Правовий статус викривачів корупції як учасників кримінального провадження: окремі законодавчі прогалини та перспективи їх подолання

Автор(и)

  • О.Б. Ковальчук кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри теорії права та конституціоналізму Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Заслужений юрист України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5547-1625
  • К.О. Лебідь студентка IV курсу Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0008-1312-3540

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.06.136

Ключові слова:

правовий статус, корупція, викривач, кримінальне провадження, корупційне кримінальне правопорушення, законодавчі прогалини, реформування

Анотація

У статті розглянуто проблемні питання пра­вового регулювання статусу викривачів ко­рупції як самостійних учасників кримінального провадження, виявлено основні термінологіч­ні неузгодженості нормативно-правових актів щодо формування категорії «викривач», роз­межовано правовий статус викривача корупції від статусу заявника, потерпілого та свідка, проаналізовано основні законодавчі прогали­ниі запропоновано шляхи вдосконалення на­ціонального законодавства з питань наділення викривача окремими процесуальними правами та обов’язками на різних стадіях кримінального процесу.

Враховуючи перспективи імплементації єв­ропейських стандартів запобігання корупції та необхідність ефективного функціонування ін­ституту викривачів в Україні, пропонується: за­провадити на законодавчому рівні єдине (уні­фіковане) визначення викривача, зокрема під викривачем розглядати фізичну особу, яка за наявності переконання, що інформація є досто­вірною, повідомила про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопору­шень, вчинених іншою особою та не встанов­люватиперелік видів діяльності для набуття статусу викривача, оскільки прив’язування ста­тусу викривача до конкретних видів діяльності може створювати зайві перешкоди на практи­ці, коли постає питання про виконання особою цієї обов’язкової умови; розмежувати на зако­нодавчомурівні правовий статус викривача від заявника, потерпілого та свідка; відокремити поняття «прав» викривачів від їх «гарантій»; забезпечити участь викривача у слідчих (про­цесуальних) діях на правах самостійного учас­никакримінального провадження; запровадити винесення окремого процесуального рішення щодо визнання чи відмови у визнанні особи ви­кривачем корупції; деталізувати та спростити процедуру виплати винагороди викривачу; за­безпечити виплату винагороди за пропорційним методом із можливістю залучення до виплати, окрім держави, інших джерел коштів; запозичи­ти досвід іноземних держав з питань встанов­лення окремих видів покарань за переслідуван­ня викривачів та з питань розробки спеціальних законів, що спрямовані на захист і підтримку викривачів корупції.

Посилання

Про запобігання корупції: Закон України від 14.10.2014 р. № 1700-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#Text (дата звернення: 12.11.2024).

Кримінальний процесуальний кодекс України: Кодекс України від 13.04.2012 р. № 4651-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text (дата звернення: 12.11.2024).

Щодо правового статусу викривача: Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 12.06.2023 р. № 2. URL: https://wiki.nazk.gov.ua/category/vykryvachi-koruptsiyi/ (дата звернення: 12.11.2024).

Страшок А.А. Викривачі корупції та гарантії їх захисту за законодавством України. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції', 2023. № 5. С. 150-156.

Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за декларування недостовірної інформації та неподання суб’єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Закон України від 29.06.2021 р. № 1576- IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1576-20#Text (дата звернення: 12.11.2024).

Кримінальний кодекс України: Кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-4#Text (дата звернення: 12.11.2024).

Про затвердження Порядку координації реалізації Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки: Наказ Національного агентства з питань запобігання корупції від 14.07.2023 р. № 145/23. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1242-23#Text (дата звернення: 12.11.2024).

Рабінович П.М. Основи загальної теорії права та держави: навч. посібник. Вид. 9-е, зі змінами. Львів: Край, 2007. 192 с.

Бандурка О.М. Основи управління в органах внутрішніх справ України, підручник. Харків: ШУВС 1998, 480 с.

Литвин О.В. Адміністративно-правове регулювання статусу державного службовця в Україні: автореф. дис ... канд. юрид. наук: 12.00.07. Ірпінь, 2009. 20 с.

Фодчук А. Б. Адміністративно-правові засади захисту осіб, які надають допомогу в протидії корупції: дис. ... д-ра філософії в галузі права 081. Київ, 2020. 276 с.

Луцик В.В., Гловюк І.В. Кримінально-процесуальний статус викривача: проблемні питання. Юридичний науковий електронний журнал, 2021. № 10. С. 529-532.

Про ринки капіталу та організовані товарні ринки: Закон України від 23.02.2006 р. № 3480-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3480-15#n1974 (дата звернення: 12.11.2024).

Резворович К.Р. Аспекти цивільно-правової охорони прав та інтересів викривача. Роль інституту викривачів у запобіганні та протидії корупції: матеріали круглого столу (Київ, 2 листопада 2018 р.). Редкол.: В. Чернєй, К. Ланчінскас, А. Фодчук та ін. Національна академія внутрішніх справ. Київ, 2018. С. 134-137.

Михайленко В.В. Викривач у кримінальному провадженні: прогалини процесуального статусу. Реалізація державної антикорупційної політики в міжнародному вимірі: матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 9-10 груд. 2021 р.). Редкол.: В.В. Чернєй, С.Д. Гусарєв, С.С. Чернявський та ін. Київ: Національна академія внутрішніх справ, 2021. С. 302-305.

Щодо забезпечення права викривача на конфіденційність та анонімність: Роз’яснення Національного агентства з питань запобігання корупції від 24.02.2021 р. № 4. URL: https://wiki.nazk.gov.ua/category/vykryvachi-koruptsiyi/ (дата звернення: 12.11.2024).

Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо питання про виплату винагороди викривачу): проект Закону України від 26.02.2020 р. № 3127. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/1389 (дата звернення: 12.11.2024).

Вперше в історії України викривач корупції отримав винагороду. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/vpershe-v-istorii-ukrainy-vykryvach-koruptsii-otrymav-vynagorodu/ (дата звернення: 12.11.2024).

Винагорода за повідомлення про корупцію: ще один викривач отримав виплату. URL: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/vynagoroda-za-povidomlennya-pro-koruptsiyu-sche-odyn-vykryvach-otrymav-vyplatu/ (дата звернення: 12.11.2024).

Ренкас А., Скоб О., Леончук О., Дідач В., Онікієнко О. Практичний посібник по роботі з викривачами для уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції. Київ, 2023. 146 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Номер

Розділ

Розділ 9. Кримінальний процес та криміналістика; судова експертиза; оперативно-розшукова діяльність