Роль держави у зниженні рівня ДТП: правові аспекти імплементації міжнародних норм
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.188Ключові слова:
безпека дорожнього руху, міжнародні стандарти, Віденська конвенція, транспортна стратегія, відеофіксація порушень, інтелектуальні транспортні системи, адміністративна відповідальність, дорожня інфраструктура, правова культура, європейська інтеграціяАнотація
Безпека дорожнього руху є одним із пріоритетних напрямів державної політики, що впливає на збереження життя громадян, розвиток транспортної системи та інтеграцію України до європейського правового простору. Впровадження міжнародних стандартів у сфері дорожнього руху є необхідним для зниження рівня дорожньо-транспортних пригод (ДТП) та покращення транспортної інфраструктури. Основними міжнародними документами у цій сфері є Віденська конвенція про дорожній рух, Європейська угода про міжнародні автомобільні перевезення небезпечних вантажів (ADR), Глобальний план дій з безпеки дорожнього руху ООН та директиви Європейського Союзу. Їх імплементація сприятиме підвищенню безпеки на дорогах України. Попри ухвалення законодавчих ініціатив, таких як Національна транспортна стратегія України до 2030 року, існує низка проблем, які перешкоджають ефективному впровадженню міжнародних стандартів. Насамперед, це недостатнє фінансування, що уповільнює модернізацію інфраструктури, встановлення систем відеофіксації порушень та розширення мережі безпечних пішохідних переходів. Важливою проблемою залишається неефективний контроль за дотриманням правил дорожнього руху, зокрема через корупційні фактори та обмежені можливості правоохоронних органів. Недостатньо ефективна правозастосовча практика та низький рівень відповідальності водіїв також сприяють поширенню порушень. Окрім цього, національна система сертифікації транспортних засобів та підготовки водіїв не повною мірою відповідає європейським стандартам, що ускладнює процес гармонізації законодавства. Для покращення ситуації необхідно здійснити комплекс заходів, що включають гармонізацію законодавства з європейськими нормами, впровадження сучасних технологій (відеофіксація, інтелектуальні транспортні системи, «розумні» світлофори), посилення адміністративної відповідальності за порушення правил дорожнього руху, розвиток дорожньої інфраструктури та популяризацію культури безпечного руху серед громадян. Реалізація цих заходів дозволить значно підвищити рівень безпеки на дорогах, знизити аварійність та адаптувати транспортну систему України до європейських стандартів.
Посилання
Про дорожній рух: Закон України від 30.06.1993 р. № 3353-XII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3353-12.
Кожевникова Н.В. Державне управління забезпеченням безпеки дорожнього руху в Україні: проблеми та перспективи. Аналітично-порівняльне правознавство. 2024. № 6. С. 579–583. URL : https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2024/12/96.pdf.
Шрамко С.С. Впровадження в Україні державної політики щодо зниження тяжкості наслідків дорожньо-транспортних пригод. Вісник асоціації кримінального права України. 2022. № 18(2).
Державна політика у сфері убезпечення дорожнього руху: теорія, законодавство, практика». Харків : Інститут підготовки кадрів, 2021. 133 с. URL: https://ivpz.kh.ua/wp-content/uploads/2022/01/Bezpeka_DR.pdf.
Конвенція про дорожній рух від 08.11.1968 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/995_041.
Європейська угода про міжнародні перевезення небезпечних вантажів внутрішніми водними шляхами (ВОПНВ): Угода Ради Європи від 26.05.2000 р: станом на 17.11.2009 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_169#Text.
Tiwari, G. (2011). Road Safety: Decade of Action with Research. International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 18(1), 1-2.
Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 430-р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/430-2018-р.
Рудак Ю.В. Аналіз впливу заходів з організації дорожнього руху на аварійність. 2021. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/35371.
Ділігул А. Загальнотеоретичний аналіз практики правозастосування. Механізм практики правозастосування. Grail of science. 2024. № 41. С. 163–170.
Системи відеофіксації порушень ПДР: міжнародний досвід та перспективи впровадження в Україні. Авто і закон. 2021. № 4. С. 11–17.
Колодяжний М.Г. Адміністративні стягнення за порушення правил дорожнього руху: міжнародний досвід та перспективи реформування. Безпека дорожнього руху: матер. наук.-практ. конф. (м. Київ, 10 жовтня 2021 р.). К.: НАВС, 2021. С. 102–110.
Інвестиційні проекти у сфері безпеки дорожнього руху: аналітичний огляд. Інститут економічних досліджень. 2020. С. 67–79.
Мамка Г. Штрафи за нетверезе керування. Що не так? Юридична газета. URL : https://yur- gazeta.com/dumka-eksperta/shtrafi-za-netvereze-keruvannya- shcho-ne-tak-.html
Наливайко О.І., Сеньків О.М. Теоретико-прикладні проблеми тлумачення Конституції України та законів України Конституційним судом України. Молодий вчений. 2015. № 2(6). С. 813–816.
Наливайко І.О. Роль держави у забезпеченні соціальних стандартів та гарантій: теоретико-правові аспекти та світовий досвід. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2023. № 2 (123). С. 151–155.
Наливайко О.І. Порівняльно-правовий аналіз реалізації процедури імпічменту. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2011. № 3. С. 61–70.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 О. І. Наливайко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.