Порядок відбору декларацій на повну перевірку НАЗК: новели та виклики

Автор(и)

  • А.П. Пашинський доктор філософії, асистент кафедри міжнародного приватного права Навчально-наукового інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка, адвокат, партнер АО «ЮФ «Василь Кісіль і Партнери», Україна https://orcid.org/0000-0001-7377-200X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.05.145

Ключові слова:

повна перевірка декларації, автоматизована перевірка декларації, відбір декларацій для проведення повної перевірки, логічний та арифметичний контроль (ЛАК), Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), декларування, запобігання корупції, антикорупційна політика, корупція, воєнний стан

Анотація

Щороку до Єдиного державного реєстру де­кларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування подається 600-900 тис. декларацій. При цьому повною перевіркою всіх цих декларацій має опі­куватись лише 27 співробітників Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). За таких умов на перший план виходить питан­ня методології, за якою НАЗК відбирає деклара­ції на повну перевірку.

До початку повномасштабного вторгнення на територію України у вітчизняному законодавстві діяла низка норм, що визначала порядок від­бору декларацій для повної перевірки. Існуюча на той момент система відбору призводила до того, що переважна більшість повних переві­рок стосувалась лише дуже обмеженої кількості топ-посадовців.

Вже під час воєнного стану в вересні 2023 - червні 2024 рр. система відбору декларацій на повну перевірку була суттєво змінена. Зокрема, для регулювання цих питань НАЗК прийняло три нові Порядки. Згідно з оновленим регулюванням всі подані декларації проходять комп’ютерну оцінку ризиків, після чого декларації з найниж­чим ризиком направляються на автоматизовану перевірку, а декларації з найвищим ризиком - відбираються на повну перевірку за чотирма рівнями черговості.

Хоча нова система відбору декларацій без­умовно є значним кроком уперед, вона не поз­бавлена недоліків. По-перше, мова іде про не- обґрунтоване приховання від громадськості правил логічного та арифметичного контролю (ЛАК) - тобто критеріїв, за якими НАЗК розра­ховує ризик-рейтинг кожної поданої декларації. По-друге, запроваджений у листопаді 2023 року інститут автоматизованих перевірок наразі має низьку практичну цінність та в окремих випад­ках може навіть зашкодити ефективному відбо­ру декларацій на повну перевірку. Для усунення цих недоліків НАЗК рекомендується розмістити правила ЛАК у публічному доступі та забезпе­чити можливість їх громадського обговорення, а також відмовитись від механізму автоматизова­них перевірок у тому вигляді, в якому він існує зараз.

Посилання

Понад 1.3 млн (оновлено 8.04.2024) декларацій подано за 2021 та 2022 роки: результати кампанії декларування. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/mayzhe-1-5-mln-deklaratsiy-podano-za-2021-ta-2022-roky-rezultaty-kampanii-deklaruvannya (дата звернення: 15.09.2024).

Голова НАЗК Віктор Павлущик: «Спеціалісти, які перевіряють посадовців, отримують у середньому 35 тис. грн». LB.ua. URL: https://lb.ua/news/2024/07/18/624711_golova_nazk_viktor_pavlushchik.html (дата звернення: 15.09.2024).

Про запобігання корупції : Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII : станом на 13 лют. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text (дата звернення: 15.09.2024).

Порядок відбору декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, для проведення їх повної перевірки та визначення черговості такої перевірки : Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 03.03.2021 р. № 144/21. URL: https://nazk.gov.ua/uk/documents/nakaz-vid-03-03-2021-144-21 (дата звернення: 15.09.2024).

Рекомендований перелік черговості проведення повної перевірки декларацій, що подані службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктами декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків : Додаток до Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 03.03.2021 р. № 144/21. URL: https://nazk.gov.ua/pdfjs/?file=/wp-content/uploads/2021/03/Dodatok_-vidboru.pdf (дата звернення: 15.09.2024).

Про захист інтересів суб’єктів поданя звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни : Закон України від 03.03.2022 р. № 2115-ІХ : станом на 03 бер. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20/ed20220303#Text (дата звернення: 15.09.2024).

Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану : Закон України від 20.09.2023 р. № 3384-ІХ : станом на 20 вер. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3384-20#Text (дата звернення: 15.09.2024).

Порядок проведення повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 13.11.2023 р. № 256/23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1983-23#n14 (дата звернення: 15.09.2024).

Порядок відбору декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, для проведення повної перевірки та черговості такої перевірки на підставі оцінки ризиків: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 07.12.2023 р. № 284/23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z2146-23 (дата звернення: 15.09.2024).

Порядок проведення логічного та арифметичного контролю декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 21.06.2024 р. № 161/24. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0954-24#Text (дата звернення: 15.09.2024).

Автоматизована перевірка декларації: детальне роз’яснення. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/avtomatyzovana-perevirka-deklaratsii-detalne-roz-yasnennya (дата звернення: 15.09.2024).

НАЗК змінює підхід до відбору та перевірок декларацій. Національне агентство з питань запобігання корупції. URL: https://nazk.gov.ua/uk/nazk-zminyue-pidhid-do-vidboru-ta-perevirok-deklaratsiy (дата звернення: 15.09.2024).

Технічні умови логічного та арифметичного контролю декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 01.09.2020 р. № 381/20. URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/dokument-381_0_7-20-Tehn.umovy-LAK.pdf (дата звернення: 15.09.2024).

Громадськість закликає НАЗК не приховувати правила автоматизованої перевірки декларацій. Центр протидії корупції. URL: https://antac.org.ua/news/hromadskist-zaklykaie-nazk-ne-prykhovuvaty-pravyla-avtomatyzovanoi-perevirky-deklaratsiy (дата звернення: 15.09.2024).

Звіт зовнішньої незалежної оцінки ефективності діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції від 24.07.2023. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/perevirka%20NAZK/zvit-komisii-z-provedennia-nezalezhnoi-otsinky-efektyvnosti-diialnosti-nazk.pdf (дата звернення: 15.09.2024).

Нова ітерація повних перевірок НАЗК: як це відбуватиметься тепер. Transparency International Ukraine. URL: https://ti-ukraine.org/news/nova-iteratsiya-povnyh-perevirok-nazk-yak-tse-vidbuvatymetsya-teper/ (дата звернення: 15.09.2024).

Тіньовий звіт до розділу 23 «Правосуддя та фундаментальні права» Звіту Європейської комісії щодо України у 2023 році. Лабораторія законодавчих ініціатив. URL: https://parlament.org.ua/wp-content/uploads/2024/09/ali_shadowreport_chapter23.pdf (дата звернення: 15.09.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-12

Номер

Розділ

Розділ 13. Актуальні питання сучасної правової науки