Адміністративно-правовий статус військових адміністрацій як суб’єктів публічної адміністрації

Автор(и)

  • А.М. Токар кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права, Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова, Україна https://orcid.org/0000-0001-7877-5613
  • Р.О. Гаврік кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права, Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова, Україна https://orcid.org/0000-0003-1557-0594

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.109

Ключові слова:

публічна адміністрація, органи публічної адміністрації, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військові адміністрації, адміністративно-правовий статус

Анотація

В науковій статті авторський колектив провів наукове дослідження адміністративно-правового статусу військових адміністрацій як суб’єктів публічної адміністрації. У науковій статті вказано, щодо підходів до розуміння ад­міністративно-правового статусу військових ад­міністрацій, що склалися у адміністративно-пра­вовій доктрині. Відповідно до першого підходу, військова адміністрація ототожнюється із відпо­відним місцевим органом виконавчої влади, на основі якого вона створюється, однак змінюєть­сяїї адміністративно-правовий статус, зокре­ма відбуваються зміни у порядку призначення начальника такої адміністрації, формуванні її складу, у підпорядкуванні, а також відбувається істотне розширення повноважень такого органу державної влади через наділення його повно­важеннями щодо забезпечення заходів право­вого режиму воєнного стану. Другий підхід до розуміння адміністративно-правового статусу військової адміністрації передбачає її розгляд як окремої системи місцевих органів публіч­ної адміністрації поруч із такими системами як система місцевих органів виконавчої влади та система органів місцевого самоврядування; вій­ськові адміністрації мають як специфічні повно­важення щодо запровадження заходів правово­го режиму воєнного стану, так і повноваження тих місцевих органів публічної адміністрації на заміну яких вона створюється - обласні та ра­йонні військові адміністрації як правило викону­ють обов’язки місцевих державних адміністра­цій, а військові адміністрації населених пунктів - також обов’язки органів місцевого самовряду­вання відповідних територіальних громад. Ав­торський колектив визначає, що особливостями адміністративно-правового статусу військових адміністрацій є: створення та ліквідація таких органів Президентом України за поданням від­повідних обласних державних адміністрацій; залучення до їх складу не тільки працівників, а осіб, що проходять військову та правоохоронну публічну службу; здійснення фінансування за­лежно від того, які повноваження виконуються - відповідно до коштів державного та місцевого бюджетів; подвійність у підпорядкуванні - щодо виконання функцій оборонного характеру під­порядкування здійснюється Генеральному шта­бу Збройних Сил України, з інших питань - Кабі­нету Міністрів України та відповідній військовій адміністрації вищого рівня.

Посилання

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 року. Верховна Рада України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text.

Яковчук Я. Обласні військові адміністрації як тимчасові органи державної влади. Актуальні проблеми правознавства. 2022. № 4 (32). С. 109-116.

Адміністративне право та адміністративний процес в умовах воєнного стану в Україні: навчальний посібник : у 2-х томах. Том 1. Загальне адміністративне право. Особливе адміністративне право / В. Галунько, П. Діхтієвський, О. Гулак та ін.; за заг. ред. В. Галунька, В. Фелика. Одеса : Видавництво «Юридика», 2024. 622 с.

Галунько В., Стеценко С., Берлач А., Буханевич О., Ситников О. та ін. Г15 Адміністративне право та адміністративний процес України в умовах воєнного стану: колективна монографія / за заг. ред. В. Фелика, В. Курила. Київ: «Видавництво Людмила», 2023. 704 с.

Рой О.В. Військові адміністрації як суб’єкти владних повноважень. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 1. С. 441-446.

Івановська А.М., Гаврік Р.О. До питання про визначення адміністративно-правового статусу місцевих органів публічної адміністрації. Економіка. Фінанси. Право. 2024. № 4. С. 36-39.

Мороз В.О. Адміністративно-правові засади діяльності місцевих органів публічної адміністрації в Україні в умовах європейської інтеграції. Дис. ... докт.філ. Спец. 081 - Право. Хмельницький, 2024. 206 с.

Кузьменко Д.О. Адміністративно-правове регулювання діяльності органів публічної адміністрації в зоні проведення Операції Об’єднаних Сил. автореф. дис. . канд. юрид.наук. Спец. 12.00.07 - адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право. Дніпро, 2020. 22 с.

Обрусна С.Ю., Іванова І.В., Панімаш Ю.В., Пасинчук К.М. Адміністративно-правовий статус органів публічної адміністрації військово-цивільного характеру як суб’єктів публічного управління. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2023. № 78. Том 2. С. 90-95.

Журавель Т.С. Проблеми пошуку оптимальної моделі діяльності органів публічної адміністрації військово-цивільного характеру. Таврійський науковий вісник. 2023. № 6. С. 46-53.

Маслова Я.І. Військово-цивільні адміністрації як суб’єкт публічного адміністрування. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. № 3. С. 213-216.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право