Щодо підстав та розмірів адміністративно-господарських штрафів у сфері автомобільних перевезень
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.49Ключові слова:
адміністративно-господарський штраф, автомобільні перевезення, законодавство США у сфері безпеки транспортних перевезень, адаптація українського законодавства, регуляторна система, контрольАнотація
Стаття присвячена дослідженню підстав та розмірів адміністративно-господарських санкцій у сфері автомобільних перевезень в Україні та їх порівнянню з правовим регулюванням у США. Зростання обсягів перевезень, інтеграція транспортних систем та посилення вимог до безпеки актуалізують питання ефективного контролю та відповідальності перевізників. Автор аналізує проблеми правозастосування, виявляє недоліки чинного законодавства та пропонує шляхи його вдосконалення.
Однією з головних проблем визначена зарегульованість української системи санкцій та використання застарілих нормативних актів, зокрема Статуту автомобільного транспорту УРСР 1969 року. Відсутність єдиних підходів до визначення відповідальності перевізників спричиняє правову невизначеність. Значні штрафи накладаються за формальними ознаками, навіть у випадках, коли порушення не становить реальної суспільної небезпеки.
Особливу увагу приділено питанню штрафування за відсутність товарно-транспортної накладної. У США ж штрафи за відсутність супровідних документів застосовуються переважно до перевезень небезпечних вантажів. Американське законодавство передбачає диференційовану систему оцінки правопорушень, що враховує серйозність порушення, потенційні ризики, фінансовий стан перевізника та його історію правопорушень.
Аргументовано, що українська система штрафних санкцій у цій сфері має значний фіскальний ухил, що призводить до посилення тиску на бізнес. Відсутність механізмів гнучкого штрафування та чітких критеріїв оцінки порушень унеможливлює справедливий підхід до відповідальності перевізників. На відміну від США, де контроль спрямований на запобігання реальним загрозам безпеці, в Україні спостерігається вибірковий і каральний підхід, що зменшує довіру до регуляторної системи.
У статті запропоновано комплекс заходів для вдосконалення українського законодавства, включаючи перегляд обов’язкових документів, створення диференційованої системи штрафування та адаптацію міжнародного досвіду задля зменшення адміністративного тиску на перевізників, підвищення ефективності контролю та сприяння розвитку транспортної галузі.
Посилання
Ковтун М.С., Шиманський Б.І., Гаркуша В.В. Правове регулювання окремих адміністративно-господарських санкцій, що застосовуються Державною службою безпеки на транспорті International Scientific Journal “Internauka”. Series: “Juridical Sciences”. URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/16191855407044.pdf?utm_source=chatgpt.com.
Гусаров С.М. Адміністративно-правові засади управлінської діяльності державної автомобільної інспекції України щодо забезпечення безпеки дорожнього руху: автореф. канд. юрид. наук: (12.00.07) / С.М. Гусаров; Нац. ун-т внутр. справ. – Х., 2002. – 20 с.
Мельник А. Окремі види адміністративно-господарських санкцій у сфері з перевезення контейнерних вантажів Підприємництво, господарство і право. 9/2019. С. 55–63. URL: http://pgp-journal.kiev.ua/archive/2019/9/11.pdf.
Медведєв Д.К. Адміністративно-правові засади перевезення вантажів автомобільним транспортом: дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07; Акад. упр. МВС України. Київ, 2010. 206 с
Климосюк А., Рябченко Т., Панченко А. Проведення рейдових перевірок автомобільних перевезень пасажирів: інструмент виявлення порушників чи можливість для зловживань?: аналітичних звіт Аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей». URL: https://izi.institute/media/analysts/pdf/2025/01/27Аналітичнии_звіт.pdf.
Рішення № 109372334, 06.03.2023, Одеський окружний адміністративний суд. URL: https://youcontrol.com.ua/catalog/court-document/109372334.
Подцерковний О.П. Про розбіжність економічного змісту та юридичної форми суспільних відносин. Наукові праці Одеської національної юридичної академії. 2010. Т. 9. С. 217–225.
Через оновлені правила оформлення ТТН бізнес нестиме мільйонні витрати: EBA 28/09/2021. URL: https://eba.com.ua/cherez-onovleni-pravyla-oformlennya-ttn-biznes-nestyme-miljonni-vytraty/ (дата звернення: 15.03.2025).
Code of Federal Regulations. Title 49 – Transportation. § 177.817 – Shipping papers. URL: https://www.ecfr.gov/current/title-49/section-177.817 (дата звернення: 15.03.2025).
United States Code. Title 49 – Transportation. URL: https://uscode.house.gov/ (дата звернення: 15.03.2025).
Постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05 травня 2023 року у справі № 120/8457/22. URL: https://opendatabot.ua/court/110678022-42f00770f83516c8704ae37d0 2bb9a11.
Омельницька З. Рух запасів: оформляємо первинні документи. Баланс. № 19 (1892), 4 березня 2019 р. С. 3–12. URL: https://balance.ua/files/global/2019-Balance-19-p3-12-UA.pdf.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23.08.2023 у справі № 600/1407/22-а. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/113021393.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М. М. Войнарівський

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.