Сучасні правові підходи до тлумачення терміну "електронна комерція": міжнародний та національний вимір
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.47Ключові слова:
електронна комерція, правове регулювання, захист прав, інформаційні технології, інформаційно-телекомунікаційні мережі, глобалізація, цифровізаціяАнотація
У статті здійснено комплексне дослідження різних підходів до визначення терміну «електроннакомерція» в контексті сучасних правових,економічних та технологічних викликів. Аналіз починається з огляду наукових поглядів на електронну комерцію, які варіюються від вузьких трактувань, що акцентують увагу на базових договорах купівлі-продажу за допомогою Інтернет-технологій, до ширших концепцій, які охоплюють всі аспекти електронної взаємодії між суб’єктами господарської діяльності, включаючилогістику, маркетинг, фінансові операції та міжнародні транзакції.
Проведено чітке розмежування терміну «електронна комерція» від суміжних понять, таких як «електронна торгівля», «електронний бізнес» яка здебільшого фокусується на продажі товарів і послуг.
Також у статті досліджено позитивні аспекти електронної комерції, такі як підвищення ефективності бізнес-процесів, зниження транзакцій- них витрат, доступ до глобальних ринків, підвищеназручність для споживачів тощо. Водночас виявлено низку негативів, серед яких: ризик крадіжки особистих даних, шахрайства з платежами та інші види кіберзлочинності.
Окремо проаналізовано нормативне регулюванняелектронної комерції на рівні міжнародного права та в Україні. Висвітлено основні законодавчі акти та їх вплив на розвиток правовідносин у сфері електронної комерції.
На основі проведеного дослідження сформульовано три ключові критерії для чіткого визначення електронної комерції, включаючи правовідносини, що виникають через електронні засоби, взаємодію суб’єктів через інтернет, та багаторівневі бізнес-процеси, а саме: базова електронна комерція, інтегрована електронна комерція та глобальна електронна комерція.
Запропоновано власне розуміння електронної комерції у виглядіформи підприємницької діяльності, яка передбачає здійснення комерційних операцій за допомогою інформаційно-телекомунікаційних засобів, охоплюючи широкий спектр процесів, зокрема укладання та виконаннядоговорів купівлі-продажу товарів і послуг, обробку платежів, логістику, маркетинг та рекламу, а також управління валютними і митними операціями під час міжнародних транзакцій, що дозволяє підвищувати ефективність бізнесу і знижувати витрати завдяки автоматизації процесів, оптимізації управління ресурсами, швидкого обміну інформацією, зниження транзакційних витрат та спрощення комунікації між учасниками ринку.
Посилання
Коваль В.В., Дроздова О.Г. Державне регулювання та обліково-аналітичне забезпечення розвитку електронної комерції у споживчому секторі. Проблеми економіки. 2016. № 3. С. 53-59.
Wigand, Rolf T. Electronic Commerce: Definition, Theory, and Context/ The information society.1997. № 13. Р. 1-16.
Пиріг С.О. Дослідження ринку електронної комерції в Україні. Економічні науки. Серія: Облік і фінанси. 2014. Вип. 11 (1). С. 164-170.
Євтушенко Д.Д. Електронний бізнес, електронна комерція, Інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять. Бізнес Інформ. 2014. № 8. С. 184-188.
Страхарчук В., Страхарчук А. Концептуальні засади електронного банківського бізнесу. Молодь і ринок. 2012. № 4 (87). С. 59-64.
Марусей Т.В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 1011-1015.
Зайцева О.О., Болотинюк І.М. Електронний бізнес: навч. посіб. / за наук. ред. Н.В. Морзе. Івано-Франківськ: Лілея Н.В., 2015. 264 с.
Полях В.М., Кривошеєва Н.М., Клочко В.М., Шарапова О.М., Чуйко Н.В. Електронна комерція: теоретико-правові засади та сучасний стан в Україні. ScienceRise. 2017. № 5(34). С. 11-17.
Федишин І.Б. Електронний бізнес та електронна комерція (опорний конспект лекцій для студентів напрямку «Менеджмент» усіх форм навчання). Тернопіль: ТНТУ імені Івана Пулюя, 2016. 97 с.
Бурдяк О.М. Клієнтоорієнтована логістика в інтернет-торгівлі. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2018. Вип. 1-2. С. 222-228.
Куклінова Т.В. Сучасні тенденції Інтернет-торгівлі в Україні. Вісник соціально-економічних досліджень.2018. № 1. С. 95-102.
