Соціальне підприємництво: інноваційний інструмент вирішення суспільних проблем в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.55Ключові слова:
соціальне підприємництво, соціальний бізнес, Triple Bottom Line, сталий розвиток, соціальні інновації, інклюзивна економіка, соціальна відповідальність, громадянське суспільство, соціальна інтеграція, правове регулюванняАнотація
Вказується, у сучасному світі, де соціальні та екологічні проблеми набувають все більшої гостроти, соціальне підприємництво постає як інноваційний та ефективний інструмент їх вирішення. Це явище знаходиться на перетині бізнесу та благодійності, поєднуючи підприємницький підхід з соціальною місією.
Стаття присвячена дослідженню феномену соціального підприємництва як інноваційного інструменту вирішення соціальних та екологічних проблем у сучасному світі. Розглядається актуальність розвитку соціального підприємництва в контексті глобальних цілей сталого розвитку ООН та в умовах обмеженості державних ресурсів для задоволення зростаючих соціальних потреб.
Автори аналізуєють історичні корені соціального підприємництва, простежуючи окремі аспекти його еволюції від XVII століття до сучасності. Особлива увага приділяється концепції «Triple Bottom Line» (прибуток, люди, планета), яка лежить в основі соціального підприємництва, та ідеям нобелівського лауреата М. Юнуса щодо «соціального бізнесу».
У статті розглядаються ключові характеристики соціального підприємництва, що відрізняють його від традиційного бізнесу, та принципи функціонування соціальних підприємств. Автор виділяє три основні моделі соціального підприємництва: інклюзивну, соціального реінвестування та інноваційну соціальну модель.
Особлива увага приділяється правовому аспекту соціального підприємництва в Україні, зокрема відсутності спеціальної організаційно-правової форми для такої діяльності та можливостям,які надає чинне законодавство.
Автори підкреслюють роль соціального підприємництва у розвитку економіки та громадянськогосуспільства, зокрема у створенні робочих місць, подоланні соціальної ізоляції та активізації громадської участі. Розглядаються категорії населення, для яких соціальне підприємництво є особливо актуальним.
У висновках наголошується на потенціалі соціального підприємництва як інструменту досягнення сталого розвитку та побудови більш інклюзивного суспільства, а також на необхідності подальших досліджень у цій сфері, особливо в контексті post-COVID реальності та воєнного стану в Україні.
Посилання
Бігняк О.В. Юридична та соціальна відповідальність суб’єктів підприємництва. Університет. наук. зап. 2006. № 1 (17). С. 150-154.
Соціальне підприємництво: опорний конспект укл. Овсянюк-Бердадіна О.Ф. Тернопіль: Вектор, 2021. 74 с.
Бєлов Д.М., Форкош Е.Р. Соціальне підприємництво: здійснення конституційної свободи особи на підприємницьку діяльність. Аналітично-порівняльне право. № 6. 2022. С. 47-51.
Бєлов Д.М., Росул Н.О. Соціальне підприємництво в механізмі реалізації конституційних прав та свобод людини та громадянина. Аналітично-порівняльне право. № 5. 2022. С. 66-70.
Бєлов Д.М., Бєлова М.В. Сучасний конституціоналізм України в умовах європеїзації вітчизняного права. Аналітично-порівняльне право. № 5. 2022. С. 45-51.
Назаренко А. Формування стратегії соціального аграрного підприємства ГО/ БФ «Майбутнє сиріт»; науковий керівник Матійчук Ольга . Львів : [б. в.], 2019. 100 арк. іл.
Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки.Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 149-155.
Dees J. The Meaning of Social Entrepreneurship. Stanford: Stanford University Graduate School of Business, 1998. URL: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntrepreneurship_2001.pdf.
Emerson J. The blended value proposition: Integrating social and financial returns. California Management Review, 2003. 45(4), р. 35-51.
Yunus M. Creating a world without poverty: Social business and the future of capitalism. New York: PublicAffairs, 2007. 220 р.
Назарук В. Соціальне підприємництво в Україні: проблеми та перспективи. Київ: Національний інститут стратегічних досліджень. 2016. 331 с.
Горішна Н. Правове регулювання діяльності соціальних підприємств: європейський досвід. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 4. С. 100-107.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 С.М. Болдижар, І.В. Хохлова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.