Співпраця України з міжнародними фінансовими організаціями в умовах війни, глобалізації та євроінтеграції
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.97Ключові слова:
конституція, міжнародна організація, міжнародні фінансові організації, права людини, Європейський Союз, глобалізація, міждержавна інтеграція, міжнародні стандарти, публічно-правове регулювання, міжнародні фінанси, міжнародне співробітництво, державний суверенітет, конституційний патріотизмАнотація
Вказується, інтеграційні тенденції та глобалізаційні процеси, що визначають сучасний етап суспільного розвитку, а також пов’язане з ними якісне перетворення політичної, економічної, соціальної та правової систем України, вимагають належного наукового осмислення. Особливу значущість у цьому контексті має аналіз механізмів взаємодії України з різними міжнародними інституціями, виявлення політичних, соціально-економічних та інших параметрів такої взаємодії. Саме завдяки цій співпраці впроваджуються універсальні стандарти, що охоплюють широке коло питань — від захисту прав людини до регулювання торговельних відносин, системи охорони здоров’я, економічного зростання країни тощо.
Стаття присвячена дослідженню співпраці України з міжнародними фінансовими організаціями (МФО). Актуальність теми обумовлена зростанням ролі цих організацій в умовах військової агресії Росії проти нашої країни, а також визначається такими світовими чинниками як глобалізація та міждержавна інтеграція, коли МФО виступають рушійною силою розвитку цих процесів, сприяють напрацюванню різного роду міжнародних актів для забезпечення економічної стабільності та безпеки у світі, підтримки прав людини та сталого розвитку демократичних країн.
У роботі висвітлюються питання співпраці України з МФО з моменту набуття незалежності нашої держави і по сьогодні. Акцентується увага, що будь-яка країна, яка розвивається, зацікавлена у фінансовій підтримці МФО з метою її економічного зростання і процвітання, а для України, яка перебуває у стані війни, співпраця з МФО є критично важливою, оскільки від її успіху залежить ще й фінансування пріоритетних видатків держбюджету, які спрямовуються на задоволення нагальних потреб постраждалого від війни населення, виплату заробітної плати працівникам та пенсій пенсіонерам, відновлення пошкодженої вітчизняної критичної інфраструктури, надання найважливіших державних послуг, таких як освіта, медичне обслуговування та інших соціальних послуг, наприклад, житло для внутрішньо переміщених осіб тощо.
Висновки дослідження вказують на важливість співпраці України з міжнародними фінансовими організаціями як для підвищення економічного рівня розвитку нашої держави, так і для забезпечення прав і свобод людини в Україні. При цьому зазначається, що межі впливу МФО на вітчизняні процеси державного будівництва мають відповідати національними інтересами та визначатися законодавством України і обсягом взятих на себе нашою державою міжнародних зобов’язань.
Посилання
Мяловицька Н.А. Автономія: поняття, принципи, класифікація. Альманах права. 2012. Вип. 3. С. 93–97.
Пояснювальна записка до Проєкту Закону про внесення змін до Конституції України (щодо стратегічного курсу держави на набуття повноправного членства України в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору). Номер реєстрації: 9037 від 3 вересня 2018 року: URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?pf3516=9037&skl=9.
Колосова В.П. Фінанси міжнародних інституцій в Україні: монографія. Київ: Київ. нац. торг. екон. ун-т, 2016. 504 с. URL: https://knute.edu.ua/file/MjExMzA=/223fc7fda9754c2488aa4f2c22616515.pdf.
Ukraine: Request for an Extended Arrangement Under the Extended Fund Facility and Review of Program Monitoring with Board Involvement-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Ukraine. URL: https://www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2023/03/31/Ukraine-Request-for-an-Extended-Arrangement-Under-the-Extended-Fund-Facility-and-Review-of-531687.
Стратегія національних доходів на 2024–2030 роки. URL: https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy.pdf.
Уряд схвалив Дорожню карту реформування управління публічними інвестиціями. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/uriad-skhvalyv-dorozhniu-kartu-reformuvannia-upravlinnia-publichnymy-investytsiiamy.
У державний сектор Україна залучила за проєктами ЄБРР 1,2 млрд євро інвестицій. URL: https://lb.ua/economics/2024/11/28/647533_derzhavniy_sektor_ukraina_zaluchila.html.
The Ukraine Loan Cooperation Mechanism and exceptional macro-financial assistance. URL: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/it/document/EPRS_BRI(2024)767160.
Nataliia Gvozdej Сooperation of ukraine with international financial and credit organizations: current status and expansion prospects. URL: https://doi.org/10.30525/2661-5150/2022-2-7 http://www.baltijapublishing.lv/index.php/threeseas/article/view/1722/1740.
Про засади внутрішньої та зовнішньої політики: Закон України від 01.07.2010 № 2411-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2411-17#Text.
Берназюк Я.О. Міжнародні організації та установи як учасники правотворчого процесу в Україні. ScienceRise. Juridical Science. 2017. № 2. С. 26–30.
Саракуца М.О. Поняття та зміст державного суверенітету: визначення, становлення, розвиток. Форум права. 2010. № 4. С. 784–791.
Рябовол Л.Т. Державний суверенітет: наукові підходи до визначення поняття і ступеня обмежень в умовах глобалізації. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2019. Вип. 3 (43). С. 262–266.
Солопова І.В. Про співвідношенням між міжнародним принципом дотримання прав людини і принципом невтручання у внутрішні справи держави. Південноукраїнський правничий часопис. 2015. № 2. С. 13–15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. В. Марцеляк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.