Конфлікт інтересів: підходи до втілення поняття в законодавство України
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.108Ключові слова:
конфлікт інтересів, корупція, публічна служба, професійна етика, антикорупційне законодавствоАнотація
Стаття продовжує науково-правовий дискурс навколо визначення поняття «конфлікт інтересів». Актуальність цієї теми зумовлена активним впровадженням концепції конфлікту інтересів в системи державного управління в країнах, що інтегруються в міжнародне співтовариство. На національному рівні механізми запобігання та врегулювання конфлікту інтересів розробляються шляхом виконання міжнародних договорів та прийняття методичних рекомендацій міжнародних організацій, які забезпечують організаційно-правову основу. Однак особливості державного управління та правових традицій впливають на те, як ця концепція застосовується в рамках існуючої політичної та правової системи країни. Незважаючи на те, що питання конфлікту інтересів досліджували багато вчених, підхід до концептуальної реалізації в національному законодавстві, на нашу думку, залишається недостатньо розробленим. Дискусійним залишається визначення поняття «конфлікт інтересів» та підходи до його застосування в законотворчій та правозастосовній діяльності. У цій статті розглядаютьсясучасні підходи в Україні до визначення поняття «конфлікт інтересів» та досліджуютьсясучасні стратегії створення правової бази для запобігання та врегулювання конфліктуінтересів; висвітлюється правозастосовній аспект проблеми. У статті стверджується, що в Україні інтеграція антикорупційного законодавствазі стандартами професійної етики в єдину правову систему має декларативний характер. Крім того, зазначається, що чинному законодавчому визначенню поняття «конфлікт інтересів» бракує точності, ясності та визначеності, необхідних для правових норм. Підсумовуючи, у статті підкреслюється, що чітке концептуальне розуміння поняття «конфлікт інтересів» є необхідним для формування національної політики, спрямованої на запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. У статті наголошується на важливості механізмів регулювання професійної поведінки посадових осіб, як істотного аспекту концепції конфлікту інтересів.
Посилання
Закон України «Про ратифікацію Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції» № 251-V. Редакція від 28.04.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/251-16#Text (дата звернення:10.08.2024).
Пастух І.Д. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у публічно-правових відносинах засобами адміністративного права. дис. ... докт. юрид. наук. спец.: 12.00.07. НАВС. Київ, 2021. 518 с.
Рівчаненко С.В. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів як спосіб про-тидії корупції: дис.. канд.. юрид. наук. спец. 12.00.07. Запорізький національний університет. Запоріжжя, 2017. 195 с.
Голяшкіна О.А. Еволюція інституту запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у системі публічної служби. Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2020. № 1. С. 13-22.
Мудрий С.М. Конфлікт інтересів в корпоративних юридичних особах. Dictum Factum. 2023. № 1 (13). С. 61-76.
Олешко О.М. Уявний конфлікт інтересів на публічній службі. Актуальні питання у сучасній науці. 2023, № 9(15). С. 333-344.
Бусол О. Проблеми врегулювання конфлікту інтересів у законодавчій гілці влади. Актуальні проблеми запобігання та протидії корупції: тези І Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 28 жовтня 2021 року). Хмельницький : Вид-во НАДПСУ, 2021. С. 62-64.
Токар-Остапенко О.В. Урегулювання конфлікту інтересів на державній службі: можливості застосування європейського досвіду в Україні : аналіт. доп. / О.В. Токар-Остапенко. К.: НІСД, 2013. 48 с.
Новак О.Д. Правові засади дисциплінарної відповідальності державних службовців в Україні: монографія; за заг. ред. В.В. Зуй. Х. : Право, 2015. 200 с.
Мошенський С.З., Нонік В.В., Сергієнко І.Г. Правовий механізм регулювання професійної етики в системі державного управління. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 6. С. 116-121.
Політики і практики запобігання конфлікту інтересів у дев’яти країнах ЄС. Порівняльний аналіз. Документ SIGMA № 36. 45 с. URL: http://www.sigmaweb.org/publications/39584967.pdf (дата звернення: 25.08.2024).
Закон України «Про запобігання корупції» № 1700-VII. Редакція від 04.05.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text (дата звернення: 28.08.2024).
Кодекс України про адміністративні правопорушення № 80731-X. Редакція від 23.06.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#n1827 (дата звернення: 28.08.2024).
Кодекс адміністративного судочинства України № 2747-IV. Редакція від 21.06.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text (дата звернення: 30.08.2024).
Наказ Національного агентства України з питань державної служби від 05.08.2016 № 158 «Про затвердження Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1203-16#Text (дата звернення: 30.08.2024).
Стеценко Ю.В. До поняття об’єктивності в судочинстві. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2014. Вип. 10-1(2). С. 118-120.
Рекомендація № R (2000) 10 Комітету Міністрів державам-членам Ради Європи щодо кодексів поведінки державних службовців (прийнята Комітетом міністрів на 106 сесії 11 травня 2000 року). URL: https://archives.gov.ua/wp-content/uploads/2019/11/Rekomend_poved_DS.pdf (дата звернення: 30.08.2024).
Закон України «Про державну службу» № 889-VIII. Редакція від 30.06.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text (дата звернення: 30.08.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 С.О. Телліс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.