Визначення адресатів державної підтримки: система критеріїв у агропротекційному законодавстві України
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.2.1Ключові слова:
державна підтримка, сільське господарство, аграрні правовідносини, аграрне законодавство, фермерське господарство, сільськогосподарський товаровиробник, екологізація, соціальний розвиток, земельні правовідносини, нерухоме майноАнотація
У статті досліджуються сучасні агропротекційні юридичні критерії визначення суб’єктів отримання державної підтримки у сфері сільського господарства. Актуальність піднятої теми зумовлена потребами максимальної оптимізації вітчизняної моделі підтримки аграрної галузі, у тому числі за рахунок ретельного аналізу та усунення проблем законодавства у частині чіткого наукового обґрунтованого визначення адресатів одержання допомоги.
На основі проведеного дослідження простежено тенденції розвитку аналізованих правовідносин, зроблено висновки та сформульовано низку пропозицій. По-перше, наголошено на неоднорідності механізмів державної підтримки сільського господарства, які поділяються за характером реалізації на «увімкнені активного типу», «увімкнені пасивного типу», «вимкнені активного типу». Цим обумовлено той факт, що деякі агропротекційні критерії декларативно закріплені у чинному законодавстві, однак реального впливу на суспільні відносини не здійснюють. По-друге, визначено та систематизовано агропротекційні критерії, якими послуговується законодавець під час формулювання вимог до адресатів підтримки, а саме: загальні, організаційно-правові, функціональні, майнові, соціальні, екологічні. При цьому виявлено деякі особливості їх застосування: а) комбінування різних критеріїв у правових механізмах підтримки сільського господарства залежно від мети, що переслідує нормотворець; б) неоднакова інтенсивність використання в законодавстві (від найбільш поширених функціонального і майнового критеріїв – до найменш розвинутого екологічного); в) внутрішня диференціація окремих агропротекційних критеріїв. По-третє, на основі отриманих результатів зроблено висновок про необхідність удосконалення системи функціональних критеріїв середнього рівня, особливо в частині уніфікації термінології та правових режимів «сільськогосподарського товаровиробника», «виробника сільськогосподарської продукції» тощо. Доведено потребу поступової, обережної та науково обґрунтованої активації екологічних критеріїв надання державної підтримки у сфері сільського господарства.
Посилання
Григор’єва Х.А. Концептуальні засади правового регулювання державної підтримки сільського господарства в Україні: автореф. дис. … докт. юрид. наук: 12.00.06. Одеса, 2020. 40 с.
Григор’єва Х.А. Державна підтримка сільського господарства України: проблеми правового забезпечення: монографія. Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2019. 596 с.
Григор’єва Х.А. Законодавче забезпечення державної підтримки сільського господарства України в умовах війни та післявоєнного відновлення: продовольчий вимір: монографія. Луцьк: Вежа-Друк, 2025. 304 с.
Про ідентифікацію та реєстрацію тварин: Закон України від 04.06.2009 року. Відомості Верховної Ради України. 2009. № 42. Ст. 635.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування витрат на оплату послуг з ідентифікації та реєстрації тварин фізичним особам – власникам цих тварин: постанова Кабінету Міністрів України від 08.08.2016 р. № 506. Урядовий кур’єр. 2016. № 158.
Про фермерське господарство: Закон України від 19.06.2003 року. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 45. Ст. 363.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам: постанова Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. № 1102. Офіційний вісник України. 2004. № 34. Стор. 71. Ст. 2269.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки розвитку фермерських господарств: постанова Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 106. Урядовий кур’єр. 2018. № 41.
Про державну підтримку сільського господарства України: Закон України від 24.06.2004 року. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 49. Ст. 527.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції: постанова Кабінету Міністрів України від 16.08.2022 р. № 918. Урядовий кур’єр. 2022. № 182.
Податковий кодекс України від 02.12.2010 року. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 3-14, № 15-16, № 17. Ст. 112.
Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель: Закон України від 17.02.2022 року. Відомості Верховної Ради. 2023. № 16. Ст. 55.
Про державну допомогу суб’єктам господарювання: Закон України від 01.07.2014 року. Відомості Верховної Ради. 2014. № 34. Ст. 1173.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення: постанова Кабінету Міністрів України від 12.03.2024 р. № 284. Урядовий кур’єр. 2024. № 56.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки сільгосптоваровиробників: постанова Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 р. № 77. Урядовий кур’єр. 2017. № 32.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки виробникам, які займаються сільськогосподарською діяльністю з розведення, утримання, вирощування прісноводної риби на деокупованих та постраждалих від бойових дій територіях: постанова Кабінету Міністрів України від 10.12.2024 р. № 1409. Урядовий кур’єр. 2024. № 253.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції: постанова Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 107. Урядовий кур’єр. 2018. № 41.
Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва: постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 р. № 130. Урядовий кур’єр. 2017. № 49.
Деякі питання надання грантів бізнесу: постанова Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 р. № 738. Урядовий кур’єр. 2022. № 144.
Грантова програма «Підтримка органічного сектору в Україні». URL: https://www.dossier.org.ua/projects/organic-sector-support/ (дата звернення: 01.04.2025 року).
Українські виробники органічної продукції можуть отримати допомогу від німецького фонду. URL: https://dpss.gov.ua/news/ukrayinski-virobniki-organichnoyi-produkciyi-mozhut-otrimati-dopomogu-vid-nimeckogo-fondu (дата звернення: 01.04.2025 року).
Мельник В.О. Правове регулювання органічного сільськогосподарського виробництва в Україні: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.06. Київ, 2018. 21 с.
Псутурі Б.Д. Правове регулювання виробництва органічної продукції рослинництва: дис. ... докт. філософії за спец. 081 «Право». Київ, 2023. 233 с.
Кравець Н.В. Екологізація аграрного виробництва як принцип аграрного права: автореф. дис…. канд. юрид. наук: 12.00.06. Харків, 2015. 19 с.
Regulation (EU) 2021/2115 of the European Parliament and of the Council of 2 December 2021 establishing rules on support for strategic plans to be drawn up by Member States under the common agricultural policy (CAP Strategic Plans) and financed by the European Agricultural Guarantee Fund (EAGF) and by the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) and repealing Regulations (EU) No 1305/2013 and (EU) No 1307/2013. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32021R2115&qid=1746089085458 (дата звернення: 01.04.2025 року).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Х. А. Григор’єва

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.