Соціальне підприємництво: інноваційний інструмент вирішення суспільних проблем в Україні

Автор(и)

  • С.М. Болдижар кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри теорії та історії держави і права ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна
  • І.В. Хохлова кандидат юридичних наук, доцент заступник декана юридичного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.55

Ключові слова:

соціальне підприємництво, соціальний бізнес, Triple Bottom Line, сталий розвиток, соціальні інновації, інклюзивна економіка, соціальна відповідальність, громадянське суспільство, соціальна інтеграція, правове регулювання

Анотація

Вказується, у сучасному світі, де соціальні та екологічні проблеми набувають все більшої гостроти, соціальне підприємництво постає як інноваційний та ефективний інструмент їх ви­рішення. Це явище знаходиться на перетині бізнесу та благодійності, поєднуючи підприєм­ницький підхід з соціальною місією.

Стаття присвячена дослідженню феномену соціального підприємництва як інноваційного інструменту вирішення соціальних та екологіч­них проблем у сучасному світі. Розглядається актуальність розвитку соціального підприємни­цтва в контексті глобальних цілей сталого роз­витку ООН та в умовах обмеженості державних ресурсів для задоволення зростаючих соціаль­них потреб.

Автори аналізуєють історичні корені соціаль­ного підприємництва, простежуючи окремі ас­пекти його еволюції від XVII століття до сучас­ності. Особлива увага приділяється концепції «Triple Bottom Line» (прибуток, люди, планета), яка лежить в основі соціального підприємни­цтва, та ідеям нобелівського лауреата М. Юнуса щодо «соціального бізнесу».

У статті розглядаються ключові характери­стики соціального підприємництва, що відрізня­ють його від традиційного бізнесу, та принципи функціонування соціальних підприємств. Автор виділяє три основні моделі соціального підпри­ємництва: інклюзивну, соціального реінвестування та інноваційну соціальну модель.

Особлива увага приділяється правовому ас­пекту соціального підприємництва в Україні, зокрема відсутності спеціальної організацій­но-правової форми для такої діяльності та мож­ливостям,які надає чинне законодавство.

Автори підкреслюють роль соціального під­приємництва у розвитку економіки та громадян­ськогосуспільства, зокрема у створенні робочих місць, подоланні соціальної ізоляції та активіза­ції громадської участі. Розглядаються категорії населення, для яких соціальне підприємництво є особливо актуальним.

У висновках наголошується на потенціалі со­ціального підприємництва як інструменту досяг­нення сталого розвитку та побудови більш ін­клюзивного суспільства, а також на необхідно­сті подальших досліджень у цій сфері, особливо в контексті post-COVID реальності та воєнного стану в Україні.

Посилання

Бігняк О.В. Юридична та соціальна відповідальність суб’єктів підприємництва. Університет. наук. зап. 2006. № 1 (17). С. 150-154.

Соціальне підприємництво: опорний конспект укл. Овсянюк-Бердадіна О.Ф. Тернопіль: Вектор, 2021. 74 с.

Бєлов Д.М., Форкош Е.Р. Соціальне підприємництво: здійснення конституційної свободи особи на підприємницьку діяльність. Аналітично-порівняльне право. № 6. 2022. С. 47-51.

Бєлов Д.М., Росул Н.О. Соціальне підприємництво в механізмі реалізації конституційних прав та свобод людини та громадянина. Аналітично-порівняльне право. № 5. 2022. С. 66-70.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В. Сучасний конституціоналізм України в умовах європеїзації вітчизняного права. Аналітично-порівняльне право. № 5. 2022. С. 45-51.

Назаренко А. Формування стратегії соціального аграрного підприємства ГО/ БФ «Майбутнє сиріт»; науковий керівник Матійчук Ольга . Львів : [б. в.], 2019. 100 арк. іл.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки.Науковий вісник УжНУ. Серія «Право». Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 149-155.

Dees J. The Meaning of Social Entrepreneurship. Stanford: Stanford University Graduate School of Business, 1998. URL: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntrepreneurship_2001.pdf.

Emerson J. The blended value proposition: Integrating social and financial returns. California Management Review, 2003. 45(4), р. 35-51.

Yunus M. Creating a world without poverty: Social business and the future of capitalism. New York: PublicAffairs, 2007. 220 р.

Назарук В. Соціальне підприємництво в Україні: проблеми та перспективи. Київ: Національний інститут стратегічних досліджень. 2016. 331 с.

Горішна Н. Правове регулювання діяльності соціальних підприємств: європейський досвід. Підприємництво, господарство і право. 2019. № 4. С. 100-107.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 5. Трудове право; право соціального забезпечення