Європейський досвід відбору кадрів до органів прокуратури

Автор(и)

  • О. М. Кальчук кандидат юридичних наук, докторант, Київський інститут інтелектуальної власності та права Національного університету «Одеська юридична академія», Україна https://orcid.org/0009-0002-0582-8168

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.85

Ключові слова:

зарубіжний досвід, відбір, кадри, орган, прокуратура, реформування, резерв, напрямки удосконалення

Анотація

Розкрито особливості відбору кадрів до органів прокуратури Європи (Бельгії, Польщі, Естонії). Для досягнення поставленої мети автором розкрито правове регулювання відбору кадрів до органів прокуратури Бельгії, правові засади відбору кадрів до органів прокуратури Польщі, Естонії.

Встановлено, що у прокуратурі Естонії добір формується через спеціальну процедуру, яка є схожою до нашої країни, та включає наступні кроки: 1) прокуратура оголошує конкурси на вакантні посади. Ці конкурси зазвичай проводяться для кандидатів з відповідною юридичною освітою та досвідом роботи в сфері правосуддя; 2) відбір кандидатів. Комісія з відбору кандидатів оцінює подані заявки, резюме та інші документи, що подані учасниками конкурсу. Це може включати інтерв’ю та тестування, щоб оцінити знання та навички кандидатів; 3) оцінка потенціалу. Кандидатів, які успішно пройшли відбір, можуть включити до кадрового резерву прокуратури. Це означає, що їхні резюме та інші документи будуть збережені для можливого призначення на вакантні посади в майбутньому; 4) особи, які увійшли до кадрового резерву, можуть отримувати додаткову підготовку та навчання, щоб підвищити свою кваліфікацію та готовність до призначення на відповідальні посади в прокуратурі.

Основний спосіб для того, щоб стати прокурором в Польщі, полягає в проходженні двоетапної навчальної програми: її перша частина є поєднанням теорії та практики, а друга є суто практичною. Далі такій особі потрібно попрацювати рік консультантом (по суті - це випробувальний термін) перед тим, як отримати право бути призначеним прокурором. Допуск до навчальної програми відбувається на основі конкурсного відбору. Разом з тим, прокурором можна стати і за умови складання іспиту після 5 років роботи помічником прокурора. Основний спосіб, описаний вище, наразі реформується, і цілком ймовірно, що оновлення призведуть до того, що навчання стане ще більш практичним. Наразі система підготовки прокурорів у Польщі має два етапи. Перший - це загальна підготовка, яку прокурори проходять разом із суддями, і триває вона 12 місяців. Другий етап - це програма підготовки прокурорів, що триває 30 місяців. Кандидати на посаду прокурорів отримують зарплату під час загальної підготовки, а під час другого етапу працевлаштовуються помічниками прокурорів у прокуратурах на підставі трудових угод.

Посилання

On the Way to European Standards in Judicial Education/ Proceedings of the International Conference Kyiv, 25-26 November 2010. Council of Europe, 2011. 310 p.

Погорєлова Т.Ф. Сучасні стандарти професійної підготовки прокурорів в країнах Європи. Міжнародні челпанівські Психолого-педагогічні читання. URL: chromeextension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html (дата звернення: 30.01.2025).

Енциклопедія державного управління: у 8 т. / наук.-ред. колегія: Ю. Ковбасюк (голова) та ін. К.: НАДУ, 2011. Т. 2: Методологія державного управління / наук.-ред. колегія: Ю. Сурмін (співголова), П. Надолішній (співголова) та ін. 2011. 692 с. (дата звернення: 30.01.2025).

Prawo o prokuraturze. Ustawa z dnia 28 stycznia 2016 r. URL: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-prokuraturze-18281417/dz-2-roz-1 (дата звернення: 30.01.2025).

Мазурик Р. Правові засади організації діяльності органів прокуратури в республіці Польща: позитивний досвід для України. Knowledge. Education. Law. Management. 2021 № 1 (37). vol. 2. URL: https://kelmczasopisma.com/viewpdf/5819 (дата звернення: 30.01.2025).

МакБрайд Джеремі, Пірсона Джон. Порівняльне дослідження навчання прокурорів. Міжнародні стандарти. Іноземний досвід. Коментарі для України. URL: https://rm.coe.int/comparative-study-on-initial-training-forpublic-prosecutors/1680787478 (дата звернення: 30.01.2025).

Легеза Є.О. Адміністративні процедури у сфері нерухомого майна: державна реєстрація речових прав та особливості реалізації через електронні торги: монографія. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. 246 с.

Легеза Є.О. Теорія публічних послуг: адміністративно-правова складова. Монографія. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2016. 452 с.

Leheza, Yevhen. Pisotska, Karina. Dubenko, Oleksandr. Dakhno, Oleksandr. Sotskyi, Artur. 2022. the essence of the principles of ukrainian law in modern jurisprudence. Revista jurídica portucalense, december, 342–363. URL: https://doi.org/10.34625/issn.2183-2705(32)2022.ic-15.

Sinkevych, O., YurovskаV., Komissarova, N., Tkachenko, O., & Leheza, Y. Subjects of public authority in matters of combating terrorism: legal regulation, administrative and criminal aspect. Ius Humani. Law Journal, 13(1), 2024. 1–14. URL: https://doi.org/https://doi.org/10.31207/ih.v13i1.332.

Leheza, Yevhen, Nalyvaiko, Larysa Sachko, Oleksandr Shcherbyna, Victor. Chepik-Trehubenko. Olha Principles of law: Methodological approaches to understanding in the context of modern globalization transformations. Ius Humani Revista De Derecho, 11(2), 2022. 55–79. URL: https://doi.org/https://doi.org/10.31207/ih.v11i2.312.

Zadyraka, Nataliia. Leheza, Yevhen. Bykovskyi, Mykola. Zheliezniak, Yevhenii. Leheza, Yulia. Correlation of Legal Concepts of Administrative Procedure and Administrative Liability in the Sphere of Urban Planning. Jurnal cita hukum indonesian law journal. Vol. 11 No. 1, 2023. Pp. 33–44. URL: https://doi.org/10.15408/jch.v11i1.31784.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право