Зміст принципу офіційності у контексті мети адміністративного судочинства як нормативно-ціннісного підґрунтя процедури судового оскарження нормативно-правових актів
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.80Ключові слова:
адміністративне судочинство, принцип офіційності, нормативно-правовий акт, публічний інтерес, судове оскарження, адміністративна юстиція, публічно-правовий спір, принцип змагальності, ефективний захист, правозастосовна практикаАнотація
У статті розглядається принцип офіційності адміністративного судочинства як нормативно-ціннісна основа, що визначає процедуру судового оскарження нормативно-правових актів. Автор аналізує сучасний стан адміністративної юстиції в Україні та підкреслює значення правильного розуміння мети адміністративного судочинства, яка виступає одночасно як нормативна, так і ціннісна основа виконання соціального призначення судового захисту прав приватних осіб у сфері публічно-правових відносин. Зазначено, що принцип офіційності зобов’язує адміністративні суди активно брати участь у встановленні всіх обставин справи, що є особливо важливим під час розгляду спорів про оскарження нормативно-правових актів.
У дослідженні акцентовано увагу на наявності принципових розбіжностей серед наукового співтовариства та судової практики щодо розуміння мети адміністративного судочинства. Класичне трактування адміністративного судочинства як механізму забезпечення рівності сторін і максимального захисту прав приватних осіб від порушень з боку влади часто протиставляється новітнім поглядам, за якими адміністративна юстиція повинна слугувати досягненню справедливості й об’єктивності у публічно-правових відносинах, а також ухваленню рішень, що максимально відповідають публічному інтересу, навіть якщо це може бути не завжди вигідно для конкретної приватної особи.
Автор наголошує, що ці концептуальні розбіжності між науковим середовищем та адміністративною практикою впливають на якість ухвалення судових рішень і призводять до перекосів у застосуванні принципу офіційності, особливо у складних спорах щодо правомірності нормативних актів. Водночас, критичне осмислення меж активності суду та його ролі в доказуванні покликане усунути такі протиріччя та забезпечити ефективне функціонування адміністративного судочинства в цілому.
Отже, метою статті є поглиблене розкриття змісту та меж принципу офіційності, визначення його нормативно-ціннісних засад та вироблення науково обґрунтованих рекомендацій, спрямованих на удосконалення практики судового захисту у справах щодо оскарження нормативно-правових актів.
Посилання
Єфіменко Н.В. Оскарження нормативно-правових актів за правилами адміністративного судочинства: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07. Дніпро, 2024. 195 с.
Будзик Б.В. Мета, завдання та принципи адміністративного судочинства на сучасному етапі реформування судової системи України. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2017. Випуск 884, Номер 1. С. 88–92.
Подоляк Е.Б. Основні завдання, функції та принципи адміністративного судочинства в судах загальної юрисдикції. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія юридична: збірник наукових праць. 2019. Вип. № 22. С. 86–92. DOI: 10.32782/2524-0374/2022-11/208.
Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 6 липня 2005 року № 2747-
IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15/conv#n11557.
Постанова Верховного Суду (Велика Палата) від 13 червня 2018 року у справі № 0707/1177/12 про скасування рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/75296542.
Постанова Верховного Суду від 8 червня 2023 року у справі № 380/5024/21 про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/111415212.
Постанова Верховного Суду від 9 грудня 2019 року у справі № 826/22842/15 про визнання незаконними дії, скасування реєстрації та зобов`язання вчинити дії. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/86203374.
Постанова Верховного Суду від 27 липня 2020 року у справі № 826/5911/18 про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/90804192.
Постанова Верховного Суду від 22 вересня 2021 року у справі № 640/2411/20 про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/99977249.
Постанова Верховного Суду від 31 березня 2020 року у справі № 826/26222/15 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88506768.
Постанова Верховного Суду від 22 квітня 2020 року у справі № 826/11872/16 про скасування податкового повідомлення-рішення. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88886024.
Постанова Верховного Суду від 31 травня 2021 року у справі № 826/16053/16 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Будекосервіс» до Київської міської ради про визнання нечинним пункту 36 рішення № 573/5385 від 30 грудня 2010 року «Про бюджет міста Києва на 2011 рік». URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/97284151.
Скрипченко В.О. Принципи адміністративного судочинства: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2020. 207 с.
Пашковська Т. Інститут офіційного з‘ясування обставин справи: to be, or not to be? Юридична газета. 2016. № 6 (504). URL : http://yur-gazeta.com/publications/events/institut-oficiynogo-zyasuvannya-obstavin-spravi-to-be-or-not-to-be.html.
Бояринцева М.А. Принципи адміністративного судочинства в Україні. Jurnalul juridic national: teorie şi practică, 2019. 38.4. С. 57-60.
Лазур Я.В. Поняття, сутність та елементи адміністративно-правового механізму забезпечення прав і свобод громадян у державному управлінні. Форум права. 2009. № 3. С. 392–398.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Н. В. Єфіменко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.