Законодавче забезпечення використання автономних наземних систем зі штучним інтелектом в Україні та розподіл відповідальності

Автор(и)

  • А. Погурельський аспірант ДУ «Інституту економко-правових досліджень імені В. К. Мамутова НАН України», Україна https://orcid.org/0009-0008-7670-5265

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.53

Ключові слова:

автономна наземна система (АНС), автономний транспортний засіб (АТЗ), штучний інтелект (ШІ), автономний транспортний засіб зі штучним інтелектом, правосуб’єктність штучного інтелекту

Анотація

Необхідність швидкого відновлення економіки України в умовах нестачі людських ресурсів, пошкодженої інфраструктури, техногенного забруднення територій, мінної небезпеки, викликаних військовою агресією російської федерації, потребуватиме застосування інноваційних методів і передових технологій у бізнес-процесах, державному адмініструванні та секторі безпеки. Автономні наземні системи (АНС) зі штучним інтелектом (ШІ), на думку автора, мають всі шанси стати одним з майбутніх драйверів економічного зростання. Аналітики Precedence Research прогнозують зростання використання глобального штучного інтелекту на транспортному ринку на рівні 22,70% сукупного середньорічного темпу зростання з 2024 по 2034 рік. Проте продуктивне та безпечне розгортання автономних наземних систем зі штучним інтелектом на території України потребує як додаткового оснащення технічної інфраструктури, так і відповідного законодавчого забезпечення. Існуючі законодавчі норми побудовані довкола прав, обов’язків та відповідальності водія-людини та особи-надавача послуг транспортних перевезень. Але технологія автономного пілотування потребує нових законодавчих підходів. Необхідні законотворчі рішення потріьно приймати з врахуванням світового досвіду та Євроінтеграційної мети.

У даній роботі досліджено загальні регуляторні акти Європейського Союзу та національні регуляторні акти окремих його членів щодо регулювання використання автономних наземних систем, зроблено аналіз діючих нормативно-правових актів, які регулюють використання транспортних засобів на території України. Розглянуті питання суб’єктності штучного інтелекту та розподілу відповідальності.

Проведене дослідження дозволило напрацювати кроки, необхідні для внесення змін в норми діючого законодавства, встановило необхідність розробки та впровадження закону про штучний інтелект, а також унормування відповідальності за настання дорожньо-транспортної пригоди для виробника автономної наземної системи, розробника програмних алгоритмів штучного інтелекту, власника, оператора та ШІ.

В подальших дослідженнях автор планує зосередитись на питаннях господарсько-правового стимулювання виробництва та використання автономних наземних систем та деліктоздатності штучного інтелекту як учасника дорожнього руху.

Посилання

Artificial Intelligence in Transportation Market Size, Share, and Trends 2024 to 2034. 2024 URL: https://www.precedenceresearch.com/artificial-intelligence-in-transportation-market (дата звернення 10.01.2025).

Каткова Т. Штучний інтелект в Україні: правові аспекти. Право і суспільство. № 6. 2020. Ст. 46–55. URL: http://pravoisuspilstvo.org.ua/archive/2020/6_2020/10.pdf (дата звернення 17.01.2025).

Парамонова О., Варава І. Місце штучного інтелекту в системі права. Юридичний вісник. 3 (68) 2023. Ст. 74. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1995299 (дата звернення 17.02.2025).

Кошелєва К. Проблема надання правосуб’єктності штучному інтелекту. Юридичний бюлетень. Вип. 11. Ч. 1. 2019. URL: http://lawbulletin.oduvs.od.ua/archive/2019/11/part_1/9.pdf (дата звернення 03.02.2025).

Куракін О., Скрябін О. Особливості правового регулювання використання штучного інтелекту в Україні. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія «Право». Випуск 36. 2023. Ст. 36–42. URL: https://periodicals.karazin.ua/law/article/view/22696/21357 (дата звернення 10.02.2025).

