Поняття та механізми реалізації виключної компетенції місцевих рад

Автор(и)

  • І. Л. Литвиненко кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права, Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова, Україна https://orcid.org/0000-0002-4948-1293

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.21

Ключові слова:

виключна компетенція, місцеві ради, предмети відання, повноваження

Анотація

В статті розкривається поняття виключної компетенції місцевих рад як сукупності предметів відання (сфер та об’єктів місцевого життя), які знаходяться під впливом місцевих рад, а також прав і обов’язків (повноважень), наданих їм для здійснення завдань місцевого самоврядування, які визначені Конституцією і законами України, рішення щодо яких можуть бути прийняті лише на пленарному засіданні відповідної ради.

Проведено розмежування питань місцевого значення та повноважень як елементів компетенції місцевих рад. Наголошено, що повноваження є частиною їх компетенції, що в свою чергу, вимагає внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та формулювання назви Глави 1 Розділу 2 закону як «Компетенція сільських, селищних, міських рад», а, відповідно ст. 26 цього закону як «Виключні повноваження сільських, селищних, міських рад».

З огляду на великий обсяг повноважень, викладених в ст. 26 закону обґрунтована доцільність їх класифікації на певні групи, зокрема, повноваження в сфері власної організації робот ради, формування її органів та здійснення контролю за діяльністю виконавчих органів ради та голови; повноваження щодо реалізації форм безпосередньої демократії у місцевому самоврядуванні; повноваження щодо безпосереднього вирішення питань, віднесених до відання місцевого самоврядування.

Окреслені основні напрями вдосконалення механізмів реалізації виключної компетенції місцевих рад. Зокрема, щодо вдосконалення договірного механізму взаємодії органів місцевих рад з підприємствами, установами та організаціями, які не перебувають у комунальній формі власності; посилення контролю за постійними комісіями ради, як суб’єктів, які готують і подають проекти рішень ради; контролю за виконанням рішень ради тощо. Виокремлені заходи з покращення матеріально-фінансової основи реалізації виключної компетенції місцевих рад.

Наголошено на тому, що на ефективну реалізацію виключної компетенції місцевої ради значний вплив справляє інститут конституційно-правової відповідальності цих рад, зокрема, шляхом дострокового припинення їх повноважень у встановленому законом порядку, що, в свою чергу, потребує прийняття закону про місцеві референдуми та його наступна реалізація в умовах завершення війни і скасування воєнного стану.

Посилання

Кравчеко В.В. Проблеми законодавчого закріплення компетенції місцевого самоврядування в контексті реформи місцевого самоврядування в Україні file:///C:/Users/user/Downloads/122-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-122-1-10-20160416.pdf.

Конституція України від 28.06.1996 р. зі змінами. Законодавство України. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.

Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21.05.1997 р. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80.

Баймуратов М.М. Сфера компетенції місцевого самоврядування та форми її реалізації. Науковий вісник Академії муніципального управління. Серія: Право. 2012. Вип. 1. С. 9–24.

Дробуш І.В. Проблеми класифікації функцій представницьких органів місцевого самоврядування в Україні. Держава і право: збірник наукових праць. Юридичні і політичні науки. Вип. 15. К., 2002. С. 87–94.

Порядок денний сорок сьомої сесії Хмельницької міської ради від 11 грудня 2024 року. URL: https://www.khm.gov.ua/uk/content/poryadok-dennyy-47-sesiyi.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

Розділ 2. Конституційне право; муніципальне право