Сучасні правові підходи до тлумачення терміну "електронна комерція": міжнародний та національний вимір

Автор(и)

  • А.А. Маркулинець аспірант четвертого року денної форми навчання ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.47

Ключові слова:

електронна комерція, правове регулювання, захист прав, інформаційні технології, інформаційно-телекомунікаційні мережі, глобалізація, цифровізація

Анотація

У статті здійснено комплексне дослідження різних підходів до визначення терміну «елек­троннакомерція» в контексті сучасних право­вих,економічних та технологічних викликів. Аналіз починається з огляду наукових поглядів на електронну комерцію, які варіюються від ву­зьких трактувань, що акцентують увагу на ба­зових договорах купівлі-продажу за допомогою Інтернет-технологій, до ширших концепцій, які охоплюють всі аспекти електронної взаємодії між суб’єктами господарської діяльності, вклю­чаючилогістику, маркетинг, фінансові операції та міжнародні транзакції.

Проведено чітке розмежування терміну «електронна комерція» від суміжних понять, таких як «електронна торгівля», «електронний бізнес» яка здебільшого фокусується на прода­жі товарів і послуг.

Також у статті досліджено позитивні аспекти електронної комерції, такі як підвищення ефек­тивності бізнес-процесів, зниження транзакцій- них витрат, доступ до глобальних ринків, підви­щеназручність для споживачів тощо. Водночас виявлено низку негативів, серед яких: ризик крадіжки особистих даних, шахрайства з плате­жами та інші види кіберзлочинності.

Окремо проаналізовано нормативне регулю­ванняелектронної комерції на рівні міжнарод­ного права та в Україні. Висвітлено основні за­конодавчі акти та їх вплив на розвиток право­відносин у сфері електронної комерції.

На основі проведеного дослідження сфор­мульовано три ключові критерії для чіткого визначення електронної комерції, включаючи правовідносини, що виникають через електро­нні засоби, взаємодію суб’єктів через інтернет, та багаторівневі бізнес-процеси, а саме: базова електронна комерція, інтегрована електронна комерція та глобальна електронна комерція.

Запропоновано власне розуміння електро­нної комерції у виглядіформи підприємницької діяльності, яка передбачає здійснення комер­ційних операцій за допомогою інформаційно-те­лекомунікаційних засобів, охоплюючи широкий спектр процесів, зокрема укладання та вико­наннядоговорів купівлі-продажу товарів і по­слуг, обробку платежів, логістику, маркетинг та рекламу, а також управління валютними і митними операціями під час міжнародних транзакцій, що дозволяє підвищувати ефективність бізнесу і знижувати витрати завдяки автома­тизації процесів, оптимізації управління ресур­сами, швидкого обміну інформацією, зниження транзакційних витрат та спрощення комунікації між учасниками ринку.

Посилання

Коваль В.В., Дроздова О.Г. Державне регулювання та обліково-аналітичне забезпечення розвитку електронної комерції у споживчому секторі. Проблеми економіки. 2016. № 3. С. 53-59.

Wigand, Rolf T. Electronic Commerce: Definition, Theory, and Context/ The information society.1997. № 13. Р. 1-16.

Пиріг С.О. Дослідження ринку електронної комерції в Україні. Економічні науки. Серія: Облік і фінанси. 2014. Вип. 11 (1). С. 164-170.

Євтушенко Д.Д. Електронний бізнес, електронна комерція, Інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять. Бізнес Інформ. 2014. № 8. С. 184-188.

Страхарчук В., Страхарчук А. Концептуальні засади електронного банківського бізнесу. Молодь і ринок. 2012. № 4 (87). С. 59-64.

Марусей Т.В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 1011-1015.

Зайцева О.О., Болотинюк І.М. Електронний бізнес: навч. посіб. / за наук. ред. Н.В. Морзе. Івано-Франківськ: Лілея Н.В., 2015. 264 с.

Полях В.М., Кривошеєва Н.М., Клочко В.М., Шарапова О.М., Чуйко Н.В. Електронна комерція: теоретико-правові засади та сучасний стан в Україні. ScienceRise. 2017. № 5(34). С. 11-17.

Федишин І.Б. Електронний бізнес та електронна комерція (опорний конспект лекцій для студентів напрямку «Менеджмент» усіх форм навчання). Тернопіль: ТНТУ імені Івана Пулюя, 2016. 97 с.

Бурдяк О.М. Клієнтоорієнтована логістика в інтернет-торгівлі. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2018. Вип. 1-2. С. 222-228.

Куклінова Т.В. Сучасні тенденції Інтернет-торгівлі в Україні. Вісник соціально-економічних досліджень.2018. № 1. С. 95-102.

