Правові аспекти забезпечення державної безпеки України за допомогою штучного інтелекту з урахуванням досвіду Олімпійських ігор в Парижі 2024 року
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.75Ключові слова:
державна безпека, національна безпека, штучний інтелект, інформаційна безпека, кібербезпека, розпізнання обличчя, право на приватністьАнотація
У статті автори здійснили дослідження правових аспектів забезпечення державної безпеки України за допомогою штучного інтелекту з урахуванням досвіду Олімпійських ігор в Парижі 2024 року. Актуальність дослідження обумовлена зростанням викликів щодо застосування штучного інтелекту в суспільному житті та необхідністю дотримання права на приватність. Встановлено, що після тривалих обговорень технологію розпізнавання облич за допомогою штучного інтелекту на Олімпійських іграх у Парижі не було впроваджено. Обґрунтовано, що основними напрямками удосконалення чинного в Україні нормативного регулювання щодо використання штучного інтелекту та забезпечення приватності громадян, уникнення можливих порушень прав людини, є такі: у контексті впровадження технології розпізнавання облич важливо мати детальні правила, що регулюють обсяг і застосування заходів, а також надійні гарантії проти ризику зловживань і свавілля (потреба у правових гарантіях є значно більшою, коли йдеться про використання технології розпізнавання облич в реальному часі); обробка персональних даних при застосуванні технології розпізнавання обличчя має бути виправданою та потребує високого рівня обґрунтування; використання технології розпізнавання обличчя для криміналістичної ідентифікації підозрюваного за фотографіями та відео і, відповідно, використання технології розпізнавання обличчя в реальному часі для його розшуку та арешту повинно відповідати «нагальній суспільній потребі» та враховувати характер і тяжкість правопорушення. Доведено, що визначаючи реальні загрози державній безпеці України на сучасному етапі у контексті можливого впровадження технології розпізнавання облич важливо мати детальні правила, що регулюють обсяг і застосування заходів, а також надійні гарантії проти ризику зловживань і свавілля. Невідворотна необхідність у правових гарантіях щодо реалізації та захисту приватності громадян, особливо коли йдеться про використання технології розпізнавання облич в реальному часі, висновується зі змісту Стратегії забезпечення державної безпеки.
Посилання
Тартачний О. Штучний інтелект використовуватимуть на Олімпіаді у Парижі. Speka.media. 2024. URL: https://speka.media/stucnii-intelekt-na-olimpiadi-p063q6.
Wesfreid M. Paris 2024 : pas de reconnaissance faciale aux JO. Le Parisien. November 23rd, 2022. URL: https://www.leparisien.fr/politique/paris-2024-pas-de-reconnaissance-faciale-aux-jo-23-11-2022-4E3FP2XBWZC4LBY3B4UMPA3QPE.php?ts=1669200293918.
Tokarieva, K., &Savliva, N. (2021). PECULIARITIES OF LEGAL REGULATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN UKRAINE. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal «Air and Space Law», 3(60), 148-153. https://doi.org/10.18372/2307-9061.60.15967.
Тюря Ю.І. Правове регулювання використання штучного інтелекту на основі європейського підходу. Знання Європейського права. № 2. 2022. С. 141-145. DOI: https://doi.org/10.32837/chern.v0i2.360.
Задихайло О. Адміністративно-правове регулювання штучного інтелекту в Україні: сучасний стан та тенденції розвитку. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди «ПРАВО». Випуск 37, 2023. С. 9-14. https://doi.org/10.34142/23121661.2023.37.01.
Карпенко О. Штучний інтелект як інструмент публічного управління соціально-економічним розвитком: смарт-інфраструктура, цифрові системи бізнес-аналітики та трансферти. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/10_2021/4.pdf.
Facial Recognition: For a debate living up to the challenges. CNIL. November 15th, 2019. p. 3. URL: https://www.cnil.fr/sites/default/files/atoms/files/facial-recognition.pdf.
Image Recognition vs Computer Vision: Key Differences Explained. Deepomatic. January 15th, 2024. URL: https://deepomatic.com/blog/difference-between-computer-vision-and-image-recognition.
Dutch clubs to deploy «smart technology» to fight fan racism. France 24. June 8th, 2022. URL: https://www.france24.com/en/live-news/20220608-dutch-clubs-to-deploy-smart-technology-to-fight-fan-racism.
Securite des jeux Olympiques et Paralympiques de 2024 - Audition de M. Gerald Darmanin, ministre de l’interieur et des outre-mer, Commission des lois. French Senate. October 25th, 2022. URL: https://www.senat.fr/compte-rendu-commissions/20221024/lois.html.
Cameras dit «augmentees» dans les espaces publics: la position de la CNIL. CNIL. July 19th, 2022. URL: https://www.cnil.fr/fr/cameras-dites-augmentees-dans-les-espaces-publics-la-position-de-la-cnil.
Emery P. Toulouse : le pouvoir des cameras de videosurveillance. La Depeche. January 3, 2019. URL: https://www.ladepeche.fr/article/2019/01/03/2934369-toulouse-le-pouvoir-des-cameras.html.
Воюта Д. Технологія розпізнавання облич: позиція ЄСПЛ у справі Glukhin v. Russia. 6 жовтня, 2023. Центр демократії та верховенства права.URL: https://cedem.org.ua/news/glukhin-v-russia/.
European Court of Human Rights. Case of Glukhin v. Russia (Application no. 11519/20). URL: https://hudoc.echr.coe.int/rus#{%22itemid%22:[%22001-225655%22]}.
Указ Президента України від 16 лютого 2022 року № 56/2022 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 грудня 2021 року «Про Стратегію забезпечення державної безпеки». Президент України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/562022-41377.
Закон України «Про національну безпеку України» від 21.06.2018 р. № 2469-VIII. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 І.В. Діордіца, О.В. Дараган, А.С. Соловйов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.