Порядок відбору декларацій на повну перевірку НАЗК: новели та виклики
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.145Ключові слова:
повна перевірка декларації, автоматизована перевірка декларації, відбір декларацій для проведення повної перевірки, логічний та арифметичний контроль (ЛАК), Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), декларування, запобігання корупції, антикорупційна політика, корупція, воєнний станАнотація
Щороку до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування подається 600-900 тис. декларацій. При цьому повною перевіркою всіх цих декларацій має опікуватись лише 27 співробітників Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). За таких умов на перший план виходить питання методології, за якою НАЗК відбирає декларації на повну перевірку.
До початку повномасштабного вторгнення на територію України у вітчизняному законодавстві діяла низка норм, що визначала порядок відбору декларацій для повної перевірки. Існуюча на той момент система відбору призводила до того, що переважна більшість повних перевірок стосувалась лише дуже обмеженої кількості топ-посадовців.
Вже під час воєнного стану в вересні 2023 - червні 2024 рр. система відбору декларацій на повну перевірку була суттєво змінена. Зокрема, для регулювання цих питань НАЗК прийняло три нові Порядки. Згідно з оновленим регулюванням всі подані декларації проходять комп’ютерну оцінку ризиків, після чого декларації з найнижчим ризиком направляються на автоматизовану перевірку, а декларації з найвищим ризиком - відбираються на повну перевірку за чотирма рівнями черговості.
Хоча нова система відбору декларацій безумовно є значним кроком уперед, вона не позбавлена недоліків. По-перше, мова іде про не- обґрунтоване приховання від громадськості правил логічного та арифметичного контролю (ЛАК) - тобто критеріїв, за якими НАЗК розраховує ризик-рейтинг кожної поданої декларації. По-друге, запроваджений у листопаді 2023 року інститут автоматизованих перевірок наразі має низьку практичну цінність та в окремих випадках може навіть зашкодити ефективному відбору декларацій на повну перевірку. Для усунення цих недоліків НАЗК рекомендується розмістити правила ЛАК у публічному доступі та забезпечити можливість їх громадського обговорення, а також відмовитись від механізму автоматизованих перевірок у тому вигляді, в якому він існує зараз.
Посилання
Понад 1.3 млн (оновлено 8.04.2024) декларацій подано за 2021 та 2022 роки: результати кампанії декларування. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/mayzhe-1-5-mln-deklaratsiy-podano-za-2021-ta-2022-roky-rezultaty-kampanii-deklaruvannya (дата звернення: 15.09.2024).
Голова НАЗК Віктор Павлущик: «Спеціалісти, які перевіряють посадовців, отримують у середньому 35 тис. грн». LB.ua. URL: https://lb.ua/news/2024/07/18/624711_golova_nazk_viktor_pavlushchik.html (дата звернення: 15.09.2024).
Про запобігання корупції : Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII : станом на 13 лют. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text (дата звернення: 15.09.2024).
Порядок відбору декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, для проведення їх повної перевірки та визначення черговості такої перевірки : Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 03.03.2021 р. № 144/21. URL: https://nazk.gov.ua/uk/documents/nakaz-vid-03-03-2021-144-21 (дата звернення: 15.09.2024).
Рекомендований перелік черговості проведення повної перевірки декларацій, що подані службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктами декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків : Додаток до Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 03.03.2021 р. № 144/21. URL: https://nazk.gov.ua/pdfjs/?file=/wp-content/uploads/2021/03/Dodatok_-vidboru.pdf (дата звернення: 15.09.2024).
Про захист інтересів суб’єктів поданя звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни : Закон України від 03.03.2022 р. № 2115-ІХ : станом на 03 бер. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20/ed20220303#Text (дата звернення: 15.09.2024).
Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану : Закон України від 20.09.2023 р. № 3384-ІХ : станом на 20 вер. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3384-20#Text (дата звернення: 15.09.2024).
Порядок проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 13.11.2023 р. № 256/23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1983-23#n14 (дата звернення: 15.09.2024).
Порядок відбору декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, для проведення повної перевірки та черговості такої перевірки на підставі оцінки ризиків: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 07.12.2023 р. № 284/23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2146-23 (дата звернення: 15.09.2024).
Порядок проведення логічного та арифметичного контролю декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 21.06.2024 р. № 161/24. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0954-24#Text (дата звернення: 15.09.2024).
Автоматизована перевірка декларації: детальне роз’яснення. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/avtomatyzovana-perevirka-deklaratsii-detalne-roz-yasnennya (дата звернення: 15.09.2024).
НАЗК змінює підхід до відбору та перевірок декларацій. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/nazk-zminyue-pidhid-do-vidboru-ta-perevirok-deklaratsiy (дата звернення: 15.09.2024).
Технічні умови логічного та арифметичного контролю декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 01.09.2020 р. № 381/20. URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/dokument-381_0_7-20-Tehn.umovy-LAK.pdf (дата звернення: 15.09.2024).
Громадськість закликає НАЗК не приховувати правила автоматизованої перевірки декларацій. Центр протидії корупції. URL: https://antac.org.ua/news/hromadskist-zaklykaie-nazk-ne-prykhovuvaty-pravyla-avtomatyzovanoi-perevirky-deklaratsiy (дата звернення: 15.09.2024).
Звіт зовнішньої незалежної оцінки ефективності діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції від 24.07.2023. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/perevirka%20NAZK/zvit-komisii-z-provedennia-nezalezhnoi-otsinky-efektyvnosti-diialnosti-nazk.pdf (дата звернення: 15.09.2024).
Нова ітерація повних перевірок НАЗК: як це відбуватиметься тепер. Transparency International Ukraine. URL: https://ti-ukraine.org/news/nova-iteratsiya-povnyh-perevirok-nazk-yak-tse-vidbuvatymetsya-teper/ (дата звернення: 15.09.2024).
Тіньовий звіт до розділу 23 «Правосуддя та фундаментальні права» Звіту Європейської комісії щодо України у 2023 році. Лабораторія законодавчих ініціатив. URL: https://parlament.org.ua/wp-content/uploads/2024/09/ali_shadowreport_chapter23.pdf (дата звернення: 15.09.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 А.П. Пашинський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.