Міжнародно-правові механізми забезпечення відповідальності авіаперевізника перед пасажиром

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.140

Ключові слова:

авіаперевізник, авіапасажир, міжнародна відповідальність, відшкодування шкоди, Варшавська конвенція, Монреальська конвенція

Анотація

Відповідальність перед пасажирами та ванта­жовласниками за шкоду, заподіяну при виконанні міжнародного повітряного перевезення, несе пе­редусім перевізник. Зі змісту Варшавської та Монреальської конвенцій випливає, що перевізником може бути будь-яка фізична або юридична особа, яка уклала з пасажиром або відправником ванта­жу договір перевезення і здійснює це перевезен­ня на відплатній основі. Для виникнення відпові­дальності перевізника, як сторони, яка здійснює виконання договору, потрібні підстави. Позивач, який вимагає відшкодування, повинен довести факт порушення зобов’язання своїм контраген­том, наявність та розмір шкоди, а також причинно-наслідковий зв’язок між правопорушенням та збитком. Однак відповідач (перевізник) має пра­во доводити відсутність своєї провини та посила­тися на обмеження своєї відповідальності.

Варшавська (1929 р.) та Монреальська (2009 р.) конвенції містять відносно докладні та досить ясні вказівки про відповідальність пере­візника, встановлюючи підстави звільнення від неї та, в більшості випадків, обмежуючи її роз­мір, так званими послабленнями у режимі відпо­відальності повітряного перевізника.

Як і норми внутрішнього транспортного зако­нодавства держав, норми конвенцій мають ім­перативний характер, що з однаковим захистом інтересів споживачів послуг, наданих тран­спортними організаціями, і навіть складністю технологій експлуатації транспорту, масовістю операцій та ризиками, пов’язані з використан­ням транспортних засобів.

У даній статті досліджується питання наскіль­киміжнародні конвенції та правила, що визна­чаютьвідповідальність пасажирів авіаперевізника, були успішно гармонізовані на міжна­родному рівні та усунули проблему колізійного права, а також ступінь розвитку та ефективнос­ті цих міжнародних конвенцій та правил, норм забезпечення відповідальності авіаперевізників перед авіапасажирами.

Підсумовуючи, автор зазначає, що Монреальська конвенція покращує становище пасажирів і вантажовласників, усуває складнощі з тривалими судовими процесами, на перевагу Варшавській конвенції, яка є дещо застарілою та не відповідає реаліям сьогодення. Нова кон­венція посилює конкуренцію на ринку авіаперевезень, збільшує відповідальність авіакомпа­ній перед пасажирами та знімає обмеження на компенсації за втрату багажу або шкоду життю та здоров’ю пасажирів, значно спрощуючи ме­ханізм її отримання.

Посилання

Air Carrier’s Liability Towards The Air Passenger: A Critical Examination Of The International Carriage Legislation. URL: 3837-ArticleText-7372-1-10-20201225.pdf (дата звернення 15.09.2024).

Про затвердження Порядку і правил про-ведення обов’язкового авіаційного страхування цивільної авіації. Постанова Кабінету Міністрів України; Порядок, Правила від 12.10.2002 № 1535. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1535-2002-n#Text (дата звернення 15.09.2024).

The international aviation insurance regime in times of industry uncertainty. URL: https://www.researchgate.net/publication/228983531_The_international_aviation_insurance_regime_in_times_of_industry_uncertainty (дата звернення 15.09.2024).

The Warsaw System on air carriers liability. URL: https://applications.icao.int/postalhistory/the_warsaw_system_on_air_carriers_liability.htm (дата звернення 15.09.2024).

Про затвердження Авіаційних правил України «Порядок та умови здійснення страхування ризиків цивільної авіації». Державіаслужба України; Наказ, Правила від 05.12.2023 № 768. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2200-23#Text (дата звернення 15.09.2024).

Passengers at risk: A multi-level analysis of the decision to travel with a drunk driver. URL: https://www.researchgate.net/publication/312135174_Passengers_at_risk_A_multilevel_analysis_of_the_decision_to_travel_with_a_drunk_driver (дата звернення 15.09.2024).

Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень. ІКАО; Конвенція, Міжнародний документ від 28.05.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_594#Text (дата звернення 15.09.2024).

The Montreal Convention 1999 (MC99). URL: https://www.iata.org/en/programs/passenger/mc99 (дата звернення 15.09.2024).

Convention on Damage caused by Foreign Aircraft to Third Parties on the Surface, done at Rome on 7 October 1952. URL: https://www.austlii.edu.au/au/other/dfat/ATNIA/1999/40.html (дата звернення 15.09.2024).

Aviation Laws and Regulations 2024. URL: https://iclg.com/practice-areas/aviation-laws-and-regulations/egypt (дата звернення15.09.2024).

Цірат Г.В. Уніфікація норм міжнародного приватного повітряного права: сучасний стан та тенденції. URL: https://scc.knu.ua/upload/iblock/160/dis_Tsirat%20G.V..pdf (дата звернення 15.09.2024).

Section 2 Of The Civil Liability (Amendment) Act, 1964: The Deductibility Of Collateral Benefits From Awards Of Damages. URL: https://www.lawreform.ie/_fileupload/Reports/rCollateralBenefits.pdf (дата звернення15.09.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право