Правові тенденції сучасного розвитку освіти в Україні

Автор(и)

  • М.М. Бліхар докторка юридичних наук, професорка, завідувачка кафедри адміністративного та інформаційного права, Національний університет «Львівська політехніка», Україна
  • Я.В. Матвієнко здобувачка вищої освіти 3 курсу Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти, Національний університет «Львівська політехніка», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.82

Ключові слова:

освіта, правові тенденції, адміністративно-правове регулювання, євроінтеграція, правові відносини

Анотація

Вказується, освіта будь-якої країни є відо­браженням найголовніших її цивілізаційно-культурних ознак та особливостей, забезпечує по­єднання національних традицій з релевантними інноваціями - як виробленими всередині неї, так і запозиченими ззовні. Основним завданням національної системи освіти є всебічний розви­ток людини, як особистості й найбільшої цінно­сті суспільства.

Адміністративно-правове регулювання в га­лузі освіти в Україні є ключовим аспектом за­гального правового регулювання в цій царині. У сучасних умовах адміністративно-правове регу­лювання у сфері освіти стикається з різноманіт­ними викликами, серед яких швидкі технологіч­ні зміни, соціокультурні й економічні трансфор­мації, що вимагає постійного удосконалення правових механізмів та врахування позитивних і негативних аспектів і тенденцій розвитку ос­вітньої галузі. Постійне оновлення й адаптація правових норм і механізмів адміністративного регулювання є ключовими для забезпечення ефективної сучасної освітньої системи, яка від­повідає потребам суспільства і сприяє сталому розвитку країни. Головна мета цього регулю­вання - забезпечити формування й реалізацію ефективної державної освітньої політики для прогресивного розвитку особистості, суспіль­ства, нації й держави, а також захисту націо­нальних інтересів України. На основі вищеза­значеного, стверджується, що адміністратив­но-правове регулювання являє собою цілеспря­мований вплив на суспільні відносини у сфері діяльності органів державної влади. Цей вплив здійснюється за допомогою методів та заходів владно-розпорядчого характеру, визначених у нормах адміністративного права. Відзначається, що кожна країна має власну модель управління та фінансування освіти, з притаманними їй пе­ревагами та недоліками. Модель України наразі знаходиться в процесі реформування, шукаю­чи баланс між централізованим та децентралі­зованим підходами. Досвід європейських країн може стати цінним джерелом знань та прикладів для розробки ефективної стратегії управління освітою, яка відповідатиме потребам та особли­востям нашої країни. Обґрунтовано, що систе­ма освіти має відкритий характер, що означає можливість вільного вибору напряму навчання відповідно до індивідуальних здібностей та ін­тересів громадян.

Посилання

Конституція України: Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Конвенція з подолання дискримінації в освіті: міжнар. док. від 14.12.1960 / ЮНЕСКО. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_174#Text.

Матвійчук А. Визначення адміністративно-правового регулювання у сфері забезпечення регуляторної політики. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 18. С. 121-124.

Городецька І.А. Сутність адміністративно-правового регулювання суспільних відносин у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Форум права. 2016. № 1. С. 60-66.

Харитонова О.І. Сутнісні ознаки адміністративного права як галузі публічного права. У кн.: Виконавча влада і адміністративне право; за заг. ред. В.Б. Авер’янова. Київ: Ін-Юре, 2002. С. 76-83.

Федорова К.І. Адміністративно-правове регулювання приватної нотаріальної діяльності в Україні: дис... канд. наук: 12.00.07. Київ, 2008. 209 с.

Галунько В.В., Єщук О.М. Поняття та зміст адміністративно-правового регулювання. Actual problems of corruption prevention and counteraction. 2011. URL: http://www.law-property.in.ua.

Любімова С.Ю. Адміністративні процедури у сфері господарської діяльності: монографія. Харків: НікаНова, 2014. 456 с.

Візія майбутнього освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023- 2.1.pdf.

Максименко О. Децентралізація в освіті європейських країн: досвід Норвегії. Український педагогічний журнал.2021. № 4. С. 77-87.

Юрченко М. Розвиток шкільної освіти в Іспанії. Порівняльно-педагогічні студії. 2010. № 3-4. С. 138-146.

Бєлова В.В. Система управління середньою освітою в Англії: дис. ... канд. Пед. наук: 13.00.01. Київ, 2021. 238 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право