Особливості кримінально-правової кваліфікації діянь особи, яка керує електросамокатом, при порушенні правил дорожнього руху
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.2.54Ключові слова:
кримінальні правопорушення проти безпеки руху та експлуатації транспорту, кримінальна відповідальність, кримінальне правопорушення, електросамокат, особа, яка керує електросамокатом, легкий персональний електричний транспортний засіб, низькошвидкісний легкий електричний транспортний засібАнотація
Стрімкий розвиток електричного транспорту, зокрема електросамокатів, зумовив появу нових викликів щодо кримінально-правової кваліфікації порушень, які передбачені розділом про кримінальні правопорушення проти безпеки руху та експлуатації транспорту. Нормативно-правове регулювання й використання електросамокатів в Україні залишається недосконалим та фрагментарним, а тому створює правову невизначеність. Однією з ключових проблем є відсутність чіткого закріплення правового статусу осіб, які керують електросамокатами: чи є вони пішоходами, велосипедистами чи водіями транспортних засобів. Тим самим створюються проблеми кримінально-правової кваліфікації за статтями Кримінального кодексу України, зокрема ст. 291 КК України, яка передбачає порушення чинних на транспорті правил, що убезпечують рух, а також нормативно-правових актів, норм і правил виготовлення, переобладнання, ремонту транспортних засобів, якщо це спричинило загибель людей або інші тяжкі наслідки.
У роботі досліджуються теоретичні засади складів кримінальних правопорушень, які закріплені у розділі про кримінальні правопорушення проти безпеки руху та експлуатації транспорту. Також висвітлюється складність визначення правового статусу особи, яка керує електросамокатом, та чи може вона бути суб’єктом у відповідних складах кримінальних правопорушень. У межах дослідження проаналізовано законодавство України, позиції судової практики. У ході дослідження розглянуто міжнародний досвід правового регулювання руху електросамокатів і можливість його адаптації до українського законодавства. Доведено, що відсутність єдиної законодавчої позиції щодо статусу електросамокатів та осіб, які ними керують, створює прогалину, яка унеможливлює належне притягнення до кримінальної відповідальності осіб. Запропоновано декілька варіантів удосконалення законодавчого регулювання, що сприятиме усуненню правової невизначеності. Робота спрямована на формування системного підходу до забезпечення правового регулювання статусу електросамокатів у сфері кримінального права, який сприятиме подоланню наявних прогалин в законодавстві.
Посилання
Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та внесення змін до деяких законів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів Закон України від 24.02.2023 № 2956-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2956-20#Text (дата звернення 13.05.2025 р.).
Про дорожній рух Закон України від 30.06.1993 № 3353-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3353-12#Text (дата звернення 13.05.2025 р.).
Про Правила дорожнього руху Постанова Кабінету Міністрів України; Перелік, Правила від 10.10.2001 № 1306. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%BF#Text (дата звернення 13.05.2025 р.).
Вирок Шевченківського районного суду м. Запоріжжя від 19 квітня 2021 року у справі № 336/7734/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/96352078 (дата звернення 13.05.2025 р.).
Постанова Київського апеляційного суду від 17 травня 2021 року у справі № 761/31629/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/96948661 (дата звернення 13.05.2025 р.).
Вирок Жовтневського районного суду м. Дніпропетровська від 18.01.2024 року № 201/11957/23. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/116713068 (дата звернення 13.05.2025 р.).
Вирок Івано-Франківського міського суду від 11 грудня 2024 року у справі № 344/21383/24. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/123706145 (дата звернення 13.05.2025 р.).
Electric kick-style scooters (e-scooters). URL: https://www.ontario.ca/page/electric-kick-style-scooters-e-scooters (дата звернення 13.05.2025 р.).
Liikennesäännöt koskevat myös sähköpotkulautailijaa. URL: https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/liikennesaannot-koskevat-myos-sahkopotkulautailijaa/#3f74eb15 (дата звернення 13.05.2025 р.).
Små elektriske kjøretøy. URL: https://web.archive.org/web/20201203020245/https:/www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy (дата звернення 13.05.2025 р.).
UTO i urządzenia wspomagające ruch – nowe przepisy. URL: https://warminsko-mazurska.policja.gov.pl/ol/aktualnosci/81191,UTO-i-urzadzenia-wspomagajace-ruch-nowe-przepisy.html?sid=4c3ba0e706a5ad6a5816fb052d66bc3e (дата звернення 13.05.2025 р.).
E-scooters test Europe’s old traffic rules. URL: https://www.politico.eu/article/escooters-test-europe-antiquated-traffic-rules/ (дата звернення 13.05.2025 р.).
Verordnung über die Teilnahme von Elektrokleinstfahrzeugen am Straßenverkehr1 (Elektrokleinstfahrzeuge-Verordnung – eKFV). URL: https://www.gesetze-im-internet.de/ekfv/BJNR075610019.html (дата звернення 13.05.2025 р.).
Regels voor elektrische steps (e-steps). URL: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/bijzondere-bromfiets/elektrischestep#:~:text=Regels%20voor%20gebruik%20alle%20elektrische,U%20hoeft%20geen%20helm%20op (дата звернення 13.05.2025 р.).
Government to legalise escooters – no tax, insurance or licence needed. URL: https://www.independent.ie/business/technology/government-to-legalise-escooters-no-tax-insurance-or-licence-needed/40037020.html (дата звернення 13.05.2025 р.).
PMD And E-Scooter Laws In Singapore: What Riders Need To Know. URL: https://www.tembusulaw.com/insights/pmd-escooter-laws/ (дата звернення 13.05.2025 р.).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Т. І. Брошко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.