Поняття державного фінансового контролю та правовий статус суб’єктів його забезпечення
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.96Ключові слова:
контроль, державний контроль, фінансовий контроль, державний фінансовий контроль, суб’єкти контролю, моніторинг, перевіркаАнотація
Стаття присвячена дослідженню поняття державного фінансового контролю та правового статусу суб’єктів його забезпечення.
Зазначено, що на практиці система органів державного фінансового контролю є надзвичайно розгалуженою, об’єднує в собі велику кількість органів, які не взаємодіють належним чином.
Пропоновано розуміти державний фінансовий контроль як урегульовану фінансово-правовими нормами діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування, засновану на засадах законності, незалежності, об’єктивності, оперативності та спрямовану на захист фінансових інтересів держави, суб’єктів господарювання та громадян.
Підкреслено, що Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», не оперує поняттям «суб’єкт державного фінансового контролю», а лише в загальному вказує на права органу державного фінансового контролю, а також обов’язки та відповідальність його службових осіб.
Вказано, що Президент України, будучи главою держави та володіючи особливим правовим статусом, здійснює керівництво за фінансовою діяльністю. Контрольні повноваження у сфері управління фінансовими ресурсами Президент України може реалізувати шляхом прийняття указів, дія яких спрямована на регулювання фінансових відносин.
Зазначено, що Верховна Рада України віднесена до державного органу загальної фінансової компетенції, проте визначає головні орієнтири розвитку всієї фінансової системи країни шляхом прийняттям та затвердженням законів. Саме від її дій залежать конкретні результати діяльності органів спеціальної компетенції.
Встановлено, що Рахункова палата займає окреме місце у системі органів державного фінансового контролю, вона є вищим органом державного фінансового контролю України, утворюється Верховною Радою України, підпорядкованаі підзвітна їй. Рахункова палата, відповідно до статті 98 Конституції України від імені Верховної Ради України здійснює контроль за надходженням коштів Державного бюджету України та їх використанням.
Посилання
Гуцаленко Л.В., Дерій В.А., Коцупатрий М.М. Державний фінансовий контроль : навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2009. 424 с.
Дмитренко Г.В. Організація і здійснення державного контролю в Україні (фінансово-економічні аспекти) : дис. ... д-ра наук з держ. управління: 25.00.02. Київ, 2011. 480 с.
Лисяк Л.В. Розвиток державного фінансового контролю в Україні. Економічний вісник університету. 2015. № 26/1. С. 200-206.
Жадан Т.А. Економічна сутність та зміст поняття «державний фінансовий контроль». Причорноморські економічні студії. 2017. № 16. С. 161-168.
Піхоцький В.Ф. Система державного фінансового контролю в Україні: концептуальні засади теорії та практики : дис. ... док. економіч. наук : 08.00.08. Львів, 2015. 530 с.
Хмельков А.В. Державний фінансовий контроль : навч. посіб. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2013. 549 с.
Про Кабінет Міністрів України : Закон України від 27.02.2014 р. № 794-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 13. Ст. 222.
Про затвердження Положення про Міністерство фінансів України: Постанова Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 р. № 375. Офіційний вісник України. 2014. № 69. Ст. 1936.
Положення про Державну аудиторську службу України : Постанова Кабінету Міністрів від 03.02.2016 № 43 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43-2016-%D0%BF#Text.
Про затвердження Положення про Державну фіскальну службу України Постанова Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 р. № 236. Офіційний вісник України. 2014. № 55. Ст. 1507.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 М.М. Сливка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.