Позасудові форми врегулювання публічно-правових спорів: правове регулювання та напрями удосконалення

Автор(и)

  • А.О. Ярош кандидат юридичних наук, доцент кафедри загальноправових дисциплін, Національна академія Служби безпеки України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0291-7061
  • Т.О. Мацелик доктор юридичних наук, професор, професор кафедри фінансового та податкового права Державного податкового університету, Україна https://orcid.org/0000-0003-0354-4663

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.117

Ключові слова:

позасудові форми врегулювання спорів, досудове врегулювання спору, адміністративна процедура, публічно-правовий спір, дискреційні повноваження, медіація, адміністративне оскарження

Анотація

Стаття присвячена позасудовим формам вре­гулювання публічно-правових спорів.

Підкреслено, що важливою складовою євро­пейських стандартів адміністративного права є інститут захисту прав особи, що зазнає суттєвих трансформацій в останні роки, одним із дієвих серед яких є інститут позасудового вирішення публічно-правових спорів. Оновлення форм позасудового врегулювання публічно-правових спорів є наслідком уніфікації та гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами, їх активне впровадження дасть можливість мінімізувати конфліктні правовідно­сини в публічній сфері, а належним чином про­писані процедури сприятимуть оперативності та ефективності вирішення публічно-правових спорів у позасудовому порядку.

В роботі на основі аналізу норм чинного за­конодавства з’ясовано, що позасудовий поря­док урегулювання публічно-правових спорів є не тільки альтернативою судовій формі захисту, але і самостійною, дієвою формою захисту прав, свобод та інтересів особи в публічно-правових відносинах.

Законодавством України визначено можли­вість досудового порядку вирішення адміністра­тивного спору як альтернативного (рекомендо­ваного), а не обов’язкового способу його вирі­шення, разом з тим в законодавстві існує сукуп­ність нормативних актів, що окремо визначають види, форми та процедури його здійснення, од­нак системного урегулювання не здійснено.

Як форми позасудового врегулювання пу­блічно-правових спорів в статті визначено адмі­ністративне оскарження, медіацію, парламент­ський контроль Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини тощо.

Наголошено, що в межах адміністратив­но-правового регулювання процедура адміні­стративного оскарження передбачена КУпАП, що стосується відносин адміністративної від­повідальності та два законодавчі акти дія яких розповсюджується на сферу прийняття адміні­стративних актів - Закон України «Про адміні­стративну процедуру» та рішень, дій (бездіяль­ності) у сфері управлінської діяльності - Закон України « Про звернення громадян».

Медіація в публічно-правовій сфері наразі регламентована Законом України «Про медіа­цію» та КАСУ, однак потребує додаткових напрацювань.

Посилання

Україна демонструє неабияку стійкість і відданість європейському шляху, попри умови повномасштабного російського вторгнення. Звіт Єврокомісії в межах Пакета розширення ЄС-2024. URL:https://www.rada.gov.ua/news/Top-novyna/255290.html.

Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30.

Кодекс адміністративного судочинства України: Закон від 06.07.2005 № 2747- IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text.

Рекомендація № R (86) 12 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо заходів з попередження і зменшення надмірного робочого навантаження в судах: Ухвалено Комітетом Міністрів Ради Європи 16 вересня 1986 року. URL: http://www.arbitr.gov.ua/files/pages/pd07072014_5.pdf (дата звернення: 03.11.2024).

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17 квітня 2020 р. у справі № 520/6589/19. URL: https://protocol.ua/ru/postanova_kas_vp_vid_17_04_2020_roku_u_spravi_520_6589_19 (дата звернення: 03.11.2024).

Рішення Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року № 15-рп/2002 у справі за конституційним зверненням Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «Кампус Коттон клаб» щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів). URL: http://search.ligazakon.ua/1_doc2.nsf/link1/KS02058.lhtm (дата звернення: 03.11.2024).

Постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2018 р. у справі № 826/11063/17. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/72830512 (дата звернення: 03.11.2024).

Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: Законом України від 23 грудня 1997 року № 776/97- ВР. Офіційний вісник України. 1998. № 1, с. 21, ст. 5.

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 р. Відомості Верховної Ради. 1984, додаток до № 51. Ст. 1122.

Про звернення громадян: Закон України від 2 жовтня 1996 року № 393/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 47. Ст. 256.

Про адміністративну процедуру: Закон України від 17 лютого 2022 року № 2073- IX. Офіційний вісник України. 2022. № 49. С. 13. Ст. 2675.

Про медіацію: Закон України від 16 листопада 2021 року № 1875-IX. Офіційний вісник України. 2021. № 98. С. 15. Ст. 6340.

Міжнародні стандарти у сфері судочинства. К.: Істина, 2010. 488 с.

Білуга С.С. Досудове врегулювання адміністративно-правових спорів: автореф. дис. канд. юрид. наук : 12.00.07. Одеса, 2015. 22 с.

Бортнікова А.Г. Правові засади застосування медіації як способу вирішення публічно-правових спорів : дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2019. 286 с.

Корінний С.О. Впровадження медіації в адміністративний процес України: дис. . канд. юрид. наук: 12.00.07. Ужгород, 2019. 243 с.

Висновок Комітету Верховної Ради України з питань верховенства права та правосуддя від 20.11.2013 р. до проекту закону України « Про медіацію» від 26.06.2013 р. № 2425а. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=47637.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право