Утворення та діяльність Державного Сенату Української держави у 1918 році
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.4Ключові слова:
Державний Сенат, діяльність, закон, сенатор, суд, компетенціяАнотація
У статті на основі архівних матеріалів досліджено процес утворення та діяльності Державного Сенату Української держави у 1918 році. Зазначається, що на початковому етапі діяльності, найвищим судовим органом Української держави був Генеральний Суд, який утворений в період Центральної Ради.
Доцільність створення Генерального Суду П. Скоропадським була поставлена під сумнів і згодом прийнято закон, згідно з яким створено Державний Сенат як найвищий суд в системі судоустрою Української держави.
Сфера компетенції Державного Сенату, порядок провадження у справах, в значній мірі регулювались законодавством колишньої Російської імперії. До складу найвищого судового органу входили сенатори і президент Сенату. Державний Сенат поділявся на адміністративний, цивільний та карний генеральні суди.
Законом встановлено кваліфікаційні вимоги для кандидатів на посаду сенатора, серед яких наявність юридичної освіти та стажу роботи не менше 15 років. Сенаторам заборонялось обіймати посади в органах виконавчої влади, проте на практиці мали місце випадки суміщення посад. Дозволялось займатись викладацькою діяльностю.
Всіх сенаторів і голів генеральних судів призначавсвоїм наказом П. Скопопадський за поданнямміністра юстиції. В разі порушення проти сенатора кримінальної справи, він тимчасово усувався від виконання своїх обов’язків.
З’ясовано, що до складу Державного Сенату призначено значну кількість колишніх суддів Генерального Суду. В цілому найвищий судовий орган укомплектовано кваліфікованими фахівцями.
Мовою офіційних ділових документів в Державному Сенаті була як російська, так і українська. В деяких випадках діловодство велось паралельно на обох мовах. Інколи використовувалась виключно російська.
Для успішного функціонування Державного Сенату затверджено штат службовців канцелярій. Вся документація Державного Сенату відповідним чином реєструвалась. Структура канцелярій генеральних судів визначалась тимчасовими інструкціями, затвердженими прокурорами відповідних судів.
На основі аналізу архівних матеріалів встановленокількість кримінальних, цивільних та адміністративних справ, які надійшли на розгляд Державного Сенату і які були вирішені.
Посилання
Скоропадський П. Спогади. Кінець 1917-грудень 1918. Київ, Філадельфія, 1995. 452 с.
Там само.
Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (далі ЦДАВО України . Ф. 1064. Оп. 1. Спр. 240. Арк. 1 зв.
ЦДАВО України. Ф. 2207. Оп. 1. Спр. 68 Арк. 55-56 зв.
ЦДАВО України. Ф. 2207 . Оп. 1. Спр. 1755. Арк. 18.
ЦДАВО України. Ф. 1064. Оп. 1. Спр. 240. Арк. 3 зв.
ЦДАВО України. Ф. 1064. Оп. 1. Спр. 240. Арк. 4 зв..
Шкільник М. Україна в боротьбі за державність в 1917-1921 рр. Торонто, 1971. 366 с.
Доленга С. Скоропадщина. Варшава, 1934. 176 с.
ЦДАВОУ України. Ф. 2207. Оп. 1. Спр. 68. Арк. 55-56 зв.
Дорошенко О.Д. Історія України 1917-1923 р. ІІ том. Українська Гетьманська держава 1918 р. Ужгород, 1930. 512 с.
ЦДАВО України. Ф. 1064. Оп. 1. Спр. 240. Арк. 15.
ЦДАВО України. Ф. 1064. Оп. 1. Спр. 240. Арк. 6 зв.
ЦДАВОУ України. Ф. 2207. Оп. 1. Спр. 68. Арк. 56.
ЦДАВОУ України. Ф. 905. Оп. 6. Спр. 21. Арк. 1.
ЦДАВО України. Ф. 905. Оп. 2. Спр. 2184. Арк. 3.
ЦДАВО України. Ф. 905. Оп. 2. Спр. 2184. Арк. 8.
ЦДАВО України. Ф. 1064. Оп. 1. Спр. 240. Арк. 11 зв.
ЦДАВО України. Ф. 905. Оп. 2. Спр. 2186. Арк. 23.
ЦДАВО України. Ф. 905. Оп. 2. Спр. 1380. Арк. 8.
ЦДАВО України. Ф. 2208. Оп. 1. Спр. 19. Арк. 3.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ю.Є. Вовк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.