Аналіз організаційно-правових аспектів регулювання протимінної діяльності в Україні

Автор(и)

  • Є.О. Поринос начальник науково-дослідного відділу підготовки експериментально-бойових підрозділів навчально-наукового випробувального полігону високотехнологічного озброєння та військової техніки, Україна https://orcid.org/0009-0001-7843-498X
  • О.А. Дмитрієнко старший науковий співробітник науково-дослідного відділу підготовки експериментально-бойових підрозділів навчально-наукового випробувального полігону високотехнологічного озброєння та військової техніки, Україна https://orcid.org/0009-0005-3997-670X
  • С.І. Богдан науковий співробітник науково-дослідного відділу підготовки експериментально-бойових підрозділів навчально-наукового випробувального полігону високотехнологічного озброєння та військової техніки, Україна https://orcid.org/0009-0004-5164-6466

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.104

Ключові слова:

гуманітарне розмінування, протимінна діяльність, законодавче регулювання, міжнародне право, сертифікація техніки, випробування техніки, забруднена територія, мінне забруднення, стандартизація

Анотація

Під час відбиття збройної агресії, перед Укра­їною гостро повстало питання розмінування за­бруднених вибухонебезпечними предметами територій. У відповідності до міжнародних стан­дартів, розмінування територій включає в себе такі складові, як: вивчення ризиків, пов’язаних із вибухонебезпечними предметами; знищення вибухових боєприпасів і речовин; заходи про­паганди по забороні застосування протипіхот­нихмін; розмінування й знешкодження вибухо­небезпечних предметів; допомога особам, які постраждали внаслідок дії вибухових засобів.

Проведеним дослідженням вивчено сучасне вітчизняне законодавство, яке регулює проти­мінну діяльність, проаналізовано зарубіжне та міжнародне право, а також порядок сертифіка­ції та випробування технічних засобів розміну­вання в Україні.

Визначено проблемні питання в практичному застосуванні нормативних актів щодо регламен­тації розмінування в Україні.

Під час дослідження даної тематики автори дійшли висновку, що проблематика розмінування носить глобальний характер. Україна посідає пер­ше місце за площею мінного забруднення терито­рій. Слід врахувати, що значна частина територій не може бути розчищена, зважаючи на активні бойові дії. За думкою експертів, знадобиться де­кілька десятиліть для максимально гарантованого розмінування. Прикладом довготривалого розмі­нування можуть бути вибухонебезпечні предме­ти,які не розірвались під час Другої світової війни і знаходяться в значних кількостях в землях Укра­їни й дотепер.

Зважаючи на те, що діяльність з очищення те­риторій України від вибухонебезпечних речовин та предметів має потребу в значних зусиллях ор­ганів державної влади та місцевого самовряду­вання, громадських організацій, соціальних інсти­тутів та міждержавних й міжнародних організацій. Від зарубіжних партнерів та міжнародних органі­зацій Україна прагне отримати велику допомогу, складовими частинами якої є надання обладнан­ня для розмінування, залучення зарубіжних фа­хівців, фінансування відповідного обладнання та заходів по медичній та соціальній реабілітації.

Для впровадження ефективного контролю держави за протимінною діяльністю в Україні, необхідно встановлення чітко визначених стан­дартів та регламентних норм, які забезпечують максимально ефективне управління в даній сфері.

Посилання

Guidance on the application of the International Mine Action Standards (IMAS). URL: https://www.mineactionstandards.org/fileadmin/user_upload/translations/IMAS_01.10_Guide_for_the_application_of_IMAS_Ed.2_Amendment_8_RU.pdf.

International Day for Mine Awareness and Assistance in Mine Action 4 April. URL: https://www.un.org/en/observances/mine-awareness-day (дата звернення: 10.11.2024).

Війна в Україні: як через два роки проект з розмінування дарує надію фермерам. URL: https://ukraine.un.org/uk/265078 (дата звернення: 08.11.2024).

Україна презентує у Швейцарії арт-проєкт про вплив розмінування на життя українців та глобальну продовольчу безпеку URL: https://ukraine.un.org/uk/281477 (дата звернення: 06.11.2024).

Як ПРООН підтримує протимінну діяльність. URL: https://www.soulofsoil.com.ua/uk (дата звернення: 10.11.2024).

Розпорядження Кабінету міністрів України від 28 червня 2024 р. № 616-р. Київ. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-natsionalnoi-stratehii-protyminnoi-diialnosti-na-period-do-2033-roku-ta-zatverdzhennia-t280 624 (дата звернення: 12.11.2024).

Про протимінну діяльність в Україні: Закон України від 06.05.2023. № 2642-VIII. URL: https://surl.li/ckdhu (дата звернення:12.11.2023).

ДСТУ 8820:2023. Протимінна діяльність. Процеси управління. Основні положення від 01.04.2023. Київ: ДП “УкрНДНЦ”.

Плинокос Д.Д., Давиденко Л.М., Шабанов Д.М., Кукурян О.І. Правове регулювання протимінної діяльності: міжнародний досвід. Збірник наукових праць Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки. 2023. Черкаси. Випуск 4(18). С. 89-96. DOI: 10.37701/dndivsovt.18.2023.13.

ДСТУ ENISO/IEC 17025:2019. Загальні вимоги до компетентності випробувальних та калібрувальних лабораторій (EN ISO/IEC 17025:2017, IDT; ISO/IEC 17025:2017, IDT). Від 01.01.2021. Київ: ДП “УкрНДНЦ”, 2023. 30 с.

Про стандартизацію. Закон України від 09.09.2022. № 2254-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1315-18#Text (дата звернення: 12.11.2024).

Про вихід з Угоди про проведення узгодженої політики в галузі стандартизації, метрології і сертифікації. Постанова Кабінету Міністрів України від 11.052022. № 526-2022-п. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.11.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право