Координаційна діяльність у сфері протидії злочинності як функція державного органу
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.27Ключові слова:
координаційна діяльність, поліція, прокуратура, протидія злочинності, функції прокуратури, функції поліції, державаАнотація
У науковій публікації досліджується проблематика доцільності закріплення функції координації протидії злочинності за прокуратурою чи за іншим державним органом, зокрема, Міністерством внутрішніх справ України або поліцією.
Констатується, що в умовах негативних тенденцій до зростання рівня злочинності, суворої регламентації та розмежування підслідності правоохоронних органів і зосередження їх зусиль на протидії збройній агресії, особливого значення набуває координація роботи для запобігання, виявлення та протидії кримінальним правопорушенням.
У статті акцентовано увагу на тому, що на сьогодні ця функція закріплена за прокуратурою, проте чинна її законодавча регламентація є недосконалою. Як наслідок, існують протилежні думки щодо доцільності закріплення координації протидії злочинності саме за органами прокуратури.
Це пов’язано з тим, що до цього часу починаючи з 2014 року остаточно не вирішено питання про роль та місце прокуратури в системі органів державної влади.
Аналізуючи норми законодавства, робиться висновок, що координаційну діяльність прокуратури можна розглядати як окрему функцію прокуратури, яка, однак, пов’язана із організацією досудового розслідування у широкому контексті цього значення.
Наголошується на тому, що при визначенні органу, на який має бути покладено основну консолідуючу роль, повинен бути дотриманий принцип рівності суб’єктів координаційної діяльності.
Обґрунтовано, чому саме до суб’єктів координації протидії злочинності слід включати не лише правоохоронні, але й інші державні органи.
Зроблено висновок, що для того, щоб відігравати ключову консолідуючу роль у координаційній діяльності у цій сфері державний орган повинен відповідати таким вимогам: 1) бути постійно діючим; 2) здійснювати правозастосовну діяльність у цій сфері; 3) мати розгалужену систему, що охоплює всі рівні; 4) бути рівним учасником правовідносин разом з іншими суб’єктами координаційної діяльності; 5) бути уповноваженим на протидію злочинності у всіх сферах, незалежно від підслідності; 6) мати достатні повноваження щоб забезпечити контроль за виконанням скоординовах заходів.
Тому на теперішній час відсутня інша альтернатива, відповідно до якої координаційну діяльність з протидії злочинності можна було б передати іншому органу ніж прокуратурі. Проте інші державні органи, або утворені при них спеціальні органи, у тому числі при Міністерстві внутрішніх справ України, можуть виконувати допоміжні, консультативні, дорадчі функції у сфері координації протидії злочинності, які, однак, не можуть підмінити загальну ключову координуючу роль прокуратури.
Посилання
Про внесення змін до Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» щодо утворення Міжвідомчої координаційної комісії у сфері боротьби з організованою злочинністю (Національного координатора)»: проєкт Закону. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44806 (дата звернення: 16.10.2024).
Про схвалення Стратегії боротьби з організованою злочинністю: розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.09.2020 № 1126-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1126-2020-%D1%80#Text (дата звернення 27.10.2024).
Про затвердження Порядку координації діяльності правоохоронних органів у сфері протидії злочинності: Наказ Офісу Генерального прокурора від 08.02.2021 № 28. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0028905-21#Text (дата звернення 27.10.2024).
Печенкін І. Координація діяльності з протидії злочинності та корупції як один із пріоритетних напрямів роботи прокурора. Віче.2015. № 2. URL: https://veche.kiev.ua/journal/4546.
Про вдосконалення координації діяльності правоохоронних органів по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю: Указ Президента України від 12.02.2000 № 229/2000. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/229/2000#Text (дата звернення 20.10.2024).
Конституція України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Дата оновлення: 03.09.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 20.10.2024).
Лапкін А.В. Проблеми формулювання функції прокуратури, визначеної пунктом 2 статті 131-1 Конституції України. Forum Prava. 2017. № 5. С. 213-218. URL: http://www.forumprava.pp.ua/files/213-218-2017-533-.pdf.
Бабкова В.С. Принципи координаційної діяльності прокуратури у сфері протидії злочинності та корупції. URL: https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/3708/1/Babkova.pdf.
Бортун М. Координаційна діяльність прокурора відповідно до положень статті 25 Закону України «Про прокуратуру». Вісник Національної академії прокуратури України. 2018. № 1 (53). С. 21-26.
Бурбика М. Сутність та особливості координаційної діяльності органів прокуратури у сфері протидії злочинності. Forum Prava. 2011. № 4. С. 43-48.
Ковалів М.В. Координаційна діяльність прокуратури. Аналітично-порівняльне правознавство. 2023. № 2. С. 228-232.URL: https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2023/05/40.pdf.
Гарбовський Л.А., Долгий О.А. Координаційна діяльність прокурора у правоохоронній сфері України: безпековий, організаційно-управлінський та кримінальний процесуальний аспекти. The scientific heritage. 2021. № 75. С. 43-49.
Про прокуратуру: Закон України від 14.10.2014 р. № 1697-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1697-18 (дата звернення 23.10.2024).
Войтенко А. Особливості координаційної діяльності органів прокуратури України у сфері протидії злочинності та корупції. Traektoriä Nauki = Path of Science. 2021. Vol. 7. № 5. Р. 4001-4010.
Новосад Ю.О. Про зміст координаційної діяльності прокуратури як суб’єкта запобігання злочинам. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Право. 2016. № 41. Том 2. С. 116-120.
Оцінка державної політики у сфері реформування прокуратури України протягом 2014-2023 років / ред. М. Хавронюк, Є. Крапивін, Д. Писаренко, 2023. 200 с. URL: https://pravo.org.ua/wp-content/uploads/2024/09/Otsinka-reformuvannya-prokuratury-2014-2023.pdf.
Тіньовий звіт до розділу 23 «Правосуддя та фундаментальні права» Звіту Європейської комісії щодо України у 2023 році. А. Боровик та ін. Київ. 2024. 524 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В.І. Чечерський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.