Координаційна діяльність у сфері протидії злочинності як функція державного органу

Автор(и)

  • В.І. Чечерський доктор юридичних наук, доцент, професор кафедри теорії та історії держави та права ВНЗ «Національна академія управління», начальник відділу Спеціалізованої екологічної прокуратури Офісу Генерального прокурора, Почесний працівник прокуратури, Україна https://orcid.org/0000-0002-4269-1247

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.27

Ключові слова:

координаційна діяльність, поліція, прокуратура, протидія злочинності, функції прокуратури, функції поліції, держава

Анотація

У науковій публікації досліджується пробле­матика доцільності закріплення функції коорди­нації протидії злочинності за прокуратурою чи за іншим державним органом, зокрема, Мініс­терством внутрішніх справ України або поліцією.

Констатується, що в умовах негативних тен­денцій до зростання рівня злочинності, суво­рої регламентації та розмежування підслідності правоохоронних органів і зосередження їх зу­силь на протидії збройній агресії, особливого значення набуває координація роботи для за­побігання, виявлення та протидії кримінальним правопорушенням.

У статті акцентовано увагу на тому, що на сьогодні ця функція закріплена за прокурату­рою, проте чинна її законодавча регламентація є недосконалою. Як наслідок, існують проти­лежні думки щодо доцільності закріплення ко­ординації протидії злочинності саме за органами прокуратури.

Це пов’язано з тим, що до цього часу почина­ючи з 2014 року остаточно не вирішено питання про роль та місце прокуратури в системі органів державної влади.

Аналізуючи норми законодавства, робиться висновок, що координаційну діяльність про­куратури можна розглядати як окрему функцію прокуратури, яка, однак, пов’язана із організа­цією досудового розслідування у широкому кон­тексті цього значення.

Наголошується на тому, що при визначенні органу, на який має бути покладено основну консолідуючу роль, повинен бути дотриманий принцип рівності суб’єктів координаційної ді­яльності.

Обґрунтовано, чому саме до суб’єктів коор­динації протидії злочинності слід включати не лише правоохоронні, але й інші державні ор­гани.

Зроблено висновок, що для того, щоб віді­гравати ключову консолідуючу роль у коорди­наційній діяльності у цій сфері державний орган повинен відповідати таким вимогам: 1) бути по­стійно діючим; 2) здійснювати правозастосовну діяльність у цій сфері; 3) мати розгалуже­ну систему, що охоплює всі рівні; 4) бути рів­ним учасником правовідносин разом з іншими суб’єктами координаційної діяльності; 5) бути уповноваженим на протидію злочинності у всіх сферах, незалежно від підслідності; 6) мати до­статні повноваження щоб забезпечити контроль за виконанням скоординовах заходів.

Тому на теперішній час відсутня інша альтер­натива, відповідно до якої координаційну діяль­ність з протидії злочинності можна було б пере­дати іншому органу ніж прокуратурі. Проте інші державні органи, або утворені при них спеці­альні органи, у тому числі при Міністерстві вну­трішніх справ України, можуть виконувати допо­міжні, консультативні, дорадчі функції у сфері координації протидії злочинності, які, однак, не можуть підмінити загальну ключову координую­чу роль прокуратури.

Посилання

Про внесення змін до Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» щодо утворення Міжвідомчої координаційної комісії у сфері боротьби з організованою злочинністю (Національного координатора)»: проєкт Закону. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44806 (дата звернення: 16.10.2024).

Про схвалення Стратегії боротьби з організованою злочинністю: розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.09.2020 № 1126-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1126-2020-%D1%80#Text (дата звернення 27.10.2024).

Про затвердження Порядку координації діяльності правоохоронних органів у сфері протидії злочинності: Наказ Офісу Генерального прокурора від 08.02.2021 № 28. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0028905-21#Text (дата звернення 27.10.2024).

Печенкін І. Координація діяльності з протидії злочинності та корупції як один із пріоритетних напрямів роботи прокурора. Віче.2015. № 2. URL: https://veche.kiev.ua/journal/4546.

Про вдосконалення координації діяльності правоохоронних органів по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю: Указ Президента України від 12.02.2000 № 229/2000. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/229/2000#Text (дата звернення 20.10.2024).

Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Дата оновлення: 03.09.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 20.10.2024).

Лапкін А.В. Проблеми формулювання функції прокуратури, визначеної пунктом 2 статті 131-1 Конституції України. Forum Prava. 2017. № 5. С. 213-218. URL: http://www.forumprava.pp.ua/files/213-218-2017-533-.pdf.

Бабкова В.С. Принципи координаційної діяльності прокуратури у сфері протидії злочинності та корупції. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/3708/1/Babkova.pdf.

Бортун М. Координаційна діяльність прокурора відповідно до положень статті 25 Закону України «Про прокуратуру». Вісник Національної академії прокуратури України. 2018. № 1 (53). С. 21-26.

Бурбика М. Сутність та особливості координаційної діяльності органів прокуратури у сфері протидії злочинності. Forum Prava. 2011. № 4. С. 43-48.

Ковалів М.В. Координаційна діяльність прокуратури. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 2. С. 228-232.URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2023/05/40.pdf.

Гарбовський Л.А., Долгий О.А. Координаційна діяльність прокурора у правоохоронній сфері України: безпековий, організаційно-управлінський та кримінальний процесуальний аспекти. The scientific heritage. 2021. № 75. С. 43-49.

Про прокуратуру: Закон України від 14.10.2014 р. № 1697-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1697-18 (дата звернення 23.10.2024).

Войтенко А. Особливості координаційної діяльності органів прокуратури України у сфері протидії злочинності та корупції. Traektoriä Nauki = Path of Science. 2021. Vol. 7. № 5. Р. 4001-4010.

Новосад Ю.О. Про зміст координаційної діяльності прокуратури як суб’єкта запобігання злочинам. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2016. № 41. Том 2. С. 116-120.

Оцінка державної політики у сфері реформування прокуратури України протягом 2014-2023 років / ред. М. Хавронюк, Є. Крапивін, Д. Писаренко, 2023. 200 с. URL: https://pravo.org.ua/wp-content/uploads/2024/09/Otsinka-reformuvannya-prokuratury-2014-2023.pdf.

Тіньовий звіт до розділу 23 «Правосуддя та фундаментальні права» Звіту Європейської комісії щодо України у 2023 році. А. Боровик та ін. Київ. 2024. 524 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право