Міжнародно-правові механізми забезпечення відповідальності авіаперевізника перед пасажиром
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.140Ключові слова:
авіаперевізник, авіапасажир, міжнародна відповідальність, відшкодування шкоди, Варшавська конвенція, Монреальська конвенціяАнотація
Відповідальність перед пасажирами та вантажовласниками за шкоду, заподіяну при виконанні міжнародного повітряного перевезення, несе передусім перевізник. Зі змісту Варшавської та Монреальської конвенцій випливає, що перевізником може бути будь-яка фізична або юридична особа, яка уклала з пасажиром або відправником вантажу договір перевезення і здійснює це перевезення на відплатній основі. Для виникнення відповідальності перевізника, як сторони, яка здійснює виконання договору, потрібні підстави. Позивач, який вимагає відшкодування, повинен довести факт порушення зобов’язання своїм контрагентом, наявність та розмір шкоди, а також причинно-наслідковий зв’язок між правопорушенням та збитком. Однак відповідач (перевізник) має право доводити відсутність своєї провини та посилатися на обмеження своєї відповідальності.
Варшавська (1929 р.) та Монреальська (2009 р.) конвенції містять відносно докладні та досить ясні вказівки про відповідальність перевізника, встановлюючи підстави звільнення від неї та, в більшості випадків, обмежуючи її розмір, так званими послабленнями у режимі відповідальності повітряного перевізника.
Як і норми внутрішнього транспортного законодавства держав, норми конвенцій мають імперативний характер, що з однаковим захистом інтересів споживачів послуг, наданих транспортними організаціями, і навіть складністю технологій експлуатації транспорту, масовістю операцій та ризиками, пов’язані з використанням транспортних засобів.
У даній статті досліджується питання наскількиміжнародні конвенції та правила, що визначаютьвідповідальність пасажирів авіаперевізника, були успішно гармонізовані на міжнародному рівні та усунули проблему колізійного права, а також ступінь розвитку та ефективності цих міжнародних конвенцій та правил, норм забезпечення відповідальності авіаперевізників перед авіапасажирами.
Підсумовуючи, автор зазначає, що Монреальська конвенція покращує становище пасажирів і вантажовласників, усуває складнощі з тривалими судовими процесами, на перевагу Варшавській конвенції, яка є дещо застарілою та не відповідає реаліям сьогодення. Нова конвенція посилює конкуренцію на ринку авіаперевезень, збільшує відповідальність авіакомпаній перед пасажирами та знімає обмеження на компенсації за втрату багажу або шкоду життю та здоров’ю пасажирів, значно спрощуючи механізм її отримання.
Посилання
Air Carrier’s Liability Towards The Air Passenger: A Critical Examination Of The International Carriage Legislation. URL: 3837-ArticleText-7372-1-10-20201225.pdf (дата звернення 15.09.2024).
Про затвердження Порядку і правил про-ведення обов’язкового авіаційного страхування цивільної авіації. Постанова Кабінету Міністрів України; Порядок, Правила від 12.10.2002 № 1535. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1535-2002-n#Text (дата звернення 15.09.2024).
The international aviation insurance regime in times of industry uncertainty. URL: https://www.researchgate.net/publication/228983531_The_international_aviation_insurance_regime_in_times_of_industry_uncertainty (дата звернення 15.09.2024).
The Warsaw System on air carriers liability. URL: https://applications.icao.int/postalhistory/the_warsaw_system_on_air_carriers_liability.htm (дата звернення 15.09.2024).
Про затвердження Авіаційних правил України «Порядок та умови здійснення страхування ризиків цивільної авіації». Державіаслужба України; Наказ, Правила від 05.12.2023 № 768. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2200-23#Text (дата звернення 15.09.2024).
Passengers at risk: A multi-level analysis of the decision to travel with a drunk driver. URL: https://www.researchgate.net/publication/312135174_Passengers_at_risk_A_multilevel_analysis_of_the_decision_to_travel_with_a_drunk_driver (дата звернення 15.09.2024).
Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень. ІКАО; Конвенція, Міжнародний документ від 28.05.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_594#Text (дата звернення 15.09.2024).
The Montreal Convention 1999 (MC99). URL: https://www.iata.org/en/programs/passenger/mc99 (дата звернення 15.09.2024).
Convention on Damage caused by Foreign Aircraft to Third Parties on the Surface, done at Rome on 7 October 1952. URL: https://www.austlii.edu.au/au/other/dfat/ATNIA/1999/40.html (дата звернення 15.09.2024).
Aviation Laws and Regulations 2024. URL: https://iclg.com/practice-areas/aviation-laws-and-regulations/egypt (дата звернення15.09.2024).
Цірат Г.В. Уніфікація норм міжнародного приватного повітряного права: сучасний стан та тенденції. URL: https://scc.knu.ua/upload/iblock/160/dis_Tsirat%20G.V..pdf (дата звернення 15.09.2024).
Section 2 Of The Civil Liability (Amendment) Act, 1964: The Deductibility Of Collateral Benefits From Awards Of Damages. URL: https://www.lawreform.ie/_fileupload/Reports/rCollateralBenefits.pdf (дата звернення15.09.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Я.Л. Назаренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.