Сидорчук Ю. Філософсько-правові проблеми використання штучного інтелекту. Право і суспільство. 2017. № 3, ч. 2, ст. 16–19. URL: https://elar.naiau.kiev.ua/handle/123456789/31313 (дата звернення 10.01.2025).

Md Wasim Ahmed, & Md Fahim Ahammed. Challenges of Autonomous Vehicles: Investigating the Legal Implications and Regulatory Challenges Associated with the Rise of Autonomous Vehicles. International Journal of Arts and Humanities Studies. 2024. 4(4). P. 28–36. URL: https://doi.org/10.32996/Ijahs.2024.4.4.5 (дата звернення: 14.01.2025).

Milenkovi´c M., Sumpor D., Toki´c S. Legal and Safety Aspects of the Application of Automated and Autonomous Vehicles in the Republic of Croatia. World Electr. Veh. J. 2025. 16. URL: https://doi.org/10.3390/wevj16010034 (дата звернення: 25.01.2025).

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні. Постанова КМУ. 2020. № 1556-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення 18.01.2025).

Дорожня карта з регулювання штучного інтелекту в Україні. Міністерство цифрової трансформації України. 2023. URL: https://thedigital.gov.ua/news/regulyuvannya-shtuchnogo-intelektu-v-ukraini-prezentuemo-dorozhnyu-kartu (дата звернення 01.02.2025).

Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles. Standart SAE J3016_202104. 2021. URL: https://www.sae.org/standards/content/j3016_202104 (дата звернення: 25.01.2025).

European Parliament. Regulation (EU) 2019/2144 of 27 November 2019 on Type-Approval Requirements for Motor Vehicles and Their Trailers, and Systems, Components and Separate Technical Units Intended for Such Vehicles, as Regards Their General Safety and the Protection of Vehicle Occupants and Vulnerable Road Users. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj (дата звернення 01.02.2025).

Gesetz zur Änderung des Straßenverkehrsgesetzes und des Pflichtversicherungsgesetzes – Gesetz zum autonomen Fahren. Bundesgesetzblatt Jahrgang. 2021. URL: https://www.bgbl.de/xaver/bgbl/start.xav?startbk=Bundesanzeiger_BGBl&start=//*%5b@attr_id=%27bgbl121s3108.pdf%27%5d#__bgbl__%2F%2F*%5B%40attr_id%3D%27bgbl121s3108.pdf%27%5D1739551550161 (дата звернення: 14.02.2025).

Gesetz über die Haftung für fehlerhafte Produkte. Bundesminiterium der Justiz 1990 URL: https://www.gesetze-im-internet.de/prodhaftg/BJNR021980989.html (дата звернення 14.02.2025).

LOI n°2019-1428 du 24 décembre 2019 d’orientation des mobilités. URL: https://www.legifrance.gouv.fr/dossierlegislatif/JORFDOLE000037646678/ (дата звернення: 15.02.2025).

Закон України «Про транспорт». Відомості Верховної Ради України. 1994. № 51. Ст. 446.

Закон України «Про дорожній рух». Відомості Верховної Ради України. 1993. № 31. Ст. 338.

Закон України «Про автомобільний транспорт». Відомості Верховної Ради України. 200. № 22. Ст. 105.

Про єдині вимоги до конструкції та технічного стану колісних транспортних засобів, що експлуатуються. Постанова КМУ. 2010. № 1166 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1166-2010-%D0%BF#Text (дата звернення 02.02.2025).

Закон України «Про приєднання України до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів, 1958 року з поправками 1995 року». Відомості Верховної Ради України. 2000. № 10, ст. 80.

Правила дорожнього руху. Постанова КМУ. 2001. № 1306. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%BF#Text (дата звернення 02.0.2025).

Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Відомості Верховної Ради. 2024. №№ 37, 38, ст. 238.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

Розділ 4. Господарське право, господарсько-процесуальне право