Корпоративна культура закладу вищої освіти як фактор здійснення споживчої політики
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.01.9Ключові слова:
корпоративна культура, заклади вищої освіти, споживча політика, суб’єкти освітньої споживчої політики, форми корпоративної культури, форми прояву освітньої споживчої політикиАнотація
У процесі підготовки статті автором акцентовано увагу, що освіта є однією із сфер формування та реалізації споживчої політики держави, де найбільш суттєвими факторами, що впливають на стан її втілення є суб’єктний склад, нормативна база та система гарантій. До суб’єктів пропонується віднести здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних працівників та адміністративно-управлінську ланку закладу вищої освіти, уповноважені у галузі освіти органи державної влади. Що ж до нормативного підґрунтя освітньої споживчої політики, то воно складається із національної та міжнародної законодавчої бази та внутрішнього документального забезпечення закладу вищої освіти. Встановлено, що на реалізацію споживчої політики в освітній сфері суттєвий вплив здійснює корпоративна культура учасників освітнього процесу закладів освіти. Саме тому було розглянуто плюралізм наукових інтерпретацій щодо розуміння як корпоративної культури загалом, так і корпоративної культури закладів вищої освіти зокрема, де було запропоновано власні авторські позиції щодо зазначених категорій. Доведено, що корпоративна культура у закладах вищої освіти має зовнішні форми (культура спілкування; профорієнтаційна робота; підтримка соціальних проектів; імідж закладу вищої освіти) та внутрішні (корпоративне керівництво; імідж викладача; етикет студентів). Також автором було визначено форми прояву споживчої політики держави через форми здійснення корпоративної культури у закладах вищої освіти, до яких віднесено: мову (термінологію), звичаї, традиції, ритуали, принципи діяльності, систему цінностей, ідеологію, стратегії розвитку закладу, моральний клімат в освітньому колективі, розповсюджені шаблони мислення, спільні ментальні моделі, що керують сприйняттям, мисленням і мовою, яка використовується науково-педагогічними працівниками, колективні значення і символи, які включають ідеї, почуття і образи, внутрішню нормативну базу. Для більш ґрунтовного осмислення зазначених форм прояву споживчої політики в контексті корпоративної культури, підготовлено аргументовані висновки та пропозиції.
Посилання
Линовицька О. Основні функції освіти. Вісник Інституту розвитку дитини. Сер.: Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 36. С. 44-50.
Звєрєва О.В. Захист прав споживачів. Київ, 2007. 192 с. URL: .pdf (дата звернення: 10.01.2025).
Лига А.І. Правові засади державної політики у сфері захисту прав споживачів. Юридичний науковий журнал. № 8. 2023. С. 194.
Мужайло В.Д., Слободянюк О.О. Стан, проблеми та основні напрямки споживчої політики в Україні. Вісник соціально-економічних досліджень. 2004. № 18. С. 265-271.
Ромат Є.В. Теоретико-методологічні основи та основні напрями реалізації споживчої політики в системі державного управління. Споживча політика в системі державного управління: навч.-метод. посіб. - Київ, 2009. - 248 с.
Толстоног В. В., Державна політика у сфері захисту прав споживачів та її взаємозв’язок із державною споживчою політикою. Інвестиції: практика та досвід.2015. № 3, с. 141-144 URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/3_2015/32.pdf (дата звернення: 09.01.2025).
Huff, Richard «Organizational culture». Encyclopedia Britannica, 26 Nov. 2014. веб-сайт. URL: https://www.britannica.com/topic/organizational-culture (дата звернення: 04.01.2025).
Красненко О.В. Сутність корпоративної культури в системі вищої освіти. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. Збірник наукових праць.2014. № 11(13). URL: https://ap.uu.edu.ua/article/27 (дата звернення: 04.01.2025).
Товканець Г.В. Корпоративна культура вищого навчального закладу та її роль у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів у Чехії. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2011. № 4. С. 170-174.
Мороз В.М., Мороз М.В., Лааманен Р.В. Корпоративна культура вищого навчального закладу: зміст дефініції та особливості його прояву. Корпоративна культура організацій XXI століття: збірник наукових праць XI Всеукраїнської науково-практичної конференції за міжнародною участю, м. Краматорськ, 26 листопада 2014 року, Краматорськ, 2014. С. 65-72. URL: https://core.ac.uk.download/pdf/199400112.pdf (дата звернення: 04.01.2025).
Колянко О.В., Миронов Ю.Б. Корпоративна культура закладу вищої освіти та її складові. Електронний науковий вісник «Керівник.ІНФО». 2020. URL: https://kerivnyk.info/2020/03/kolyanko-myronov.html (дата звернення: 09.12.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О.О. Старицька

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.