Принципи адміністративно-правового регулювання діяльності засобів масової інформації в інтересах забезпечення національної безпеки України

Автор(и)

  • О. Л. Лимар аспірант Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Степана Дем’янчука, адвокат, Україна https://orcid.org/0009-0006-0310-6582

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.01.79

Ключові слова:

принципи, засоби масової інформації, адміністративно-правове регулювання, інформаційні виклики, інформаційні загрози, національна безпека

Анотація

Стаття присвячена дослідженню системи принципів адміністративно-правового регулювання діяльності засобів масової інформації в інтересах забезпечення національної безпеки України.

Адміністративно-правове регулювання діяльності ЗМІ в інтересах забезпечення національної безпеки України є організаційно-управлінською, виконавчо-розпорядчою, підзаконною діяльністю, яка проводиться органами виконавчої влади, їх посадовими особами, спрямованою на врегулювання суспільних відносин у медіа сфері з метою протидії інформаційним викликам та загрозам національним інтересам України. Адміністративно-правове регулювання діяльності засобів масової інформації в інтересах забезпечення національної безпеки України ґрунтується на системі принципів, яка складається з принципу законності, принципу пропорційності, принципу прозорості, принципу плюралізму, принципу пріоритету інтересів національної безпеки, принципу дотримання прав і свобод людини, принципу адаптивності та принципу юридичної відповідальності.

Принципи адміністративно-правового регулювання діяльності засобів масової інформації в інтересах забезпечення національної безпеки України є основними керівними ідеями, які визначають підхід держави до правового регулювання сфери медіа з метою протидії інформаційним викликам та загрозам національним інтересам України. Наведені в статті принципи не є вичерпними, водночас вони якнайповніше відображають особливості адміністративно-правового регулювання діяльності ЗМІ в Україні та спрямовані насамперед на забезпечення національної безпеки України в умовах сучасних інформаційних викликів і загроз. Адміністративно-правове регулювання ЗМІ реалізується через правові норми, які ґрунтуються на представлених принципах і відображають їх у своїй структурі. Проаналізовані принципи нерозривно пов’язані між собою, кожний із них доповнює та посилює дію інших, формуючи єдину систему адміністративно-правового регулювання діяльності ЗМІ в інтересах забезпечення національної безпеки України, а порушення будь-якого одного принципу призводить зазвичай до порушення інших.

Посилання

Загальна декларація прав людини від 10.12.1948 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text (дата звернення: 10.01.2025).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 10.01.2025).

Міжнародний пакт про громадянські і політичні права від 16.12.1966 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text (дата звернення: 10.01.2025).

Gerhard Van der Schyff. Limitation of Rights: A Study of the European Convention and the South African Bill of Rights, Netherlands, 2005. 369 р.

CASE OF HANDYSIDE v. THE UNITED KINGDOM (Application no. 5493/72). URL: https://hudoc.echr.coe.int/rus#{%22itemid%22:[%22001-57499%22]} (дата звернення: 10.01.2025).

CASE OF GOODWIN v. THE UNITED KINGDOM (Application no. 17488/90). URL: https://cedem.org.ua/library/sprava-gudvin-proty-velykobrytaniyi/ (дата звернення: 10.01.2025).

Regulation (EU) 2022/2065 of the European Parliament and of the Council of 19 October 2022 on a Single Market For Digital Services and amending Directive 2000/31/EC (Digital Services Act). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R2065 (дата звернення: 10.01.2025).

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X. Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР), 1984. Ст. 1122.

Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001. № 25-26. Ст. 131.

Сафаров А.В Україні вже є законодавство і механізми щодо протидії дезінформації: заради чого колотнеча? URL: https://imi.org.ua/monitorings/v-ukrayini-uzhe-ye-zakonodavstvo-i-mehanizmy-shhodo-protydiyi-dezinformatsiyi-zarady-chogo-i31602 (дата звернення: 10.01.2025).

Габрелян А.Ю. Адміністративно-правове забезпечення державної політики у протидії проституції: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2021. 249 с.

Габрелян А.Ю. Напрями підвищення ефективності діяльності правоохоронних органів щодо протидії економічній злочинності. Колективна наукова монографія «Державне управління та адміністрування, сфера обслуговування, економіка та міжнародні відносини як рушійні сили економічного зростання держав XXI століття». Видання 2. Вінниця, 2021-2022. С. 2–18. URL: https://doi.org/10.36074/paaaseeirdfegcc.ed-2.01.

Дяковський О.С., Габрелян А.Ю. Основні засади та принципи протидії дезінформації. Юридичний вісник, 2024. № 4. С. 30–36.

Kreminskyi O., Omelchuk L., Habrelian A., Matsiuk A., Diakovskyi O. Legal regime of virtual currency in Ukraine: current state, problems and prospects of regulation. Revista Relações Internacionais do Mundo Atual, 2024. Vol. 1. № 43. P. 21–24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-01

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право