Правове регулювання реклами стоматологічних послуг в країнах Європейського Союзу та в Україні
DOI:
https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.03.3.47Ключові слова:
реклама стоматологічних послуг, недобросовісна реклама, професійна етика, рішення Європейського суду справедливості, Закон України «Про рекламу»Анотація
У статті розглядається правове регулювання реклами стоматологічних послуг в країнах Європейського Союзу та в Україні, а також нормативні обмеження, які спрямовані на захист пацієнтів та дотримання професійної етики. Досліджується питання недобросовісної реклами та аналізуються нормативно-правові акти, що визначають вимоги до рекламування стоматологічних послуг.
Авторка акцентує увагу на ключовому рішенні Європейського суду справедливості у справі «Vanderborght» (2017), яке вплинуло на сучасні тенденції правового регулювання реклами у сфері стоматології. Зокрема, саме із даним рішенням пов’язана лібералізація підходів до правового регулювання реклами стоматологічних послуг у Європейському Союзі. Визначено, що хоча реклама стоматологічних послуг може бути обмежена, повна заборона суперечить нормам Європейського Союзу щодо свободи надання послуг.
Стаття містить аналіз директив Європейського Союзу, що регулюють сферу реклами, а саме: Директиви 2000/31/ЄС про електронну комерцію, Директиви 2005/29/ЄС про недобросовісні комерційні практики та Директиви 2006/114/ЄС про оманливу і порівняльну рекламу. Також авторкою висвітлено особливості правового регулювання стоматологічної реклами у Франції, Австрії та Польщі.
У статті розглянуто вимоги українського законодавства, зокрема Закону України «Про рекламу», а також судову практику, що формує підходи до правозастосування законодавства у сфері медичної реклами. Окреслено необхідність вдосконалення законодавства з урахуванням сучасних цифрових технологій, які відкривають нові можливості та виклики у сфері реклами стоматологічних послуг.
Серед основних проблем правового регулювання реклами стоматологічних послуг в Україні визначено відсутність професійних етичних стандартів для лікарів-стоматологів, а також недостатній розвиток системи лікарського самоврядування, що могла б виступати регулятором етичних і професійних норм у сфері реклами. Окрім того, акцентується увага на відсутності системного контролю у даній сфері, зокрема щодо реклами у мережі Інтернет. Адже відсутність дієвого механізму призводить до того, що медична реклама набуває недобросовісного характеру і, в кінцевому результаті, шкодить пацієнту.
Посилання
Австрійська стоматологічна палата. Рекламні настанови відповідно до §35 абз. 5 Закону про стоматологів Австрії. URL: https://www.zahnaerztekammer.at/fileadmin/content/shared/infocenter/amtliche_mitteilungen/VO_OEZAEK/WerbeRL_2015_110116_HP.pdf
Антимонопольний комітет України. Звіт за результатами дослідження з виявлення та припинення недобросовісних практик у сфері реклами лікарських засобів, біологічно активних добавок, лікувальних процедур, антисептичних та дезінфекційних засобів. Київ, 2020. URL: https://amcu.gov.ua/storage/app/uploads/public/5ff/5b9/766/5ff5b976685ac541795869.pdf.
Директива 2000/31/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 8 червня 2000 року про деякі правові аспекти інформаційних послуг, зокрема електронної комерції, на внутрішньому ринку. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_224#Text.
Директива 2005/29/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 11 травня 2005 року про недобросовісні комерційні практики стосовно підприємств у їх відносинах зі споживачами на внутрішньому ринку. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_b43#Text.
Директива 2006/114/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 12 грудня 2006 року про оманливу та порівняльну рекламу. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32006L0114.
Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text
Закон України «Про рекламу» від 03.07.1996 року № 270/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#Text.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у справі № 826/1558/18 від 31 травня 2018 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/76379937.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі № 440/10593/24 від 08 листопада 2024 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/123047853.
Council of European Dentists. Manual of Dental Practice 2015 (Edition 5.1). URL: https://www.cedentists.eu/wp-content/uploads/2023/08/EU-Manual-2015.pdf.
Grolleau, C. Advertising dental services: can EU law rely on patients’ trust and professional dignity? Eurohealth. 2018. Vol. 24, No. 4. P. 18–21.
Judgment of the Court (Third Chamber) of 4 May 2017. Criminal proceedings against Luc Vanderborght (Case C-339/15). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/PDF/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2017.213.01.0008.01.ENG.
Krajowa Izba Lekarska. Kodeks Etyki Lekarskiej. 2024, https://nil.org.pl/uploaded_files/documents/doc_1716532187_kel-2024.pdf.
Pollet A., Diakonoff H. Assessment of the online presence and regulatory compliance of dental practice websites in France. Digit Health. 2024. № 10. P. 1–7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Л. Р. Катинська

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.