Поняття правового регулювання реалізації соціальної функції держави
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.01.54Ключові слова:
законодавство, нормотворчі повноваження, правове регулювання, реалізація соціальної функції, соціальна безпека, соціальна держава, соціальна функціяАнотація
Стаття присвячена визначенню змісту правового регулювання реалізації соціальної функції держави. Під правовим регулюванням реалізації соціальної функції держави пропонується розуміти узгоджену з принципами права та позицією громадянського суспільства діяльністю уповноважених суб’єктів нормотворчої діяльності, що спрямовується на розробку та ухвалення обов’язкових для виконання юридичних норм (стандартів), забезпечених можливістю державного примусу. Зазначені норми регулюють діяльність суб’єктів, відповідальних за реалізацію соціальної функції держави, у межах виконання її соціальних завдань. Автором вказується, що для правового регулювання реалізації соціальної функції держави характерними є певні риси. Насамперед, правове регулювання реалізації соціальної функції є нормативним впливом держави на суспільні відносини у соціальній та суміжних сферах, для яких характерним є особливі предмет і об’єкт. Також правове регулювання реалізації соціальної функції узгоджено здійснюється у межах особливого правового механізму, а також узгоджується із актуальним розумінням ролі держави в соціальній сфері. В контексті цих рис встановлюється, що правове регулювання реалізації соціальної функції кожної конкретної держави не завжди відповідає рівню, що характерний для соціальної держави за своєю ідеологічною сутністю. Це зумовлено тим, що соціальна функція може реалізовуватись і в державах, які не є соціальними, або в тих, що перебувають на шляху становлення як соціальні держави. У цьому контексті правові норми, націлені на забезпечення соціальної функції, стають елементом комплексної правової політики, яка несе в собі складну конфігурацію інтересів, властивих не лише юридично та економічно сформованим соціальним державам, а й тим політико-правовим системам, що поступово і в різній мірі освоюють соціальну проблематику як необхідну передумову власного розвитку. Обґрунтовується, що в Україні правове регулювання реалізації соціальної функції держави в цій державі формально ґрунтується на концептуально-ідеологічній основі соціальної держави переважно консервативного та частково корпоративного типів. У висновках до статті узагальнюються результати дослідження стосовно змісту правового регулювання реалізації соціальної функції держави, що в цілому являє собою систематизовану, методологічно вивірену діяльність компетентних суб’єктів, що володіють правотворчими повноваженнями в означеній сфері правовідносин.
Посилання
Вашкович В.В. Зміст та реалізація соціальної функції держави. Порівняльно-аналітичне право. 2017. № 3. С. 113–115.
Безпалова О.І. Загальна характеристика адміністративно-правового забезпечення реалізації правоохоронної функції держави. Порівняльно-аналітичне право. 2015. № 2. С. 170–174.
Кріцак І.В. Функція надання послуг населенню органами внутрішніх справ України: теоретико-правовий аспект : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01. Харків, 2010. 21 с.
Савельєва І.В. Адміністративно-правове регулювання реалізації правозахисної функції в країнах Європейського Союзу. Particularitatile adaptarii legislatiel republicii Moldova si ucrainei la legislatia uniunii europene: conferinta internationala stiintifico-practica (Chisinau, 23–24 martie 2018). Chisinau: [б. в.], 2018. С. 162–165.
Стасюк О.Л. Адміністративно-правове забезпечення реалізації правозахисної функції в Україні: дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2020. 472 с.
Шопіна І.М. Щодо концептуальних підходів до визначення поняття правового регулювання. Форум права. 2011. № 2. С. 1055–1061.
Шопіна І.М. Феномен адміністративно-правового забезпечення в адміністративному праві України. Наука і правоохорона. 2018. № 4. С. 141–145.
Котенко О.А. Правове регулювання в контексті дії права та його основоположних принципів. Альманах права. 2012. Вип. 3. С. 199–202.
Савоста О.П. Правове регулювання діяльності у сфері курортів. Теорія та практика державного управління. 2009. Вип. 1 (24). С. 393–398.
Ваньчук І.Д. Поняття й сутнісні ознаки правового регулювання суспільних відносин: сучасний погляд. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. 2015. Вип. 32, Т. 1. С. 7–10.
Іншин М.І. Механізм правового регулювання державної служби. Форум права. 2009. № 3. С. 297–301.
Яковюк І.В. Соціальна держава: питання теорії і шляхи її становлення: дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01. Харків, 2000. 187 с.
Ghervas S. “European Values”: Decoding the Palimpsest of EU Treaties. Europe and the World: Mobilities, Values, and Citizenship: 25th International Conference of Europeanists (Chicago, March 28-30, 2018). New York, NY: Council for European Studies, 2018. URL: https://www.academia.edu/35957508/Stella_Ghervas_2018_European_Values_Decoding_the_Palimpsest_of_EU_Treaties_Concil_for_European_Studies_Chicago_March_2018 (дата звернення: 17.02.2019).
Гладкий В.В. Основні ознаки європейських цінностей. Ціннісно-орієнтований підхід в освіті і виклики євроінтеграції: матеріали ІІ Міжнар. наук.-метод. конф. (м. Суми, 28–29 травня 2021 р.). Суми: СумДУ, 2021. С. 35–41. DOI: 10.5281/zenodo.5233633.
Гвасалія Д.С. Соціальна функція держави та її складові. Економіка і регіон. 2011. № 2 (29). С. 42–46.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Н. О. Яворська

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.