Гранат Л.В. Брендинг підприємств інтернет-торгівлі: тенденції та передумови розвитку. Інтернаука. Серія: Економічні науки. 2017. № 7. С. 65-70.
Summer A., Dunkan Gr. E-Commerce. New York: NYH Publishing, 1999. 263 p.
Євтушенко Д.Д. Електронний бізнес, електронна комерція, Інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять. Бізнес Інформ.2014. № 8. С. 184-188.
Шкригун Ю.О. «Електронний бізнес», «електронна комерція» та «електронна торгівля»: відмінності й особливості. Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. праць. К: ІЕП НАНУ, 2020. С. 312-325.
Kunesova H., Micik M. Development of B2C e-commerce in Czech Republic after 1990. Actual Problems of Economics. 2015. № 167 (5). Р. 470-480.
Risberg A.A systematic literature review on e-commerce logistics: Towards an e¬commerce and omni-channel decision framework. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 2023. № 33 (1). Р. 67-91.
Choshin M., Ghaffari A. An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior. 2017. № 66. Р. 67-74.
Головій Л.В., Янчук Ю.В. Правове регулювання інформаційних відносин у сфері електронної комерції. Право. Людина. Довкілля. 2020. Вип. 11. № 2. С. 150-157.
Патраманська Л.Ю. Електронна комерція: преваги та недоліки. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4505.
Antoniou G., Batten L. E-commerce: protecting purchaser privacy to enforce trust. Electronic Commerce Research. 2011. № 11 (4). Р. 421-456.
Товкун Л.В., Перепелиця М.О. Правове регулювання електронної комерції та особливості її оподаткування в Україні та світі. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 178-182.
Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України.1996. № 30. Ст. 141.
Цивільний кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003 р. № 40. Ст. 356.
Господарський кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. № 436-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003 р. № 18. Ст. 144.
Про електронну комерцію: Закон України від 03.09.2015 р. № 675-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015 р. № 45. Ст. 2344.
Про захист прав споживачів: Закон України від 12.05.1991 р. № 1023-XII. Відомості Верховної Ради України. 1991 р. № 30. Ст. 379.
Про рекламу: Закон України від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996 р. № 39. Ст. 181.
Про електронні документи та електронний документообіг: Закон України від 22.05.2003 р. № 851-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003 р. № 36. Ст. 275.
Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги: Закон України від 05.10.2017 р. № 2155-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017 р. № 45. Ст. 400.
Про електронні комунікації: Закон України від 16.12.2020 р. № 1089-IX. Голос України.2021. № 7.
Петруненко Я.В., Сиротко М.В., Тройніков В.В. Правове регулювання електронної комерції в умовах розвитку цифрової економіки в Україні. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету.Серія: Право. 2023. Вип. 79. Ч. 1. С. 278-285.
Воробйова О.П. Нормативно-правове забезпечення електронної комерції: міжнародний досвід. Ефективність державного управління. 2012. Вип. 30. С. 269-275.
Бєлік І.Б. Міжнародно-правовий досвід оподаткування електронної комерції. Форум права. 2013. № 2. С. 49-54.
United Nations Convention on the Use of Electronic Communications in International Contracts. United Nations. 2007. URL: https://uncitral.un.org/en/texts/ecommerce/conventions/electronic_communications.
Uniform Electronic Transactions Act. Annual conference meeting in its one-hundred- andeighth year in Denver, Colorado July 23-30, 1999.URL: http://euro.ecom.cmu.edu/program/law/08-732/Transactions/ueta.pdf.
The Geneva Ministerial Declaration on global electronic commerce. World Trade Organisation. 1998. URL: https://www.wto.org/english/tratop_e/ecom_e/mindec1_e.htm.
Resolution Of The Policy Commission Of The World Customs Organization On The Guiding Principles For Cross-Border E-Commerce (Luxor, December 2017). URL: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/legal-instruments/resolutions/policy-commission-resolution-on-cross_border-ecommerce_en.pdf?la=en.
Лазур Я.В. Забезпечення прав і свобод громадян України у сфері публічного управління: адміністративно-правовий механізм: монографія. К.: Четверта хвиля. 2010. 240 с.
Лазур Я.В. Поняття, сутність та елементи адміністративно-правового механізму забезпечення прав і свобод громадян у державному управлінні. Форум права. 2009. № 3. С. 392-398.
Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки.Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 149-155.
Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Заборовський В.В. Штучний інтелект та авторські і суміжні права. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 2. 2023. С. 299-304.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 А.А. Маркулинець
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.