Інтеграція міжнародного досвіду в організацію оборонних закупівель України в умовах війни

Автор(и)

  • А. М. Бей т.в.о. директора Фінансово-економічного департаменту – головного бухгалтера Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, слухачка Національного університету оборони України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.170

Ключові слова:

оборонні закупівлі, національна безпека, інтеграція міжнародного досвіду, Prozorro, законодавчі зміни, НАТО, ЄС, цифровізація, логістика, військова техніка

Анотація

Оборонні закупівлі займають важливе місце у забезпеченні національної безпеки України, особливо в умовах триваючої війни, коли постійно змінюються вимоги до оборонної спроможності країни. Система оборонних закупівель забезпечує своєчасне постачання необхідних матеріальних ресурсів для підтримки боєздатності Збройних Сил України та інших силових структур, зокрема сучасної техніки, боєприпасів та медичних засобів. Важливим аспектом є інтеграція міжнародного досвіду, зокрема стандартів країн НАТО, що дозволяє підвищити ефективність закупівель, мінімізувати корупційні ризики та забезпечити сталий доступ до необхідних ресурсів навіть у найскладніші часи.

Одним з основних завдань є адаптація національних процедур та законодавства до умов війни, що вимагає підвищення гнучкості, швидкості та прозорості процесів закупівель. Впровадження таких інструментів, як електронна система Prozorro, значно покращує прозорість процесу закупівель, знижує корупційні ризики і підвищує ефективність. Водночас проблеми з логістичними ланцюгами, блокуванням кордонів та порушеннями імпортних процедур значно ускладнюють процеси, що потребує гнучкості в законодавстві та покращення технологічних рішень.

Стаття зосереджується на аналізі останніх досліджень і публікацій, що стосуються оборонних закупівель в Україні та інтеграції міжнародного досвіду. Зокрема, досліджується досвід країн НАТО та ЄС, аналізуються зміни в українському законодавстві, спрямовані на удосконалення оборонних закупівель, а також інтеграція новітніх технологій і цифрових платформ. Особливу увагу приділено вдосконаленню механізмів регулювання закупівель, покращенню логістики та розширенню співпраці з міжнародними партнерами, що дозволяє отримувати сучасну техніку та озброєння, відповідно до вимог міжнародних стандартів.

Використання міжнародного досвіду та адаптація законодавства до умов війни є критичними для забезпечення ефективної організації оборонних закупівель в Україні. Ключовими напрямками трансформації є: конкретизація змін у законодавстві для підвищення гнучкості процедур, покращення логістичних процесів, залучення міжнародних партнерів, а також вдосконалення цифровізації та інтеграції із іншими державними платформами. Втілення цих пропозицій дозволить підвищити ефективність системи оборонних закупівель та зміцнити національну безпеку, створюючи систему, здатну оперативно реагувати на виклики сучасної війни.

Посилання

Голота О.П. (2020). Система державних оборонних закупівель України: теоретичний аспект. Ефективна економіка, 2020(4). https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.4.72.

Пацурія Н.Б. (2022). Еволюція законодавства України про публічні та оборонні закупівлі від витоків до сьогодення: нарративний аналіз. Retrieved from https://surl.li/ommmc.

Кривенко, А.Л. (2021). Правове регулювання публічних закупівель: досвід ЄС. Інформація і право, 2021(3(38)). Retrieved from https://surl.li/ommki.

Петруненко Я.В. (2019). Зарубіжний досвід регулювання публічних закупівель як господарсько-правового засобу забезпечення ефективного використання державних коштів. Правова держава, 34, 23–28.

Чебан Ю.Ю., & Сирцева С.В. (2021). Електронна система публічних закупівель в Україні: особливості функціонування та перспективи розвитку. Modern Economics, 27. Retrieved from https://surl.li/ommuo.

Kennedy-Loest, C., & Pourbaix, N. (2010). The new EU Defence Procurement Directive. ERA Forum, 11, 399–410. https://doi.org/10.1007/s12027-010-0172-x.

Кулагін К.К., Солонець О.І., Ведмідь О.І., Квіткін К.П., & Борисенко М.В. (2022). Реформування національної системи управління життєвим циклом озброєння та військової техніки за стандартами НАТО. Системи озброєння і військова техніка, 3(71), 24–34.

Hochschorner, E., & Finnveden, G. (2006). Life Cycle Approach in the Procurement Process: The Case of Defence Materiel. Int J Life Cycle Assessment, 11, 200-208. https://doi.org/10.1065/lca2005.10.230.

Гулак О.В., Артеменко О.В., & Світличний О.П. (2023). Правовий механізм публічних закупівель в оборонній сфері України. Академічні візії, 17.

Beretin, B., Paljevic, M., & Cutic, D. (2022). Defense planning in Croatia. In 18th Conference on Interdisciplinary Management Research (IMR) (pp. 40-61). Opatija.

Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану: Постанова Кабінету Міністрів України № 1275 від 11.11.2022 р.

Ministry of Defense of Ukraine. (2024, January 30). Ministry of Defense procures DJI Mavic 3E and 3T drones for 2.5 billion UAH. Military Media Center. Retrieved February 14, 2025, from https://mil.in.ua/uk/news/minoborony-zakupylo-drony-dji-mavic-3e-ta-3t-na-sumu-2-5-mlrd-grn/.

Nashi Groshi. (2024, 15 жовтня). У ДССЗЗІ новий рекорд: дешевий нічний Mavic, тепер 137 500 грн. Разом з АОЗ замовили на півмільярда. Nashi Groshi. https://nashigroshi.org/2024/10/15/u-dsszzi-novyy-rekord-deshevyzny-nichnykh-mavikiv-teper-137-500-hrn-razom-z-aoz-zamovyly-na-pivmil-iarda/.

Prozorro. (n.d.). Які етапи передбачає закупівля? Retrieved February 14, 2025, from https://infobox.prozorro.org/faq/yaki-etapi-peredbachaye-zakupivlya?utm_source=chatgpt.com.

Суходольська Н.А. (2022). Загальна характеристика системи публічних закупівель товарів, робіт і послуг в Україні. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична, 33(2022), 28–34.

Національне агентство з питань запобігання корупції. (n.d.). Інтеграція України в НАТО: стратегічні питання для оборонних закупівель. Retrieved February 14, 2025, from https://nazk.gov.ua/uk/nato/?utm_source=chatgpt.com.

Міністерство оборони України. (2023, April 6). Міноборони запустило платформу «Партнер МОУ» для цифровізації тилових закупівель. Retrieved February 14, 2025, from https://mod.gov.ua/news/minoboroni-zapustilo-platformu-partner-mou-dlya-czifrovizacziyi-tilovih-zakupivel.

Міністерство оборони України. (2024, January 31). Цифровізація закупівель на 20% збільшить конкуренцію на торгах та сприятиме гнучкості Міноборони — Гліб Каневський. Retrieved February 14, 2025, from https://mod.gov.ua/news/czifrovizacziya-zakupivel-na-20-zbilshit-konkurencziyu-na-torgah-ta-spriyaye-gnuchkosti-minoboroni-glib-kanyevskij.

Національне агентство з питань запобігання корупції. (2023, December 10). Корупційні ризики в публічних закупівлях під час воєнного стану: Рекомендації НАЗК. Retrieved February 14, 2025, from https://nazk.gov.ua/uk/koruptsijni-ryzyky-v-publichnyh-zakupivlyah-pid-chas-voyennogo-stanu-rekomendatsiyi-nazk.

Петик Л.О., & Бацман І.В. (2023). Публічні закупівлі в умовах воєнного стану. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, (9).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право