Особливості притягнення до відповідальності за відмову в наданні публічних послуг в Україні

Автор(и)

  • В.А. Бублейник кандидат юридичних наук, докторант Класичного приватного Університету, Україна
  • Є.О. Легеза доктор юридичних наук, професор, професор кафедри публічного та приватного права Університету митної справи та фінансів, Україна https://orcid.org/0000-0001-9134-8499

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.84

Ключові слова:

звернення фізичних осіб, контроль, послуга, публічна послуга, оскарження, притягнення до відповідальності публічних службовців, суб’єкт публічної адміністрації

Анотація

Наукова стаття присвячена висвітленню осо­бливостей притягнення до відповідальності за відмову в наданні публічних послуг в Україні. Адміністративна відповідальність за відмову в наданні публічних послуг - це застосування до осіб, які порушили не тільки процедуру надання та отримання певного адміністративно-право­вого акта, а й порядок поводження з об’єктом підвищеної небезпеки тощо, адміністративних стягнень, що тягнуть за собою негативні наслід­ки для цих осіб і накладаються уповноваженими на те органами чи посадовими особами на під­ставах, встановлених нормами адміністративно­го законодавства.

Із цього визначення можна зробити висно­вок, що адміністративна відповідальність за правопорушення - відмову в наданні публічних послуг - поділяється на: порушення порядку надання публічних послуг; порушення порядку отримання публічних послуг; порушення проце­дури поводження з об’єктами підвищеної небез­пеки, які є об’єктом публічних послуг.

Наголошено, що адміністративна відпові­дальність і механізм застосування адміністра­тивних стягнень за вчинення правопорушень за відмову в наданні публічних послуг регулюють­ся поряд із Кодексом України про адміністратив­ні правопорушення й іншими нормативно-пра­вовими актами. Більшість із них є підзаконними та мають відомчу спрямованість, що ускладнює процедуру їх реалізації. Суб’єктом адміністра­тивного правопорушення, яке полягає в по­рушенні надання публічних послуг, може бути тільки посадова особа. Посадові особи підляга­ють адміністративній відповідальності не стільки за порушення певних правил власними діями, скільки за нерозпорядливість, незабезпечен­ня виконання цих правил іншими особами, зо­крема підлеглими. У зв’язку із цим в літературі пропонувалось внести зміни до законодавства, виключивши адміністративну відповідальність посадових осіб у разі прямого наказу (розпо­рядження) безпосереднього або вищестоящого керівника без ознак суперечності закону і якщо посадовою особою були вжиті всі можливі за­ходи до недопущення порушення встановлених правил, хоча в таких випадках можна говорити про відсутність вини посадової особи. Адміні­стративне правопорушення, вчинене посадовою особою, одночасно є й дисциплінарним про­ступком, оскільки при цьому порушуються пра­вила, забезпечення виконання яких належить до її службових обов’язків. Наявність ідеальної сукупності в цьому разі визнається більшістю вчених-адміністративістів.

Посилання

Битяк Ю.П. Адміністративне право України : конспект лекцій. Х. : Нац. юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого, 1996. 160 с.

Забалуева М.Ф. Административная ответственность должностных лиц аппарата государственного управления : дис… канд. юрид. наук : 12.00.02. М., 1987. 184 с.

Коваль Л.В. Адміністративне право : курс лекцій. К. : Вентурі, 1996. 208 с.

Коломоєць Т.О., Гулєвської Г.Ю. Адміністративне право України. Навчальний посібник. К.: Істина, 2007. 231 с.

Лихачов С.В. Дозвільне провадження в адміністративному процесі : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07. Х, 2001. 177 с.

Лук’янець Д.М. Вина як суб’єктивна підстава адміністративної відповідальності та проблеми її визначення. Адвокат. 2004. № 7. С. 3–6.

Остапенко О.І. Адміністративна деліктологія. Львів : Львівський інститут внутрішніх справ при Укр. акад. внутр. справ, 1995. 312 с.

Сіверін В.І. Адміністративно-правові засади надання дозвільних послуг суб’єктами публічної адміністрації. автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07. ХНУВС. Х., 2010. 18 c.

Leheza, Yevhen. Pisotska, Karina. Dubenko, Oleksandr. Dakhno, Oleksandr. Sotskyi, Artur. 2022. the essence of the principles of ukrainian law in modern jurisprudence. revista jurídica portucalense, december, 342–363. DOI: https://doi.org/10.34625/issn.2183-2705(32)2022.ic-15.

Leheza, Yevhen, Nalyvaiko, Larysa Sachko, Oleksandr Shcherbyna, Victor. Chepik- Trehubenko. Olha (2022). Principles of law: Methodological approaches to understanding in the context of modern globalization transformations. Ius Humani Revista De Derecho, 11(2), 55–79. https://doi.org/https://doi.org/10.31207/ih.v11i2.312.

Zadyraka, Nataliia. Leheza, Yevhen. Bykovskyi, Mykola. Zheliezniak, Yevhenii. Leheza, Yulia. 2023. Correlation of Legal Concepts of Administrative Procedure and Administrative Liability in the Sphere of Urban Planning. Jurnal cita hukum indonesian law journal. Vol. 11, No. 1, pp. 33–44. DOI: https://doi.org/10.15408/jch.v11i1.31784.

Volobuieva, Olena. Leheza, Yevhen. Pervii, Vita. Plokhuta, Yevhenii. Pichko, Roman. 2023. Criminal and Administrative Legal Characteristics of Offenses in The Field of Countering Drug Trafficking: Insights from Ukraine. Yustisia. Vol. 12, No 3. 262–277. DOI: https://doi.org/10.20961/yustisia.v12i3.79443.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право