Правове забезпечення захисту прав споживачів в сучасних умовах

Автор(и)

  • П. С. Борцевич кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри економіко-правових дисциплін Навчально-наукового інституту права та психології Національної академії внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0000-0003-0921-0779
  • О. С. Копитова доктор юридичних наук, старший дослідник, доцент кафедри економіко-правових дисциплін Навчально-наукового інституту права та психології Національної академії внутрішніх справ, Україна https://orcid.org/0009-0009-4843-0249

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.1.26

Ключові слова:

права споживачів, правове забезпечення, державний контроль, нормативно-правове регулювання, моніторинг діяльності підприємств

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сучасних аспектів правового забезпечення захисту прав споживачів. В статті наголошується на тому, що в контексті глобалізації, цифровізації економіки та розширення споживчого ринку питання ефективності правового забезпечення в сфері захисту прав споживачів набуває особливого значення. В статті досліджено чинне нормативно-правове регулювання захисту прав споживачів. Зазначено, що міжнародні угоди, такі як Угода про асоціацію між Україною та ЄС, сприяють гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами, забезпечуючи спільний підхід до вирішення проблем споживачів і підвищення прозорості системи контролю.

Проведено правовий аналіз системи державного контролю в сфері захисту прав споживачів. В статті наголошується на тому, що чинним Законом України «Про захист прав споживачів» докладно визначено правовий статус споживача, а також встановлено механізм захисту його прав.

На сьогодні реалізація державної політики в сфері захисту прав споживачів забезпечується Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Антимонопольним комітетом України, Міністерством економіки України, органами місцевого самоврядування та правоохоронними органами.

У висновках наголошується на тому, що в сучасних умовах наявна законодавча база щодо регулювання відносин в сфері захисту прав споживачів є ключовим елементом у забезпеченні ефективності реалізації державної політики. Державний контроль у сфері захисту прав споживачів є важливим механізмом забезпечення дотримання законодавства, яке регулює взаємовідносини між споживачами та суб’єктами господарювання. Він передбачає систематичний моніторинг діяльності підприємств, перевірку відповідності їхньої продукції та послуг вимогам нормативно-правових актів, попередження та усунення порушень прав споживачів, а також забезпечення компенсації збитків у разі порушень. Контроль спрямований на запобігання обману, шахрайства та недобросовісної конкуренції, створення безпечних умов для споживання товарів і послуг, а також на підтримку довіри громадян до державних органів.

Посилання

Про захист прав споживачів: Закон України від 12.05.1991 № 1023-XІІ. Режим доступу: https://zаkon.rаdа.gov.uа/lаws/show/1023-12#Tеxt.

Роль уповноваженого державного органу в системі захисту прав споживачів: Аналітичний огляд щодо здійснення в Україні державних функцій захисту прав споживачів. Режим доступу: https://www.cіvіc-synеrgy.org.uа/wp-contеnt/uploаds/2018/04/2017.uа-еu-аssoc.dеrzprod-spozhyvsluzhbа.pdf.

Регламент Європейського парламенту і Ради ЄС р № 178/2002 від 28.01.2002 р. Про встановлення загальних принципів і вимог законодавства про харчові продукти, створення Європейського органу з безпеки харчових продуктів і встановлення процедур у питаннях, пов’язаних із безпекою харчових продуктів. Режим доступу: https://zаkon.rаdа.gov.uа/lаws/show/984_005-02#Tеxt.

Данилюк А. В. Мета та завдання здійснення державного контролю за безпечністю та якістю харчових продуктів. Юридична наука. 2020. № 8 (10). С. 73–80.

Деякі питання Державної санітарно-епідеміологічної служби: Постанова Кабінету Міністрів України від 29.03. 2017 р. № 348. Режим доступу: https://zаkon.rаdа.gov.uа/lаws/show/348-2017-%D0%BF#Tеxt.

Fotіnа T.І., Zаpаrа S.І. Fotіnа H.А., Fotіn А.V. HАCCP systеm аs pаss for quаlіty аnd sаfеty products. Journаl fopr Vеtеrіnаry Mеdіcіnе, Bіotеchnоlоgy аnd Bіosаfеty. 2016. Vol. 2 (3). P. 19−22.

Утєхін І. Б. Якість послуг за договором у цивільному праві/ Університетські наукові записки. Часопис Хмельницького університету управління та права. 2015. Вип. 4. С. 57–61.

Цивільне право України: підручник. 3-е вид., перероб і доп. У 2-х частинах /За ред. проф. Р.Б. Шишки. Ч. 2. Особлива. Київ: Ліра-К, 2022. 948 с.

Федорченко В.К., Федорченко Н.В. Формування правової культури фахівців туристичної сфери. Вісник Національної академії правових наук України. 2020. № 1. Т. 27. С. 188–204.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-24

Номер

Розділ

Розділ 3. Цивільне право і цивільний процес; сімейне право; міжнародне приватне право