Юридична відповідальність за порушення законодавства у сфері отримання міжнародної фінансової допомоги в України: стан та перспективи розвитку
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.2.32Ключові слова:
міжнародна фінансова допомога, юридична відповідальність, правове регулювання, адміністрування, модель спеціального правового механізму, бюджетне право, кримінальне право, адміністративне правоАнотація
У статті проаналізовано проблему притягнення до відповідальності за порушення законодавства у сфері міжнародної фінансової допомоги в Україні. В умовах повномасштабної війни міжнародна допомога стала для України ключовим джерелом забезпечення життєдіяльності держави, підтримання фінансової стабільності, обороноздатності та соціальних програм. Однак, як було з’ясовано автором, попри значні обсяги залучених коштів, національне законодавство не передбачає спеціалізованих норм відповідальності за порушення, пов’язані із отриманням, використанням чи адмініструванням міжнародної фінансової допомоги. Існуючі норми кримінального, адміністративного та бюджетного права можуть застосовуватися лише у загальному порядку, не враховуючи специфіку правової природи міжнародної допомоги, що істотно ускладнює кваліфікацію та притягнення винних осіб до відповідальності. У статті досліджено приклади виявлених порушень при реалізації проектів за участю міжнародної допомоги, зокрема дані аудитів, журналістських розслідувань, інформацію Державної митної служби, Міністерства оборони, Рахункової палати України, соціологічних досліджень та роботи парламентських комісій. Встановлено, що контроль за використанням гуманітарної допомоги супроводжується підвищеною суспільною та медіа увагою, що сприяє регулярному виявленню значної кількості порушень. Натомість процеси адміністрування міжнародної фінансової допомоги, зокрема її розподілу, залишаються закритими для громадськості, що підвищує їхню вразливість до латентних правопорушень.
На основі проведеного аналізу запропоновано модель спеціального правового механізму притягнення до відповідальності за порушення у сфері міжнародної фінансової допомоги. Серед ключових елементів моделі: закріплення міжнародної фінансової допомоги як окремого об’єкта правової охорони, запровадження спеціальних складів правопорушень, встановлення міжнародного моніторингу та спільного аудиту за участю донорів, створення відкритого реєстру порушень.
Упровадження запропонованих заходів дозволить підвищити ефективність правозастосування, зміцнити довіру міжнародних партнерів та забезпечити належне використання фінансової допомоги, що є критично важливим для України в умовах війни та подальшого відновлення.
Посилання
Мединська Т.В., Бондарюк І.Л., Олійник Н.Р. Міжнародна допомога як основа повоєнного відновлення економіки України. Herald of Lviv University of Trade and Economics. Economic Sciences. № 73. 2023. С. 93–102.
Пшеничний П. Грошей багато не буває. Від кого та на яких умовах Україна отримує фінансову допомогу. URL: https://cutt.ly/ZwfaF1ik.
Василенко О. Міжнародна гуманітарна допомога для України: перемоги та виклики. URL: https://lb.ua/blog/oleksandra_vasylenko/525144_mizhnarodna_gumanitarna_dopomoga.html.
З початку 2023 року Держмитслужба спільно з Міноборони виявили 653 випадки неотримання гуманітарної допомоги військовими. URL: https://salo.li/bD982Ad.
Кримінальний Кодекс України: Закон України 05.04.2001 року № 2341-III. Голос України. 2001. № 107.
Громадянське суспільство України в умовах війни: звіт з комплексного соціологічного дослідження. Київ: КМІС. 2024. 168 с.
Про попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави: Постанова Верховної Ради України від 11.04.2023 р. № 3044-IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 115–117. Ст. 511.
У 2024 році Мінфін України залучив $41,7 млрд зовнішнього фінансування, із яких 30% у грантовій формі. URL: https://www.mof.gov.ua/uk/news/the_ministry_of_finance_of_ukraine_attracted_417_billion_in_external_financing_including_30_in_the_form_of_grants-4972.
Звіт Міністерства охорони здоров’я України про результати фінансового аудиту проекту «Додаткове фінансування Проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей», що підтримується позикою Міжнародного банку реконструкції та розвитку: Рішення Рахункової палати від 11.07.2023 р. № 14-5. URL: https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2023/14-5_2023/Zvit_14-5_2023.pdf.
Кодекс України про адміністративне правопорушення: Закон України від 07.12.1984 р. № 8073-X. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. № 51. Ст. 1122.
Власенко В. В Україні не знають, як розпорядитися міжнародною фінансовою допомогою? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2449975-v-ukraini-ne-znaut-ak-rozporaditisa-miznarodnou-finansovou-dopomogou.html.
Бюджетний кодекс України: Закон України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. Голос України. 2010. № 143.
Україна та ЄС посилюють контроль за ефективним використанням фінансової допомоги: Мінфін та Аудиторська Рада Ukraine Facility підписали Меморандум. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/ukraine_and_the_eu_strengthen_oversight_of_financial_assistance_the_ministry_of_finance_and_the_ukraine_facility_audit_board_signed_a_memorandum-5074.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 М. А. Поліщук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.