Актуальні проблеми правового регулювання політичної реклами як форми передвиборної агітації у соціальних мережах

Автор(и)

  • Б.О. Прудкий аспірант кафедри конституційного права Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5755-2346

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.18

Ключові слова:

передвиборна агітація, політична реклама, інформація, медіа, соціальна мережа, онлайн-платформа

Анотація

Вказується, в сьогоденні роль мережі Інтернет з усім тим безмежним обсягом цифрового контенту, що продукується на її просторах щодня переоцінити вкрай важко. Нині саме різноманітні соціальні мережі, інші онлайн-платформи стали не лише засобом розміщення та розповсюдження інформації, але й основним комунікаційним полем, котре з часом здійснило справжню рево­люцію у сфері взаємодії користувачів.

Стаття присвячена питанням правового регу­люванняполітичної реклами як форми передви­борної агітації у соціальних мережах та на інших онлайн-платформах, має на меті виокремлення центральних проблем, а також окреслення кон­туру можливих шляхів вирішення таких проблем за рахунок дослідження українського та між­народногодосвіду роботи з контролем інфор­маційного поля, а саме в частині провадження агітаційної діяльності відповідних суб’єктів у соціальних мережах, на інших онлайн-платформах під час виборчого процесу. Особлива увага у поточному дослідженні приділяється співвідношенню національного та корпоратив­ного регулювання питань, пов’язаних з вико­ристанням послуг зарубіжних онлайн-платформ з розміщення інформації, що має характер по­літичної реклами. Крім того, окреслюється коло проблем, котрі зараз знаходяться поза спектром правового регулювання та обумовлені з одно­го боку швидкими темпами розвитку цифрових технологій, з іншого - природою та сутністю та­кого явища як агітація в цілому, а саме в частині широкого інструментарію для здійснення впли­ву на аудиторію.

Як наслідок, наголошується на необхідності співпраці держави як законодавця та корпора­цій як недержавних суб’єктів, що володіють та здійснюють управління конкретними ресурсами, використовуваними для розміщення матеріалів передвиборної агітації. Також зроблено висно­вок про потребу звернути особливу увагу на удосконалення національної законодавчої бази в частині розуміння політичної реклами як со­ціального феномену та створення спеціальних норм для врегулювання правовідносин щодо розміщення такої реклами у соціальних мережах та на інших онлайн-платформах.

Посилання

Українські медіа, ставлення та довіра у 2023 р. Опитування USAID-Internews щодо споживання медіа. Листопад 2023. URL: https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2023/10/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2023r.pdf.

Адашис Л.І. Тлумачення передвиборної агітації та форми її здійснення політичними партіями на виборах народних депутатів України. Право і суспільство. 2011. № 6. С. 19-25.

Директива Європейського Парламенту і Ради 2010/13/ЄС від 10 березня 2010 року про координацію певних положень, встановлених законами, нормативно-правовими або адміністративними актами в державах-членах стосовно надання аудіовізуальних медіапослуг (Директива про аудіовізуальні медіапослуги) в редакції від 18.12.2018 р. - База даних законодавства України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_022-10#Text.

Recommendation CM/Rec(2007)15 of the Committee of Minister to member States on measures concerning media coverage of election campaigns dated 7 November 2007 / Council of Europe Committee of Ministers. URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=-09000016805d4a3d.

Recommendation CM/Rec(2022)12 of the Committee of Minister to member States on electoral communication and media coverage of election campaigns dated 6 April 2022 / Council of Europe Committee of Ministers. URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680a6172e.

Telegram Ad Platform Terms of Service. Ad Policies and Guidelines. Офіційний сайт рекламної платформи Telegram. URL: https://promote.telegram.org/guide-lines#5-prohibited-content.

Про медіа: Закон України № 2849-ІХ від 13.12.2022 р. (в редакції від 01.01.2024 р.) - База даних законодавства України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20/ed20240101#Text.

Правила рекламної діяльності Meta. Facebook for Business. Довідковий центр Facebook. URL: https://transparency.fb.com/uk-ua/policies/ad-standards/SIEP-advertising/SIEP.

Meta bosses look at political ads ban in Europe. Article by Javier Espinoza and Cristina Criddle in Valencia MARCH 30 2023. Financial Times. URL: https://www.ft.com/content/1a133b5c-35f9-4776-99fc-7c02095ff2aa.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право