Нормативне регулювання штучного інтелекту в Європейському Союзі: етапи, виклики, перспективи

Автор(и)

  • А. Й. Бучинська кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри правознавства Поліського національного університету, Україна https://orcid.org/0000-0001-6348-299X

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.3.40

Ключові слова:

штучний інтелект, Європейський Союз, Європейська Комісія, Рада Європейського Союзу, регламент

Анотація

У статті досліджується процес формування правового визначення штучного інтелекту (ШІ) в контексті європейського регуляторного підходу, зокрема через призму нещодавно ухваленого Регламенту (ЄС) 2024/1869 про гармонізовані правила щодо штучного інтелекту (AI Act). Підкреслюється, що стрімкий розвиток цифрових технологій, багатовекторність застосування ШІ та його міждисциплінарна природа створюють значні виклики для правового унормування. Автор аналізує нормативні, етичні та політичні передумови, які сприяли поступовому формуванню концептуального бачення ШІ в Європейському Союзі, починаючи з політичних ініціатив 2018 року, створення Групи високого рівня з питань штучного інтелекту та оприлюднення «Білої книги з штучного інтелекту. Європейський підхід до досконалості і довіри» 2020 року, в якій було окреслене стратегічне бачення розвитку ШІ в ЄС. Особлива увага приділена правовій дефініції поняття «система штучного інтелекту» у статті 3 AI Act, яка поєднує технологічну нейтральність із ризикоорієнтованим підходом.

Стаття висвітлює, як європейська модель регулювання ШІ ґрунтується на двох основоположних принципах – забезпечення технологічного лідерства у світі (досконалість) та утвердження довіри, такий підхід передбачає стимулювання інновацій і впровадження передових рішень, а з іншого боку дотримання прав людини, етичних стандартів і демократичних цінностей. Розглянуто основні етапи нормотворчого процесу, ключові позиції інституцій Європейського Союзу (Комісії, Ради, Парламенту), а також політичні компроміси, які передували ухваленню остаточного тексту Регламенту у 2024 році. Проаналізовано нові обов’язки держав-членів щодо створення інституційного нагляду на національному рівні, адаптації національного законодавства вимогам Регламенту та запровадження механізмів відповідальності за порушення положень даного акту.

У підсумку зроблено висновок, що Регламент (ЄС) 2024/1869 є першою спробою створення всебічної нормативної основи для регулювання штучного інтелекту на наднаціональному рівні, яка не лише закріплює його правове визначення, а й встановлює принципи безпечного, прозорого та етично відповідального використання ШІ в умовах цифрової трансформації.

Посилання

Marta Lampart. Rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji – zagrożenia i aspekty prawne. Warszawa 2023. URL: file:///C:/Users/777/Desktop/%D1%88%D1%96.pdf (дата звернення: 23.04.2025).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji). URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689 (дата звернення: 24.04.2025).

Jakub Kozłowski. Ochrona praw podstawowych w przypadku stosowania sztucznej inteligencji przez administrację publiczną w Unii Europejskiej. Obywatel w centrum działań e-administracji w Unii Europejskiej. Kraków. 2023. S. 51–63 URL: https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/3f9fde55-fb61-4d30-b024-6994f16610c3/content (дата звернення: 24.04.2025).

Komunikat Komisji. Sztuczna inteligencja dla Europy (SWD(2018) 137 final). Bruksela, dnia 25.4.2018. COM(2018) 237 final. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52018DC0237 (дата звернення: 25.04.2025).

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomicznospołecznego i Komitetu Regionów. Skoordynowany plan w sprawie sztucznej inteligencji. Bruksela, dnia 7.12.2018 r. COM(2018) 795 final. URL: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:22ee84bb-fa04-11e8-a96d-01aa75ed71a1.0016.02/DOC_1&format=PDF (дата звернення: 25.04.2025).

Wytyczne w zakresie etyki dotyczącegodnej zaufania sztucznej inteligencji. Grupa ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji. URL: file:///C:/Users/777/Desktop/wytyczne%20w%20zakresie%20etyki%20dotycz%C4%85ce%20godnej%20zaufaniasztucznej-KK0219841PLN.pdf (дата звернення: 25.04.2025).

Ursula von der Leyen. Wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej (2019- 2024). URL: file:///C:/Users/777/Desktop/%D1%83%D1%80%D1%81%D1%83%D0%BB%D0%B0.pdf (дата звернення: 25.04.2025).

BIAŁA KSIĘGA w sprawie sztucznej inteligencji. Europejskie podejście do doskonałości i zaufania. Komisja Europejska. Bruksela, dnia 19.2.2020 r. (COM(2020) 65 final). URL: file:///C:/Users/777/Desktop/%D0%B1%D1%96%D0%BB%D0%B0%20%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B0.pdf (дата звернення: 25.04.2025).

Agnieszka Kastelik-Smaza. Sztuczna inteligencja w edukacji – szanse, zagrożenia, ramy prawne. E-administracja. Wyzwania dla cyfrowych usług publicznych w Unii Europejskiej. Kraków. 2024. S. 189-214 URL: https://books.akademicka.pl/publishing/catalog/view/644/ 2069/2534 (дата звернення: 26.04.2025).

Katarzyna Ziółkowska, Marek Wierzbowski. Ocena wpływu wykorzystania sztucznej inteligencji w administracji publicznej. Prawo. 334. 2022. S. 505–512. URL: https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/136792/PDF/53_K_Ziolkowska_M_Wierzbowski_Ocena_wplywu_wykorzystania_sztucznej_inteligencji.pdf (дата звернення: 27.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-12

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право