Правила передання арештованого майна в управління Агентства з питань розшуку та менеджменту активів та його повернення власнику у контексті забезпечення непорушності права власності

Автор(и)

  • П.С. Лютіков доктор юридичних наук, професор, професор кафедри публічного та приватного права Університету митної справи та фінансів, Україна https://orcid.org/0000-0001-6173-0128
  • Ю.В. Дрофич кандидат юридичних наук, доцент кафедри права Університету імені Альфреда Нобеля, Україна https://orcid.org/0000-0003-3956-6303

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.86

Ключові слова:

Агентство з питань розшуку та менеджменту активів, збереження економічної вартості активів, надходження від управління арештованим майном, повернення власнику активів після скасування їх арешту, управління арештованим майном

Анотація

Оцінивши правила передання арештованого майна в управління Агентства з питань розшу­ку та менеджменту активів та його повернення власнику на відповідності принципу непоруш­ності права власності, автор дійшов висновку про те, що вони мають бути змінені. Спеціаль­ний режим управління особливо цінним арешто­ваним майном має бути першочергово спрямо­ваний на досягнення цілей арешту достатнім є лише встановлення для власника заборони роз­поряджатися та/або користуватись його майном (замороження його активів) для забезпечення їх безперешкодного стягнення в дохід держави за умови постановлення обвинувального ви­року або рішення про визнання активів необґрунтованими. Законний інтерес держави щодо збереження економічної вартості активів має задовольнятись за рахунок коштів їх власника під контролем держави або шляхом узгоджен­ня з ним відповідального зберігача майна, ді­яльність якого має обмежуватись підтримкою на вихідному рівні властивостей майна, які лежать в основі його цінності. Передання арештовано­го майна в управління визначеним Агентством з питань розшуку та менеджменту активів упра­вителям без згоди власника, так само як і його примусова реалізація є рівнозначним набуттю права безоплатного тимчасового користування чужим майном для одержання доходів від ньо­го або обернення майна, відмінного від грошей, на його грошовий еквівалент для більш вигід­ного користування ним. Ці заходи мають бути винятковими та їх здійснення має бути можли­вим, якщо: 1) їх власник не забезпечить потен­ційне стягнення у дохід держави відповідних сум фінансовими або іншими гарантіями; 2) їх тривалість обмежується розумним строком, який має визначатись слідчим суддею (судом) під час прийняття судового рішення щодо дозволу на здійснення цих заходів; 3) вони супрово­джуються повною відповідальністю держави за будь-які негативні наслідки цих заходів, у тому числі наслідків безгосподарського користуван­ня арештованими активами, який може призве­сти до їх невиправдано пришвидшеного зносу, упущеної вигоди, розголошення комерційної таємниці, втрати довіри з боку працівників та контрагентів тощо. Крім того, надходження від управління активами у разі скасування арешту переданих в управління активів мають разом з ними повертатись їх власнику.

Посилання

Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів : Закон України від 10 листопада 2015 року № 772-VIII. Дата оновлення: 16 травня 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/772-19#Text.

Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів». URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=56383&pf35401=356001.

Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України від 16 вересня 2015 року на проект Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» від 4 вересня 2015 року № 3040. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=56383&pf35401=356987.

Єна С.О. Активи АРМА: ефективне управління майном чи прихована націоналізація. 2022. URL: https://vbpartners.ua/publikacziyi/aktivi-v-upravlinni-arma-efektivne-upravlinnja-majnom-chi-prihovana-nacionalizacija/.

Зауваження Головного юридичного управління Апарату Верховної Ради України від 5 листопада 2015 року на проект Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» від 4 вересня 2015 року № 3040. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc34?id=&pf3511=56383&pf35401=362846.

Цивільний кодекс України: Закон України від 16 січня 2003 року № 435-IV. Дата оновлення: 5 серпня 2024 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text.

Бєлов Д.М., Бєлова М.В., Палапа Б.Б. Соціальне підприємництво: поняття та ознаки. Науковий вісник УжНУ. Серія «Право».Випуск 75(1). Ч. 1. 2023. С. 33-39.

Бєлов Д.М., Легеза Є.О. Форми та методи правового регулювання захисту прав споживачів щодо поводження з відходами на державному рівні. Аналітично-порівняльне правознавство. № 1. 2024. С. 105-109.

Лазур Я.В. Забезпечення прав і свобод громадян України у сфері публічного управління: адміністративно-правовий механізм: монографія. К.: Четверта хвиля. 2010. 240 с.

Лазур Я.В. Поняття, сутність та елементи адміністративно-правового механізму забезпечення прав і свобод громадян у державному управлінні. Форум права. 2009. № 3. С. 392-398.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право