Гранат Л.В. Брендинг підприємств інтернет-торгівлі: тенденції та передумови розвитку. Інтернаука. Серія: Економічні науки. 2017. № 7. С. 65-70.

Summer A., Dunkan Gr. E-Commerce. New York: NYH Publishing, 1999. 263 p.

Євтушенко Д.Д. Електронний бізнес, електронна комерція, Інтернет-торгівля: сутність та взаємозв’язок понять. Бізнес Інформ.2014. № 8. С. 184-188.

Шкригун Ю.О. «Електронний бізнес», «електронна комерція» та «електронна торгівля»: відмінності й особливості. Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. праць. К: ІЕП НАНУ, 2020. С. 312-325.

Kunesova H., Micik M. Development of B2C e-commerce in Czech Republic after 1990. Actual Problems of Economics. 2015. № 167 (5). Р. 470-480.

Risberg A.A systematic literature review on e-commerce logistics: Towards an e¬commerce and omni-channel decision framework. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research. 2023. № 33 (1). Р. 67-91.

Choshin M., Ghaffari A. An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small-and medium-sized companies. Computers in Human Behavior. 2017. № 66. Р. 67-74.

Головій Л.В., Янчук Ю.В. Правове регулювання інформаційних відносин у сфері електронної комерції. Право. Людина. Довкілля. 2020. Вип. 11. № 2. С. 150-157.

Патраманська Л.Ю. Електронна комерція: преваги та недоліки. Ефективна економіка. 2015. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4505.

Antoniou G., Batten L. E-commerce: protecting purchaser privacy to enforce trust. Electronic Commerce Research. 2011. № 11 (4). Р. 421-456.

Товкун Л.В., Перепелиця М.О. Правове регулювання електронної комерції та особливості її оподаткування в Україні та світі. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 178-182.

Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України.1996. № 30. Ст. 141.

Цивільний кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003 р. № 40. Ст. 356.

Господарський кодекс України: Закон України від 16.01.2003 р. № 436-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003 р. № 18. Ст. 144.

Про електронну комерцію: Закон України від 03.09.2015 р. № 675-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2015 р. № 45. Ст. 2344.

Про захист прав споживачів: Закон України від 12.05.1991 р. № 1023-XII. Відомості Верховної Ради України. 1991 р. № 30. Ст. 379.

Про рекламу: Закон України від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996 р. № 39. Ст. 181.

Про електронні документи та електронний документообіг: Закон України від 22.05.2003 р. № 851-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003 р. № 36. Ст. 275.

Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги: Закон України від 05.10.2017 р. № 2155-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017 р. № 45. Ст. 400.

Про електронні комунікації: Закон України від 16.12.2020 р. № 1089-IX. Голос України.2021. № 7.

Петруненко Я.В., Сиротко М.В., Тройніков В.В. Правове регулювання електронної комерції в умовах розвитку цифрової економіки в Україні. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету.Серія: Право. 2023. Вип. 79. Ч. 1. С. 278-285.

Воробйова О.П. Нормативно-правове забезпечення електронної комерції: міжнародний досвід. Ефективність державного управління. 2012. Вип. 30. С. 269-275.

Бєлік І.Б. Міжнародно-правовий досвід оподаткування електронної комерції. Форум права. 2013. № 2. С. 49-54.

United Nations Convention on the Use of Electronic Communications in International Contracts. United Nations. 2007. URL: https://uncitral.un.org/en/texts/ecommerce/conventions/electronic_communications.

Uniform Electronic Transactions Act. Annual conference meeting in its one-hundred- andeighth year in Denver, Colorado July 23-30, 1999.URL: http://euro.ecom.cmu.edu/program/law/08-732/Transactions/ueta.pdf.

The Geneva Ministerial Declaration on global electronic commerce. World Trade Organisation. 1998. URL: https://www.wto.org/english/tratop_e/ecom_e/mindec1_e.htm.

Resolution Of The Policy Commission Of The World Customs Organization On The Guiding Principles For Cross-Border E-Commerce (Luxor, December 2017). URL: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/legal-instruments/resolutions/policy-commission-resolution-on-cross_border-ecommerce_en.pdf?la=en.

Лазур Я.В. Забезпечення прав і свобод громадян України у сфері публічного управління: адміністративно-правовий механізм: монографія. К.: Четверта хвиля. 2010. 240 с.

Лазур Я.В. Поняття, сутність та елементи адміністративно-правового механізму забезпечення прав і свобод громадян у державному управлінні. Форум права. 2009. № 3. С. 392-398.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки.Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 149-155.

Бисага Ю.М., Бєлов Д.М., Заборовський В.В. Штучний інтелект та авторські і суміжні права. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 76(2). Ч. 2. 2023. С. 299-304.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право