Норми адміністративного права як форма реалізації публічного адміністрування

Автор(и)

  • А.А. Хребтова кандидатка наук з державного управління, доцентка, доцентка кафедри галузевих юридичних наук, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.100

Ключові слова:

норми адміністративного права, публічне управління, публічне адміністрування, адміністративний акт, форма реалізації публічного адміністрування

Анотація

Являючи собою систематично здійснювану діяльність органів державної влади та місцево­го самоврядування, публічне адміністрування спрямоване на регулювання суспільних відно­син, забезпечення стабільного стану та розвит­ку суспільних процесів в інтересах оптималь­ного функціонування та розвитку суспільства і держави. Важливу роль у даному контексті відіграють норми адміністративного права. Че­рез публічне адміністрування відбуваються якісні трансформації методів і функцій держав­ного управління, які з абстрактних приписів норм адміністративного права стають засобами виконання завдань державного управління в конкретних правових ситуаціях. З одного боку публічне управління реалізується через норми адміністративного права, оскільки саме норми адміністративного права регулюють діяльність суб’єктів публічного управління, складають ос­нову адміністрування в усіх сферах життя су­спільства і держави. З іншого - основною фор­мою публічного адміністрування є прийняття та виконання адміністративних актів під якими розуміються рішення або юридично значущі дії індивідуального характеру, прийняті (вчинені) адміністративним органом для вирішення кон­кретної справи та спрямовані (спрямовані) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов’язків окремої особи (осіб). Адміні­стративний акт може бути виданий як представ­ником публічної влади, який виконує публічні завдання / функції, так і суб’єктом делегованих повноважень - суб’єктом публічного управлін­ня. При цьому, такі акти: містять норми права, якими конкретизуються норми, що є в законо­давчих актах вищої юридичної сили, а також передбачається механізм їхньої реалізації; ви­значають типові правила поведінки у сфері пу­блічного управління; встановлюють організа­ційно-правовий статус органів публічної адмі­ністрації; встановлюють необхідні заборони й обмеження; надають спеціальні права та покла­дають спеціальні обов’язки у сфері публічного управління; формуються умови взаємодії і коор­динації діяльності органів публічної адміністра­ції; впроваджують соціально-економічні програ­ми; не вирішують справи, що виникла в органі, предметом якого є регулювання внутрішньої ді­яльності публічної адміністрації.

Посилання

Пилипишин В.П. Адміністративний аспект публічного адміністрування. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2015. № 6. С. 68–71.

Біла В.Р. Форма та зміст публічного адміністрування. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. 2018. № 4. С. 79–83.

Брієде Я., Бойко І.В. Правова природа та ознаки адміністративного акта (у порівняльному контексті Латвії та України). Проблеми законності. 2023. № 163. С. 22–45.

Кузьменко О.В. Правова детермінація поняття «публічне адміністрування». Юридичний вісник. Повітряне і космічне право. 2009. № 3. С. 20–24.

Бліхар М.М. Адміністративне право – юридична основа публічного адміністрування. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. 2021. С. 178–181.

Галіцина Н.В. Адміністративний акт як інструмент публічного адміністрування // Новітні досягнення та вектори розвитку сучасної юриспруденції: колективна монографія / За заг. ред. Т.О. Коломоєць. Львів-Торунь : Ліга-Прес, 2021. Ч. 1. С. 142–172.

Про адміністративну процедуру. Закону України від 17 лютого 2022 року № 2073- IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.

Державне управління: проблеми адміністративно-правової теорії та практики / за заг. ред. В.Б. Авер’янова. К. : Факт, 2003. 384 с.

Загальне адміністративне право : підруч. / за заг. ред. Р.С. Мельника. 2-ге вид. Одеса : Вид. дiм «Гельветика», 2023. 320 с.

Чабан В.П. Адміністративний нормативно-правовий акт і адміністративний договір: юридична характеристика. Юридичний вісник. Повітряне і космічне право. 2015. № 2. С. 63–67.

Мельник Р.С. Конститутивні ознаки адміністративного акта: критика та аналіз. Проблеми законності. 2023. № 162. С. 93–115.

Біла В.Р. Правові форми публічного адміністрування в Україні: автореф. дис. … д-ра юрид. наук.: 12.00.07. Київ, 2020. 44 с.

Журавель Я.В. Адміністративно-правове забезпечення децентралізації органів виконавчої влади в Україні: дис. … д-ра юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2021. 517 с.

Махмурова-Дишлюк О.П. Видання адміністративних актів як інструментів публічного адміністрування забезпечення прав і свобод людини і громадянина в умовах російсько-української війни. Право і суспільство. 2024. № 1. С. 113–118.

Мандюк О.О. Індивідуальні адміністративні акти : теорія і практика застосуван- ня : дис .... канд. юрид. наук : 12.00.07. Львів, 2017. 213 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право