Правові тенденції сучасного розвитку освіти в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.82Ключові слова:
освіта, правові тенденції, адміністративно-правове регулювання, євроінтеграція, правові відносиниАнотація
Вказується, освіта будь-якої країни є відображенням найголовніших її цивілізаційно-культурних ознак та особливостей, забезпечує поєднання національних традицій з релевантними інноваціями - як виробленими всередині неї, так і запозиченими ззовні. Основним завданням національної системи освіти є всебічний розвиток людини, як особистості й найбільшої цінності суспільства.
Адміністративно-правове регулювання в галузі освіти в Україні є ключовим аспектом загального правового регулювання в цій царині. У сучасних умовах адміністративно-правове регулювання у сфері освіти стикається з різноманітними викликами, серед яких швидкі технологічні зміни, соціокультурні й економічні трансформації, що вимагає постійного удосконалення правових механізмів та врахування позитивних і негативних аспектів і тенденцій розвитку освітньої галузі. Постійне оновлення й адаптація правових норм і механізмів адміністративного регулювання є ключовими для забезпечення ефективної сучасної освітньої системи, яка відповідає потребам суспільства і сприяє сталому розвитку країни. Головна мета цього регулювання - забезпечити формування й реалізацію ефективної державної освітньої політики для прогресивного розвитку особистості, суспільства, нації й держави, а також захисту національних інтересів України. На основі вищезазначеного, стверджується, що адміністративно-правове регулювання являє собою цілеспрямований вплив на суспільні відносини у сфері діяльності органів державної влади. Цей вплив здійснюється за допомогою методів та заходів владно-розпорядчого характеру, визначених у нормах адміністративного права. Відзначається, що кожна країна має власну модель управління та фінансування освіти, з притаманними їй перевагами та недоліками. Модель України наразі знаходиться в процесі реформування, шукаючи баланс між централізованим та децентралізованим підходами. Досвід європейських країн може стати цінним джерелом знань та прикладів для розробки ефективної стратегії управління освітою, яка відповідатиме потребам та особливостям нашої країни. Обґрунтовано, що система освіти має відкритий характер, що означає можливість вільного вибору напряму навчання відповідно до індивідуальних здібностей та інтересів громадян.
Посилання
Конституція України: Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Конвенція з подолання дискримінації в освіті: міжнар. док. від 14.12.1960 / ЮНЕСКО. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_174#Text.
Матвійчук А. Визначення адміністративно-правового регулювання у сфері забезпечення регуляторної політики. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 18. С. 121-124.
Городецька І.А. Сутність адміністративно-правового регулювання суспільних відносин у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Форум права. 2016. № 1. С. 60-66.
Харитонова О.І. Сутнісні ознаки адміністративного права як галузі публічного права. У кн.: Виконавча влада і адміністративне право; за заг. ред. В.Б. Авер’янова. Київ: Ін-Юре, 2002. С. 76-83.
Федорова К.І. Адміністративно-правове регулювання приватної нотаріальної діяльності в Україні: дис... канд. наук: 12.00.07. Київ, 2008. 209 с.
Галунько В.В., Єщук О.М. Поняття та зміст адміністративно-правового регулювання. Actual problems of corruption prevention and counteraction. 2011. URL: http://www.law-property.in.ua.
Любімова С.Ю. Адміністративні процедури у сфері господарської діяльності: монографія. Харків: НікаНова, 2014. 456 с.
Візія майбутнього освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023- 2.1.pdf.
Максименко О. Децентралізація в освіті європейських країн: досвід Норвегії. Український педагогічний журнал.2021. № 4. С. 77-87.
Юрченко М. Розвиток шкільної освіти в Іспанії. Порівняльно-педагогічні студії. 2010. № 3-4. С. 138-146.
Бєлова В.В. Система управління середньою освітою в Англії: дис. ... канд. Пед. наук: 13.00.01. Київ, 2021. 238 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 М.М. Бліхар, Я.В. Матвієнко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.