Правові межі інтернаціоналізації вищої освіти в Україні

Автор(и)

  • А. Б. Діхтярук кандидат юридичних наук, Волинський інститут ім В. Липинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-5769-4395

DOI:

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.3.43

Ключові слова:

освіта, вища освіта, інтернаціоналізація вищої освіти, право на освіту, конституційно-правове регулювання, національні стандарти, міжнародні стандарти, Болонський процес, європейська інтеграція

Анотація

У статті здійснено комплексне правове дослідження процесу інтернаціоналізації вищої освіти в Україні крізь призму визначення його нормативних меж, потенційних ризиків та правових орієнтирів розвитку. Наукове опрацювання теми зумовлене тим, що інтернаціоналізація є не лише стратегічним вектором розвитку освітньої сфери у ХХІ столітті, але й інструментом підвищення конкурентоспроможності національних університетів, інтеграції України у європейський освітній простір та модернізації системи вищої освіти загалом.

У роботі охарактеризовано правові засади інтернаціоналізації, закріплені у чинному законодавстві України, зокрема в Законах «Про вищу освіту» та «Про освіту», а також у підзаконних нормативно-правових актах, зокрема, Постанові Кабінету Міністрів України № 579 від 12 серпня 2015 р. Підкреслено, що зазначені документи забезпечують нормативне підґрунтя для реалізації академічної мобільності, запровадження програм подвійних дипломів, впровадження англомовного навчання та розвитку спільних освітніх проєктів із зарубіжними партнерами. Встановлено, участь України в Болонському процесі, імплементація положень Лісабонської конвенції та Угоди про асоціацію з ЄС надали нормативній базі інтернаціоналізації багаторівневої структури, поєднуючи імперативні норми міжнародного права, національне законодавство та університетське саморегулювання.

У статті розкрито основні інституційні форми інтернаціоналізації, серед яких: академічна мобільність, програми з подвійними дипломами, спільні дослідницькі проєкти, участь у міжнародних рейтингах, а також викладання іноземними мовами.

Акцентовано, що інтернаціоналізація не є нейтральним чи автоматично позитивним явищем. У статті проведено ґрунтовний правовий аналіз викликів та ризиків, які супроводжують цей процес. Серед них: надмірна стандартизація освітніх програм під впливом зовнішніх моделей, правова дифузія та колізії юрисдикцій, відтік інтелектуального капіталу, знецінення національного культурного компоненту у вищій освіті, нерівність доступу до міжнародних можливостей, а також ризики надмірної комерціалізації та зниження якості в умовах глобальної конкуренції. Обґрунтовано, що правове регулювання повинно передбачати механізми, здатні мінімізувати ці ризики, зберігаючи при цьому відкритість до міжнародного співробітництва.

Встановлено, основним правовим механізмом, котрий окреслює межі інтернаціоналізації є принцип автономії закладів вищої освіти. Останній у поєднанні з нормативно визначеними гарантіями державного контролю за якістю освіти та дотриманням мовної політики забезпечує збалансовану основу для функціонування відкритої та суверенної системи вищої освіти. Підкреслено, надмірне втручання держави в процеси інтернаціоналізації, так само як і повна лібералізація без належного регуляторного нагляду, можуть призвести до негативних наслідків для освітнього суверенітету України.

Наголошено на необхідності розробки цілісної доктрини збалансованої інтернаціоналізації, котра б поєднувала механізми захисту національних інтересів з інституційною гнучкістю та відкритістю до міжнародних практик. Зазначено, інтернаціоналізація повинна розглядатися не як загроза, а як інструмент зміцнення національного інтелектуального потенціалу, за умови визначення чітких правових меж, ефективного контролю та стратегічного підходу на рівні державної політики.

Посилання

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37-38. Ст. 2004.

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 27.06.2014 р. № 984_011. Офіційний вісник України. 2014 р. № 75. Ст. 2125.

Конвенція про визнання кваліфікацій з вищої освіти в європейському регіоні від 11.04.1997 р. № 994_308. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_308#Text.

Про затвердження Порядку реалізації права на академічну мобільність: Постанова Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 р. № 579. Урядовий кур’єр. 2015. № 155.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 року. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017 р. № 38-39. Ст. 380.

National Erasmus+ Office in Ukraine. URL: https://erasmusplus.org.ua/baza-proyektiv.

Угода між Україною і Європейським Союзом про участь України у програмі Європейського Союзу Горизонт 2020 – Рамкова програма з досліджень та інновацій (2014–2020) від 20.03.2015 р. № 984_018. Офіційний вісник України. 2015. № 71. Ст. 2346.

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо реалізації узгоджених спільних освітніх програм та видачі спільних (подвійних) дипломів: Наказ Міністерства освіти і науки України від 27.03.2025 р. № 518. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/67f/8e9/650/67f8e9650caae643863948.pdf.

Магістерська програма подвійних дипломів «LLM штучний інтелект, цифрове та кіберправо». URL: https://nlu.edu.ua/news/uni/magisterska-programa-podvijnyh-dyplomiv-llm-shtuchnyj-intelekt-czyfrove-ta-kiberpravo.

Анісімова О.Ю. Інтернаціоналізація вищої освіти: моделі та механізми. Освітня аналітика України. 2019. № 3 (7). С. 97–110.

Hladchenko M. Ukrainian universities in QS World University Rankings: when the means become ends. Scientometrics. 2025. № 130. Р. 969–997.

Бендерець Н.М., Карташова Л.А. Досвід реформування освітніх систем в країнах світу. URL: https://repository.kristti.com.ua/handle/eiraise/447.

Заячук Ю. Інтернаціоналізація як складова діяльності університету та її роль у сучасній динаміці вищої освіти. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 34–44.

Антонова В.А. Отримання освіти під час війни: проблеми та перспективи. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи: матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 4 березня – 14 квітня 2024 року. Львів – Торунь: Liha-Pres, 2024. С. 29–31.

Кравченко А.С. Комерціалізація вищої освіти: соціокультурний аспект. Дис. … канд. соц. наук. Харків. 2015. 182 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-12

Номер

Розділ

Розділ 11. Міжнародне право