Правові основи реалізації концепції "Smart City" в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.55Ключові слова:
smart-city, сталий розвиток, організаційно-господарські повноваження, комунальний сектор економіки, органи місцевого самоврядуванняАнотація
Стаття присвячена розгляду правових основ концепції «Smart City» (розумне місто). Зроблені висновки, що воно є інноваційним інструментом забезпечення сталого розвитку міст та їх повоєнного відновлення. Її складові можуть визначатись залежно від стану розвитку держави, а також соціально-економічних, культурних, історичних особливостей конкретного населеного пункту. Незважаючи на важливість цієї концепції для розвитку населених пунктів відповідно до політики ЄС, в Україні концепція розумного міста «Smart City» на рівні Закону не врегульована. Підзаконний нормативно-правовий акт Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 № 67-р., має фрагментарний та декларативний характер, оскільки в ньому відсутні вказівки на конкретні строки, заходи, ресурси, необхідні для реального втілення в життя окреслених ним напрямів, а також показників, необхідних для оцінки досягнутих результатів. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР не містить норм, які б безпосередньо визначали повноваження органів місцевого самоврядування щодо запровадження концепції розумного міста у практичну площину, що потребує внесення до нього відповідних змін. Разом з тим, в сучасних умовах для практичної реалізації концепції розумного міста можна спиратись на загальні положення вказаного нормативно-правового акту. Первинним актом, який має прийматись на місцевому рівні для практичної розбудови розумного міста має бути міський концептуальний проєкт реалізації «Smart City». Він має враховувати нагальні проблеми розвитку міста, доцільні для реалізації проєкту цифрові технології, та джерела його фінансування. Значна увага у цьому проєкті має бути приділена комунальному сектору економіки та розвитку комунальної інфраструктури. Можливим заходом для оптимізації цього процесу може бути створення кластеру до складу якого можуть входити підприємства комунального сектору, приватний бізнес, ОСББ, науково-дослідні установи. До затвердження концептуального проєкту реалізації концепції розумного міста «Smart City» має пройти обговорення з територіальною громадою міста, громадськими організаціями, бізнес середовищем та за наслідками обговорення у кінцевому варіанті слушні зауваження мають бути враховані.
Посилання
European Court of Auditors. Smart cities. Tangible solutions, but fragmentation challenges their wider adoption. Special Report. 2023. № 24. 55 р.
Поліщук В.Г., Богун Л.В. Активізація сталого розвитку міст на основі сучасних технологій у системі smart city. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. Випуск 8. 2015. C. 776-780.
Діордіця І.В., Журавель Я.В. Інноваційність концепту «Smart City» та юридичні механізми забезпечення його кібербезпеки в умовах реформування територіальних громад в Україні. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. № 1. 2023. С. 99-105.
Halyna Kryshtal, Viktoriia Tomakh, Tetiana Ivanova, Volodymyr Metelytsia, Maryna Yermolaieva, Yevhen Panin. Eco-innovation transformation urban infrastructure of Ukraine on the way to post-war reconstruction. Financial and credit activity: problems of theory and practice. Volume 2 (55). 2024. P. 391-408.
Jonas Freist-Held. Die intelligente Stadt: Nachhaltig, inklusiv, demokratisch? Deutsche Gesellschaft für die Vereinten Nationen e. V. 31.10.2019. URL: https://dgvn.de/meldung/die-intelligente-stadt-nachhaltig-inklusiv-emokratisch.
Смольська Я.В., Задихайло Д.Д. Концепція «Smart-city» та нормотворчі завдання щодо її реалізації. Юридичний науковий електронний журнал. № 12. 2023. С. 225-228. URL: http://www.lsej.org.ua/12_2023/55.pdf.
Davit Alaverdyan, Filip Kucera, Martin Horak. Implementation of the Smart City Concept in the EU: Importance of Cluster Initiatives and Best Practice Cases. International Journal of Entrepreneurial Knowledge. 6(1). P. 30-51.
Труш І.В. Господарсько-правове забезпечення діяльності комунальних підприємств. Автореферат дис. на здобуття наук. ступ. доктора юридичних наук за спец. 12.00.04. Донецьк. 2013. 31 с.
Полякова К.В. Господарська компетенція органів місцевого самоврядування. Автореферат дис. на здобуття наук. ступ. кандидата юридичних наук за спец. 12.00.04. Київ. 2019. 16 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 В.Г. Олюха
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.