Причини насильства у закладах освіти: як війна змінює дитячу поведінку
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.122Ключові слова:
насильство, булінг, агресія, діти, освітнє середовище, соціальні чинникиАнотація
У статті досліджуються причини зростання насильства щодо дітей у закладах освіти в умовах воєнного стану. Аналізується комплекс чинників, що сприяють поширенню насильницьких проявів серед учасників освітнього процесу, зокрема особистісні, сімейні, середовищні, ситуативні та соціальні фактори. Війна створює значні соціально-психологічні виклики, що впливають на поведінку дітей, рівень агресії, емоційний стан та соціальну адаптацію. Освітнє середовище в умовах війни зазнає дестабілізації, що ускладнює функціонування механізмів запобігання насильству та своєчасного реагування на його прояви. Додатково розглядається роль педагогів, адміністрації закладів освіти та батьків у формуванні безпечного середовища.
Дослідження проведене на основі комплексного підходу, що включає аналіз наукових джерел, статистичних даних, соціологічних опитувань та контент-аналізу матеріалів щодо випадків насильства в освітніх закладах. Використано міждисциплінарний підхід, що поєднує методи правознавства, соціології та психології. Особлива увага приділена впливу війни на емоційний стан дітей, їхню поведінкову динаміку та зміни в характері соціальних взаємодій у шкільному середовищі. Також розглядається недостатність існуючих механізмів профілактики та інтервенції у випадках насильства, що призводить до його подальшого поширення.
Результати дослідження свідчать про значне ускладнення ситуації з безпекою учнів у навчальних закладах через зростання соціальної напруженості, порушення традиційних механізмів контролю, психологічне навантаження на педагогів та брак ефективних стратегій підтримки дітей у кризових умовах. Окреслено основні тенденції змін у структурі насильства в закладах освіти та висвітлено ключові механізми його посилення під впливом воєнних подій. Особливо небезпечним є поєднання фізичного, психологічного та кібернасильства, що набуває нових форм у зв’язку зі збільшеним використанням цифрових технологій під час дистанційного навчання.
Таким чином, стаття висвітлює глибинні причини зростання насильства у закладах освіти в умовах війни та пропонує напрямки вдосконалення заходів профілактики та інтервенції.
Посилання
Попередження насильства в закладах освіти: методичний посібник для педагогічних працівників. Видання друге, доповнене та оновлене. Київ: Благодійний фонд «Здоров’я жінки і планування сім’ї», 2020 – 104 с.
Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичний посібник / Андрєєнкова В.Л., Байдик В.В., Войцях Т.В., Калашник О.А. та ін. К.: ФОП Нічога С.О. 2020. 196 с.
Причини булінгу: результати масштабного дослідження в українських школах | Міністерство освіти і науки України (mon.gov.ua). URL: https://mon.gov.ua/news/prychyny-bulinhu-rezultaty-masshtabnoho-doslidzhennia-v-ukrainskykh-shkolakh.
Насильство в школі: аналіз проблеми та допомога, якої потребують діти та вчителі у її розв’язанні/ Дубровська Є., Ясеновска М., Алєксєєнко М. Київ: ВГО «Жіночий консорціум України», 2009. 34 с.
Причини та наслідки вчинення насильства по відношенню до дітей / Кол. авторів: Савенко В.П, Корогод С.В., Чорна А.Г., Толошна Н.В., Шаблистий В.В. Дніпро: Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2023. 94 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 С. В. Корогод

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.