03.09.2024).
Втеча Артема Дмитрука. Українська правда.26 серпня 2024 р. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2024/08/26/7472025/ (дата звернення 03.09.2024).
Нардеп Копитін потрапив у ДТП... Українська правда. 29 серпня 2024 р. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/29/7472523/ (дата звернення 03.09.2024).
Ключковський Ю., Венгер В. Передумови та виклики для організації й проведення виборів в Україні у післявоєнний час. Оновлене дослідження з оцінки ситуації / Рада Європи. 2023 р. URL: https://rm.coe.int/ua-2023-elections-needs-assessment-2777-2271-8729-1/1680ae9b59 (дата звернення 10.08.2024).
Остапенко О. Вибори в Україні під час війни: можливість проведення. Приватно-правові та публічно-правові відносини: проблеми теорії та практики: Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної конференції, м. Кропівницький, 06 жовтня 2023 р. С. 89-92. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/30592/1/zbirnyk_materialiv_konferenczi%C3%AF_06_10_2023-2%20%281%29-90-93.pdf (дата звернення 10.08.2024).
Наливайко Л.Р. Конституційні права і свободи людини та громадянина в умовах воєнного стану. Наукові інновації та передові технології. Серія : Право.2024. № 3 (31). С. 622-635. DOI: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/9741 (дата звернення 10.08.2024).
Білоскурська О.В., Федорчук М.Д. Нормативно-правове регулювання обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина в умовах воєнного стану в Україні. Правова держава. 2022. № 46. С. 7-17. DOI: https://doi.org/10.18524/2411-2054.2022.46.257802 (дата звернення 10.08.2024).
Гринюк Р.Ф., Гуцуляк О.І. Вибори в умовах воєнного стану: конституція, законодавство, реальність. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право.2023. № 80. С. 113-123. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.80.1.16 (дата звернення 10.08.2024).
Про вибори народних депутатів України : Закон України від 17 листопада 2011 . № 4061-VI / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4061-17?find=1&text=%D0%92%D0%BE%%94%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE#Text (дата звернення 10.08.2024).
Центральна виборча комісія розглянула питання призначення проміжних виборів народних депутатів України: веб-сайт ЦВК. URL: https://www.cvk.gov.ua/novini/komisiya-rozglyanula-pitannya-priznachennya-promizhnih-viboriv-narodnih-deputativ-ukraini.html (дата звернення 10.08.2024).
Про питання проміжних виборів народних депутатів України в одномандатних виборчих округах № 37 (Дніпропетровська область) та № 48 (Донецька область): Постанова Центральної виборчої комісії від 13 грудня 2023 р. № 76 / Центральна виборча комісія. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0076359-23#Text (дата звернення 10.08.2024).
Центральна виборча комісія визнала Михайла Соколова обраним народним депутатом України: веб-сайт ЦВК. URL: https://www.cvk.gov.ua/novini/tsvk-viznala-mihayla-sokolova-obranim-narodnim-deputatom-ukraini.html (дата звернення 10.08.2024).
Центральна виборча комісія зареєструвала нового народного депутата України: веб-сайт ЦВК. URL: https://www.cvk.gov.ua/novini/tsvk-zareiestruvala-novogo-narodnogo-deputata-ukraini.html (дата звернення 10.08.2024).
Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12 травня 2015 р. № 389-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 10.08.2024).
Дорошенко Н.О. Правовий режим воєнного стану як умова обмеження права на свободу мирних зібрань: міжнародно-правовий та національний аспект. Baltijapublishing.lv. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-320-0-10 (дата звернення 10.08.2024).
Самойленко Г.В., Миргородський А.О. Право на інформацію в умовах збройної агресії РФ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Право. 2024. № 82. С. 311-317. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.82.1.49 (дата звернення 10.08.2024).
Фігель Ю.О. Обмеження прав людини в умовах воєнного стану. Науковий вісник Львівської комерційної академії. Серія : Юридична. 2015. № 2. С. 222-230. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/nvlkau_2015_2_24.pdf (дата звернення 10.08.2024).
Корнієнко М.В. Права людини в умовах воєнного стану: загально правовий дискурс.Правничий часопис. 2022. № 27. С. 27-31. DOI: https://doi.org/10.32850/sulj.2022.1-2.5 (дата звернення 10.08.2024).
On derogation measures / Council of Europe. 2024. URL: https://rm.coe.int/0900001680af452a (дата звернення 10.08.2024).
В МЗС прокоментували перегляд обмежень певних прав людини. OBOZ.UA.29 квітня 2024 р. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/society/tse-regulyarna-praktika-v-mzs-prokomentuvali-pereglyad-obmezhen-pevnih-prav-lyudini.htm (дата звернення 10.08.2024).
Міністр юстиції пояснив, що означає перегляд обмежень певних прав людини. OBOZ.UA.29 квітня 2024 р. URL: https://news.obozrevatel.com/ukr/society/tse-ne-nou-hau-ministr-yustitsii-poyasniv-scho-oznachae-pereglyad-obmezhen-pevnih-prav-lyudini.htm (дата звернення 10.08.2024).
Монастирський М.В. Юридичні особи - народ України. Правова система та державотворення: історичний вимір і сучасні тенденції: Збірник матеріалів ІІ науково-практичної конференції, м. Ужгород, 16-17 лютого 2024. С. 18-20. URL: https://molodyivchenyi.ua/omp/index.php/conference/catalog/download/77/1231/2570-1 (дата звернення 10.08.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 М.В. Монастирський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.