До питання сучасного розуміння узурпації влади (конституційно-правовий аспект)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.22Ключові слова:
Конституція, влада, захоплення влади, узурпація влади, права людини, вибори, органи влади, конституційна реформаАнотація
Вказується, поглиблений аналіз державотворчих процесів цілого ряду країн, особливо держав, які виникли на теренах колишнього радянського союзу, засвідчує, що окремі з них незважаючи на задекларовані на рівні національних конституцій демократичні засади державного і суспільного розвитку проявляють тенденції або уже навіть практично реалізовують конкретні кроки до узурпації влади. При цьому зазначимо, що зовні державне будівництво (розвиток конституційної доктрини та практики державотворення цих країн) відбувається в цілому до вироблених міжнародною спільнотою шляхів демократичного розвитку і в рамках приписів Основного закону цих країн.
В статті досліджується правова природа узурпації влади. Звертається увага, що сьогодні у світі все частіше мають місце прояви незаконного захоплення влади, особливо це характерно для держав, які виникли на теренах колишнього радянського союзу. При цьому зовні державне будівництво цих країн відбувається в цілому до вироблених міжнародною спільнотою шляхів демократичного розвитку і в рамках приписів їх Основного закону. Це переконливо підтверджує, що ХХІ ст. характеризується виробленням нових форм узурпації влади і на прикладі Росії акцентується увага на таких формах. Робиться висновок, що узурпація влади в цій країні характеризується тим, що інститут президента втратив ознаки демократично сформованого органу державної влади. Глава держави зосередив у себе повноваження, що засвідчують явне присвоєння ним владних функцій інших органів влади, перевищення повноважень, зловживання владою, припинення конституційно створених інститутів, органів і легітимно призначених осіб, порушення цілого ряду законодавства, яке регламентує статус, функції, компетенцію, форми та способи діяльності вищих органів влади, встановлення жорсткого контролю та використання інших важелів впливу на діяльність органів влади федерації та її суб’єктів. Це супроводжується політичною корупцією, використанням різного роду підкупу представників влади і державних службовців, змовою В. Путіна з представниками інших гілок влади, фракціями парламенту, що маскується під виглядом політичного суперництва. Таким чином різноплановий характер узурпації влади в Росії на конституційному рівні проявився у масових порушеннях встановлених Основним законом країни прав і свобод людини і громадянина, трансформації встановлених конституцією форми правління, політичного режиму, державного устрою.
Посилання
Мойсик В. Конституційність як предмет конституційного контролю і правосуддя. Вісник Конституційного Суду України. 2021. № 5. С. 74–81.
Мисливий В.А. Кримінальна відповідальність за узурпацію влади. Право і суспільство. 2017. № 3. С. 220–225.
Юридический научно-практический словарь-справочник (основные термины и понятия) / Скакун О.Ф., Бондаренко Д.А. / Под общ. ред. профессора Скакун О.Ф. Харьков: Эспада, 2007. 488 с.
Юридична енциклопедія : [у 6 т.] /ред. кол.: Ю.С. Шемшученко (відп. ред.) [та ін.]. К.: Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана, 2004. Т. 6: Т-Я. 768 с.
Головатий М. Узурпація влади / Політологічний словник: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. /За ред. М.Ф. Головатого та О.В. Антонюка. К.: МАУП, 2005. 792 с.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 60 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частини першої статті 103 Конституції України в контексті положень її статей 5, 156 та за конституційним зверненням громадян Галайчука Вадима Сергійовича, Подгорної Вікторії Валентинівни, Кислої Тетяни Володимирівни про офіційне тлумачення положень частин другої, третьої, четвертої статті 5 Конституції України (справа про здійснення влади народом) від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v006p710-05#Text.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Президента України про офіційне тлумачення положень частин другої, третьої статті 17, частини другої статті 27 Закону України «Про статус народного депутата України» (справа про гарантії діяльності народного депутата України) від 10 квітня 2003 року № 7-рп/2003. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v007p710-03#Text.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 53 і 47 народних депутатів України про офіційне тлумачення положення частини третьої статті 103 Конституції України (справа щодо строків перебування на посту Президента України) від 25 грудня 2003 року № 22-рп/2003 // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v022p710-03#n23.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 56 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень підпункту «а» пунк- ту 2 статті 5, статті 8, абзаців першого, 157 другого пункту 2 статті 23 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», указів Президента України «Про Координаційний комітет по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю» та «Про підвищення ефективності діяльності Координаційного комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю» (справа про Координаційний комітет) від 7 квітня 2004 року № 9-рп/2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v009p710-04#Text.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин другої, шостої статті 127, частини п’ятої статті 128 Закону України «Про судоустрій України», указів Президента України «Про Державну судову адміністрацію України», «Про Положення про Державну судову адміністрацію України» від 17 грудня 2009 року № 32-рп/2009. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v032p710-09#Text.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини першої статті 1, пункту 2 частини першої статті 4, частини першої, абзаців першого, другого частини другої статті 5, абзаців другого, третього, четвертого, п’ятого, тридцять дев’ятого, сорокового частини третьої, частини шостої статті 8 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (справа про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) від 13 червня 2019 року № 5-р/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v005p710-19#Text.
Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України „Про призначення А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України“ від 28 серпня 2020 року № 9-р/20201. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v009p710-20#Text.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 О.В. Марцеляк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.