Народна законодавча ініціатива: зарубіжний досвід і перспективи запровадження в Україні

Автор(и)

  • О.В. Кузьменко кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри права Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-8870-3285
  • Л.В. Перевалова кандидатка філософських наук, доцентка, професорка кафедри права Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-5182-2838
  • Г.М. Гаряєва доцентка кафедри права Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-4061-1987

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.20

Ключові слова:

правотворчість, конституція, народна законодавча ініціатива, законодавча влада, демократія, безпосереднє народовладдя

Анотація

У статті з’ясовано історичні аспектів і нинішні особливості конституційного регулювання народ­ної законодавчої ініціативи в зарубіжних країнах; проаналізовано спроби запровадження народної законодавчої ініціативи до прийняття Конституції України у 1996 році; з’ясовано недоліки спроби конституційного регулювання народної законо­давчої ініціативи шляхом подання законопроєкту про внесення змін до Конституції України у 2019 р. і висловлено власні пропозиції щодо подальших змін. Зроблено висновок, щодо існування таких різновидів народної ініціативи, як: народна ініці­атива щодо проведення референдуму, народна законодавча ініціатива, народна конституційна ініціатива, місцева ініціатива. Можна виокреми­титакі ознаки народної законодавчої ініціативи, виходячи із аналізу зарубіжного досвіду конституціоналізації відповідного інституту: 1) Вона є факультативним інструментом поряд із традицій­ними суб’єктами, як-то Уряд, депутати, Прези­дент тощо; 2) Конституції вказують на мінімальну кількість громадян (в основному, це виборці), які мають право на відповідну народну законодавчу ініціативу; 3) Конституції, як правило, обумовлю­ють здійснення народної законодавчої ініціативи правилами, що встановлені в спеціальному зако­ні. Народна законодавча ініціатива поступається за значенням, до прикладу, такому інституту без­посередньої демократії як референдум. Водно­час поширення народної законодавчої ініціативи в світі робить її досить традиційним елементом конституційного дизайну і свідчить про повагу до народно суверенітету, демократії і прав людини. В Україні в період розробки проєкту Конституції існував досить прогресивний варіант народної законодавчої ініціативи, від якої, конституційна комісія в подальшому відмовилася. Застереження з боку КСУ, висловлене ним у висновку від 13 ли­стопада 2019 року № 5-в/2019, на наш погляд, є досить суттєвим і кількість голосів виборців, яка має бути подана на підтримку відповідного законопроєкту, має бути прямо визначена в самій Конституції. Саме тому варто розробити і подати після завершення воєнного стану новий законопроєкт про внесення змін до Конституції України з метою унормування народної законодавчої іні­ціативи.

Посилання

Іванова А. Право законодавчої ініціативи народу в контексті законопроекту № 1015 і сучасних дискусій. Український часопис конституційного права. 2019. № 2. С. 26-35.

Крутько А.Л. Народна законодавча ініціатива: теоретико-правовий аспект: Дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.01. Харків, 2017. 248 с.

Федоренко В.Л. Народна ініціатива. Велика українська юридична енциклопедія: у 20 т. Т. 4: Конституційне право / Редкол.: Ю.Г. Барабаш (голова) та ін. Харків: Право, 2024. С. 506-509.

Чабур С.В. Функціонування механізму правотворчості. Одеса: Фенікс, 2019. 214 с.

Шаповал В.М. Народна ініціатива. Юридична енциклопедія: в 6-ти томах / Голова редкол. Ю.С. Шемшученко. Київ: «Українська енциклопедія» ім. М.П. Бажана, 1998. Т. 4. С. 48.

Шаповал В.М. Конституційне право зарубіжних країн. Академічний курс. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 480 с.

Шляхтун П.П. Конституційне право: словник термінів. Київ: Либідь, 2005. 568 с.

Мала енциклопедія конституційного права / За заг. рел. проф. Ю.Л. Бошицького; Київський університет права НАН України. Київ: Кондор-Видавництво, 2012. 462 с.

Ющик О.І. Теоретичні основи законодавчого процесу. Київ: Парлам. вид-во, 2004. 519 с.

Конституція Італійської Республіки. Конституції країн світу: Італійська Республіка, Держава-Місто Ватикан, Королівство Іспанія, Португальська Республіка. Київ: ОВК, 2021, С. 19-73.

Конституція Королівства Іспанії. Конституції країн світу: Італійська Республіка, Держава-Місто Ватикан, Королівство Іспанія, Португальська Республіка. Київ: ОВК, 2021, С. 86-163.

Конституція Португальської Республіки. Конституції країн світу: Італійська Республіка, Держава-Місто Ватикан, Королівство Іспанія, Португальська Республіка. Київ: ОВК, 2021. С. 165-319.

Конституція Республіки Польща. Конституції країн світу: Королівство Данія, Французька Республіка, Республіка Польща. Київ: ОВК, 2021. С. 151-231.

Конституція Республіки Сербія. Конституції країн світу: Республіка Сербія, Республіка Косово, Республіка Албанія, Чорногорія. Київ: ОВК, 2022. С. 19-116.

Конституція Республіки Косово Конституції країн світу: Республіка Сербія, Республіка Косово, Республіка Албанія, Чорногорія. Київ: ОВК, 2022. С. 118-202.

Конституція Республіки Албанія. Конституції країн світу: Республіка Сербія, Республіка Косово, Республіка Албанія, Чорногорія. Київ: ОВК, 2022 С. 203-270.

Конституція Румунії. Конституції країн світу: Республіка Болгарія, Румунія, Угорщина, Республіка Хорватія. Київ: ОВК, 2021. С. 69-121.

Конституція Литовської Республіки Конституції країн світу: Латвійська Республіка, Литовська Республіка, Естонська Республіка Київ: ОВК, 2022. С. 35-100.

Конституція Республіки Словенія. Конституції країн світу: Республіка Словенія, Боснія і Герцеговина, Республіка Північна Македонія. Київ: ОВК, 2021. С. 19-71.

Конституція Республіки Північна Македонія. Конституції країн світу: Республіка Словенія, Боснія і Герцеговина, Республіка Північна Македонія. Київ: ОВК, 2021, С. 99-162.

Конституція України URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.

Концепція нової Конституції України (Схвалена Верховною Радою Української РСР 19 червня 1991 року) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1213-12#Text.

Постанова Верховної Ради України від 1 липня 1992 року № 2525-XII «Про проект нової Конституції України» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2525-12#Text.

Конституція Української Народньої Республіки (Статут про державний устрій, права і вільності УНР) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0002300-18#Text.

Проект Закону про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо законодавчої ініціативи народу) від 1015 від 29.08.2019 URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66254.

Висновок Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 93 Конституції України (щодо законодавчої ініціативи народу) (реєстр. № 1015) вимогам статей 157 і 158 Конституції України 13 листопада 2019 року № 5-в/2019 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v005v710-19#Text.

Берченко Г.В. Застереження Конституційного Суду України як елемент процедури внесення змін до Конституції України. Актуальні проблеми політики. 2020. № 66. С. 118-123.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право