Інституційна система адміністративно-правового механізму обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн

Автор(и)

  • Ю. В. Хоменко аспірант юридичного факультету Вищого навчального закладу «Національна академія управління», Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.110

Ключові слова:

адміністративно-правовий механізм, суб’єкти адміністративно-правового механізму, податкова інформація, обмін податковою інформацією, адміністративно-правовий статус, Державна податкова служба України, суди, фінансові установи, юридичні та фізичні особи

Анотація

Стаття присвячена дослідженню інституційної системи адміністративно-правового механізму обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн.

Визначено, що інституційна система адміністративно-правового механізму обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн – це система суб’єктів, які здійснюють визначені законодавством повноваження, свої права та обов’язки у адміністративно-правовому механізму обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн, спрямовані на забезпечення такого обміну. Віднесення тих чи інших суб’єктів до суб’єктів цього механізму залежить від наявності у них адміністративно-правового статусу.

Визначено, що суб’єктами адміністративно-правового механізму обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн, які мають у цьому механізмі владні повноваження, є: Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Державна податкова служба України, Державна митна служба України, Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Державна служба фінансового моніторингу України, суди України. Охарактеризовано повноваження кожного з цих суб’єктів у відповідному механізмі.

Визначено також, що поряд з суб’єктами, які мають владні повноваження у механізмі обміну податковою інформацією з компетентними органами іноземних країн, його суб’єктами є також і суб’єкти, які займають підпорядковане становище у адміністративних правовідносинах. Такими, зокрема, вказано фінансові установи, юридичних та фізичних осіб. Охарактеризовано особливості участі кожного з цих суб’єктів у відповідному механізмі. Зроблено висновок, що юридичні та фізичні особи будуть суб’єктами механізму як тоді, коли вони виступають у ньому як платники податків, так і у іншому значенні. Участь цих суб’єктів у механізмі обумовлюється також змістом міжнародних договорів, укладених Україною.

За наслідками дослідження зроблено висновок, що кожний з досліджених суб’єктів в межах відповідного механізму виконує свої визначені законодавством права та обов’язки (повноваження) для реалізації мети та завдань цього механізму. Підтримувати належну взаємодію усіх його суб’єктів має чітка регламентація адміністративно-процесуальних правовідносин, які виникатимуть в процесі адміністративно-правового забезпечення міжнародного обміну податковою інформацією.

Посилання

Шатерніков М.І. Адміністративно-правовий статус господарських судів: сутність і зміст. Право і безпека. 2016. № 2 (61). С. 60–64.

Гумін О., Пряхін Є. Адміністративно-правовий статус особи: поняття та структура. Наше право. № 5. 2014. С. 35–37.

Савельєва І.В. Адміністративно-правове забезпечення підготовки кадрів Національної поліції України: дис… канд.. юрид. наук 12.00.07. Тернопіль, 2019. 230 с.

Кобзєва Т.А. Адміністративно-правове забезпечення управління фінансовою системою України : дис. д-ра юрид. наук: 12.00.07. Суми, 2018. 428 с.

Сухан І.С. Адміністративно-правовий механізм забезпечення права громадян на вільний доступ до інформації про стан довкілля : дис…. к.ю.н.: 12.00.07. Ужгород, 2016. 207 с.

Литовченко О.В. Поняття та види адміністративно-правових відносин, які виникають у судовій системі. Право.ua. 2015. № 3. С. 73–78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pravo_2015_3_14.

Прошутя І.Д. Адміністративно-правові відносини у сфері функціонування місцевих загальних судів в Україні. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2014. № 3. С. 162–173.

Коментар до Загального стандарту звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки. URL: https://mof.gov.ua/storage/files/Переклад_Коментаря_до_Загального_стандарту_звітності_CRS.pdf.

Council Directive 2010/24/EU of 16 March 2010 concerning mutual assistance for the recovery of claims relating to taxes, duties and other measures. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2010/24/oj/eng.

Affaire C-276/12 Sabou / Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu. URL: https://curia.europa.eu/jcms/jcms/P_106320/fr/?rec=RG&jur=C&anchor=201412C0367#201412C0367.

Конвенція між Урядом України і Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи від 08.11.2012. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/196_016#Text.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Номер

Розділ

Розділ 7. Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право