Міжнародно-правове регулювання відповідальності авіаперевізника за зареєстрований багаж пасажира

Автор(и)

  • Я. Л. Назаренко аспірант кафедри міжнародного та європейського права факультету права та міжнародних відносин Державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0007-4593-2281

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.187

Ключові слова:

багаж, відповідальність авіаперевізника, міжнародний договір, Варшавська конвенція, Монреальська конвенція, Міжнародна асоціація повітряного транспорту, Міжнародна організація цивільної авіації, пасажирські перевезення

Анотація

Розвиток бюджетних авіакомпаній сильно змінив імідж мандрівників, яким більше не потрібно носити з собою кілька валіз. Зниження цін на авіаквитки супроводжувалося переходом до більш мінімалістичних подорожей. Але багаж не зникає з договору перевезення.

Міжнародна компанія повітряних телекомунікацій (далі – SITA) у статистичному дослідженні підкреслила, що авіакомпанії втратили 36,1 мільйонів одиниць багажу у 2023 році, з яких 25 мільйонів було втрачено в європейських аеропортах. Збитки оцінено у 2,5 мільярди євро.

Питання транспортування, збереження та безпеки багажу регулюються міжнародно-правовими механізмами, основними джерелами яких є Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень від 28 травня 1999 р. (далі – Монреальська угода), реалізована в Регламенті (ЄС) № 2027/97 (з поправкою Регламентом (EC) № 889/2002) та положеннях національного законодавства держав-учасниць ЄС.

У галузі авіаційних пасажирських перевезень розрізняють два види багажу: зареєстрований багаж (доставляється авіакомпанією в багажне відділення) і ручна поклажа (перевозиться на борту з пасажиром). Такий розподіл багажу вперше було нормативно визначено положеннями Варшавської конвенції 1929 р. для уніфікації деяких правил, що стосуються міжнародних повітряних перевезень 1929 р. (далі – Варшавський договір). Монреальська конвенція приймає цю дихотомію, що призводить до двох різних режимів відповідальності.

Регламент 881/2002 про внесення змін до Регламенту 2027/97 про відповідальність авіакомпаній у разі аварії передбачає в статті 3 §1, що відповідальність авіакомпаній за пасажирів та їхній багаж регулюється всіма положеннями Монреальської конвенції, що стосуються такої відповідальності.

Міжнародна асоціація повітряного транспорту (далі – IATA) розробила Посібник із вирішення питань пасажирських перевезень, який містить резолюції та рекомендовані практики оформлення багажу, наприклад вимогу зазначати вартість додаткових послуг. Ці резолюції є обов’язковими для авіакомпаній-членів IATA.

Міжнародна організація цивільної авіації (далі – ICAO) створила перелік небезпечних вантажів, який міститься в Додатку 18 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (Чиказька конвенція 1944 року) і в Технічних інструкціях з безпечного перевезення небезпечних вантажів повітрям. IATA також розробила правила для Кодексу перевезення небезпечних вантажів, які мають на меті перетворити правила ICAO на практичне керівництво для процедур авіакомпаній. Усі ці правила містяться в Загальних умовах перевезення, якими користуються усі авіаперевізники.

Посилання

More than 36 million bags were mishandled in 2024. Don’t be part of the stats! URL: https://www.gego.io/blogs/lost-luggage/more-than-36-million-bags-were-mishandled-in-2024-dont-be-part-of-the-stats (дата звернення 12.03.2025).

Безлюдько І.О. Договір перевезення вантажу повітряним транспортом за цивільним правом України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.03 «Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право». К., 2005. 20 с.

Гаагський протокол 1955 РОКУ про поправки до Варшавської конвенції 1929 року про уніфікацію деяких правил щодо міжнародних повітряних перевезень. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU55011 (дата звернення 12.03.2025).

Regulation (EC) No 889/2002 of the European Parliament and of the Council of 13 May 2002 amending Council Regulation (EC) No 2027/97 on air carrier liability in the event of accidents. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2002/889/oj/eng (дата звернення 15.03.2025).

Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень. Конвенція, Міжнародний документ від 28.05.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_594#Text (дата звернення 12.03.2025).

Регламент (ЕО) № 881/2002.URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/ALL/?uri=CELEX:32002R0881 (дата звернення 12.03.2025).

Baggage Reference Manual (BRM). URL: https://www.iata.org/en/publications/manuals/baggage-reference-manual (дата звернення 12.03.2025).

Концепція та місія до 2025 року. URL: https://www.icao.int/about-icao/Council/Pages/UA/vision-and-mission.aspx (дата звернення 12.03.2025).

Конвенція про міжнародну цивільну авіацію 1944 р. Конвенція, Поправки, Міжнародний документ від 07.12.1944. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_038#Text (дата звернення 12.03.2025).

Поняття вантажу за договором перевезення вантажу. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/1169/1/lidovets.pdf (дата звернення 13.03.2025).

Ручна поклажа і багаж: правила перевезення Wizz Air, МАУ, Ryanair та інших. Оновлено. URL: https://epravda.com.ua/publications/2019/01/23/644539 (дата звернення 13.03.2025).

Регламент (ЄС) № 1107/2006 Європейського Парламенту та Ради від 5 липня 2006 року про права інваліди та люди з обмеженими можливостями пересування під час подорожі повітряним транспортом. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2006/1107/oj/eng (дата звернення 13.03.2025).

Цірат Г.В. Уніфікація норм міжнародного приватного повітряного права: сучасний стан та тенденції. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.03 – цивільне право та цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право. Київ, – 2019. 496 с.

IATA та ICAO розширюють співпрацю у впровадженні глобальних стандартів авіаперевезень небезпечних вантажів. URL: https://www.aeroflap.com.br/uk/IATA-та-ICAO-розширюють-співпрацю-у-впровадженні-глобальних-стандартів-авіаперевезень-небезпечних-вантажів (дата звернення 15.03.2025).

Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень. Конвенція, Міжнародний документ від 28.05.1999. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_594#Text (дата звернення 14.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-28

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право